کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در همایش اعتیاد و جوانان: اعتیاد بیماری نیست، آسیب است

11 اسفند 1394 ساعت 23:23

همایش "اعتیاد و جوانان" ، امروز با حضور جمع کثیری از دانشجویان، اساتید، کارکنان و صاحبنظران آسیب های اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


به گزارش میگنا ؛ در این همایش دکتر حسن احدی روان شناس، با اشاره به اینکه چرا معتادان، اعتیاد خود را ترک نمی کنند افزود: تا اوایل قرن بیستم معتاد کسانی بودند که مواد مصرف می کردند و قادر به ترک آن نبودند و بطور کلی مصرفشان رو به افزایش باشد. اما امروزه می گویند موادی از بیرون وارد بدن می شود مانند هروئین، شیشه و .... که نورونهای مغزی را از بین می برد و ما دچار ضایعات مغزی می شویم. مواد نیستند که رفتار اعتیادی ایجاد می کنند بلکه هسته اعتیاد پاداش است و پاداش چیزی است که به ما سرخوشی می دهد و حالت منفی ما را از بین می برد. اما با پایان یافتن پاداش، معتادان مواد را کنار نمی گذارند چون اظطراب شان با از بین بردن مواد کم می شود و از بین می رود. وقتی حالشان بد است فقط مواد خوبشان می کند.

وی گفت:اعتیاد در مراحل پیشرفته نشانه های زیر را کاهش می دهد: اضطراب، احساس کسالت، خشم، مشکلات جنسی و جسمی، مشکلات بین فردی و ..... معتاد این عوارض منفی را احساس نمی کند بخاطر مکانیسم های دفاعی اش و روانشناسان معتقدند با حل کردن مکانیسم های دفاعی معتادان، مسائلشان را حل می کنند. بعد از مدتی مصرف، عوارض مواد بروز می کند و معتاد عوارض را به چیزهای دیگر نسبت می دهد مثلا می گوید موادش خوب نبود و .... اصولا عامل منفی را انکار می کند.

دکتر احدی افزود: روانشاسان می گویند خود اثربخشی بسیار مهم است، می دانند اشتباه کرده اند اما پی بردند که نمی توانند مواد را کنار بگذارند پس عزت نفس پایینی دارند. پس اگر روی عزت نفس و خوداثربخشی آنها کار کنیم اعتیاد را کنار می گذارند بنابراین نباید معتادان را از جامعه دور کنیم.
این روان شناس گفت: رابطه والد و فرزند در اعتیاد مهم است. تبیین اعتیاد فقط از یک دیدگاه اشتباه است. آنچه که در شکل گیری اعتیاد نقش دارد علاوه بر عوامل زیستی، عوامل فردی که مهمترینشان خلق و خوی ماجراجوی فرد و گرایش به افسردگی است، عوامل خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و حتی بین المللی در اعتیاد نقش دارند. پس مشکل اعتیاد مربوط به کل جامعه است و فقط روانشاسان یا ارگان خاصی مسئول ترک اعتیاد نیستند.

به نظر دکتر احدی مسائلی که در اعتیاد موثرند عبارتند از:
1) شدیداً وابسته به محیط هستند
2)تاثیرپذیری بالایی دارند
3) قدرت مقابله و دافعه با انتظارات و توقعات دیگران را ندارند.

به نظر این روانشناس اعتیاد یعنی آسیب دیدگی فرد و خودش هم باید در رفع آن کمک کند، پس اعتیاد بیماری نیست، آسیب است.
در ادامه این همایش دکتر باقری ضمن اشاره به هویت گفتند: هویت مجموعه همه چیزهایی است که من را از دیگران متمایز می کند. اصلی ترین بخش هویت هر انسانی باورهای او هستند. باور برخلاف شناخت که سرد است، باور داغ است و چیزی که باعث داغی آن می شود، هیجانات است. زمانی که بین هیجانات و عقل ما شکاف بیفتد، انشقاق پیدا می کنیم. باورهای عمیق محصول تجربیات فردند.

وی گفت: باورها مرجع درونی هستند برای هدایت افراد. معتادان گرایش به اعتیاد دارند چون در طول زندگیشان مجال تجربه نداشته اند و فاقد مرجع درونی برای هدایتشان هستند. باور به ارزشمند بودن و محترم بودن مساوی است با عزت نفس: عزت نفس حاصل ارزیابی انتخابهای فرد و واکنش بیرون و توانمندیهای اوست. یعنی رفتار من و واکنش و انتظارات مردم، زمانی که هزار بار تلاش می کنم ولی رضایت والدینم را جلب نمی کنم، و زمانی که می خواهم نقش ایفا کنم و به من اجازه داده نمی شود و کنارم می زنند.
باور به توانمند بودن: حاصل ارزیابی انتظارات محیط از توان اجرایی فرد است. در خانواده ها و مدارس کمالگرا که از کودکی فرد هیچ چیز باقی نمی گذارند.
باور به معنا: یعنی هر جا حس می کنیم مهم هستیم و اگر نباشیم نقص پیدا می کند؛ یعنی معنا داریم. برای مبارزه با اعتیاد پیش از درمان باید پیشگیری کنیم.
در ادامه دکتر باقری به دلایلی که منجر به اعتیاد می شود اشاره کرد از جمله: تمایل برای داشتن استقلال عاطفی و آزادی، اعتماد بنفس افراطی، اهمیت قضاوت مردم، کسب تجربه ای جدید، شهرت طلبی و جویای نام شدن، باورهای مذهبی ضعیف ، در افرادیکه هویت با تاخیر دارند، تاثیر پذیری و اینکه دیگران مسیر حرکت مرا مشخص می کنند. تنهایی، نقص در کنترل هیجانات، جذابیت نداشتن، خوشحال نبودن، احساس حسرت، ابراز وجود افراطی، عدم آگاهی، در دسترس بودن مواد، ناتوانی در نه گفتن، اضطراب، ناامیدی و یاس و بی پروایی.

سپس در ادامه این همایش دکتر پرویز افشار نیز با بیان اینکه آسیب های اعتیاد چیست؟ گفت: نقش و تاثیر دوستان و همچنین مسائل و مشکلات اقتصادی نیز در بروز اعتیاد نقش دارند.
وی افزود: عوامل موثر دیگری که در اعتیاد نقش دارند عبارتند از: عدم آگاهی والدین، طلاق والدین، زن سالاری خانواده، عدم ثبات خانوادگی و اختلافات خانوادگی، کنترل، تنبیه، بی توجهی، احساس ناامنی، مشکل ارتباط با پدر و مادر و ....
وی خاطرنشان کرد: مواد مخدر غیر از به چالش کشیدن خانواده در بهداشت جهانی هم نقش دارد و بیماریهایی مثل ایدز شیوع پیدا می کند. سن اعتیاد پایین آمده و اعتیاد به مواد جدید، طی 2 الی 4 سال فرد را به زمین می نشاند و تبدیل به بار سنگینی با کل عوارض بر جامعه می شود.
دکتر افشار عوامل گرایش به اعتیاد را تفریح بیش از حد، لذت بیش از حد، کنجکاوی، دنبال راندمان بالای کاری (مثلا راننده ای که در روز باید 6 ساعت رانندگی کند، می خواهد 12 ساعت رانندگی کند) و دنبال حد اعلی بودن در فعالیتهای جنسی، دانست.
وی گفت: مهمترین کار، پیشگیری از تجربه مصرف مواد برای بار اول است چون هیچ ولعی بالاتر از اولین مصرف نیست و یک فرد به دنبال همان ولع اولیه، مصرف را ادامه می دهد و منجر به معتاد شدن وی می شود. عادلانه ترین توزیع، نیروی تفکر و اندیشه است و سالم ترین آن در سر جوانان است. جوانها مهمترین سرمایه کشور هستند و بجای استفاده از سرمایه آنان، بزرگترین خطر (اعتیاد) در کمین آنها است و ما در حال از دست دادن آنها هستیم و باید در این راستا سیاستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی درستی اعمال شود.
-
گزارش از مرجان رابعی - میگنـــا


کد مطلب: 36033

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36033/همایش-اعتیاد-جوانان-بیماری-نیست-آسیب

میگنا
  https://www.migna.ir