کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد؛

آمارمسمومیت با سرب درتریاك نگران كننده است

14 ارديبهشت 1395 ساعت 9:18

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش بیش از حد ناخالصی در موادمخدر به ویژه ناخالصی زیاد در ‏تریاك و آن هم از نوع سرب هشدار داد.


به گزارش ایرنا، پرویز افشار اظهاركرد: افزودن ‏سرب به تریاك بسیار خطرناك است و علاوه بر مسمومیت حاد، باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود ‏و صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می كند.
وی ضمن ابراز نگرانی شدید از افزودن ناخالصی‌های خطرناك و تاسف بابت زیاده‌طلبی و سودجویی ‏سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر افزود: ‏با اتخاذ سیاست منطقی، متوازن و كنترل پیش‌ سازهای مواد محرك به ویژه كنترل پیش ‌سازهای شیشه (مانند ‏پسوافدرین) و همچنین كاهش شدید تولید ترامادول كه با همكاری سازمان غذا و داروی وزارت ‏بهداشت صورت گرفت در طول 6 ماهه گذشته قیمت شیشه به شدت افزایش ‏یافت.
افشار ادامه داد: با این افزایش قیمت پیش بینی می شد، معتادان به سمت مواد سنتی مانند تریاك بروند و این ‏گرایش به صورت محسوس رخ داد و با توجه به افزایش تقاضای تریاك انتظار می رفت قیمت آن افزایش ‏قابل توجهی یابد كه متاسفانه قاچاقچیان و توزیع ‌كنندگان مواد با درك این واقعیت و در راستای حفظ بازار خویش ‏با افزودن ناخالصی به ویژه سرب كه بسیار سنگین است و افزودن مقدار كمی از آن كه وزن مواد را به شدت بالا ‏می‌ برد تلاش دارند تا قیمت تریاك را پائین نگاه دارند و مشتری خویش را حفظ كنند.
به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر،این مقام مسئول در ستاد خاطرنشان كرد: گزارش های متعدد از بخش‌ های اورژانس و مسمومیت‌ های بیمارستان ‌های سراسر كشور در ‏خصوص مسمومیت با سرب بسیار نگران‌كننده است.
وی گفت: با هماهنگی بعمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراكز درمانی و همچنین برگزاری ‏جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و كارشناسان و مدیران مربوطه و مكاتبه فوری با ‏معاون درمان وزارت بهداشت و سایر اعضای كمیته درمان زمینه توزیع سریع و ‏فوری شربت تریاك در تمام مراكز درمانی كشور فراهم شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اضافه كرد: مراكز درمانی می‌توانند با قید فوریت ‏سهمیه اضافه درخواست كنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، ذخیره شربت تریاك و سایر ‏داروهای آگونیست در حد كفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، داروهای آگونیست‎ افیونی، موادی هستند كه همانند مواد افیونی طبیعی (تریاك) و نیمه صناعی (هروئین) اثر می‎گذارند.
افشار همچنین از تمام معتادان خواست مطلقا از خرید و مصرف تریاك و موادمخدر از قاچاقچیان ‏خودداری كنند و برای درمان اصولی و منطقی به ویژه درمان با مواد آگونیست به مراكز مجاز درمان در سراسر ‏كشور مراجعه كنند.
وی افزود: مراكز مجاز شامل تمام مراكز سرپایی یا اقامتی دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان ‏بهزیستی هستند و بیماران و خانواده‌ ها می ‌توانند از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره 09628 نزدیك ترین ‏مركز درمانی را استعلام و انتخاب كنند.
افشار از تمام پزشكان و درمانگران اعتیاد در سراسر كشور هم خواست نسبت به اجرای طرح ‏، نهایت اهتمام و همكاری را داشته باشند؛ ضمن اینكه در صورت ضرورت، شربت تریاك و داروهای آگونیست در بسته خدمتی كاهش ‏آسیب مانند مراكز ‏DIC‏ نیز قرار خواهد گرفت.
افشار همچنین از همه رسانه‌های دیداری و شنیداری، سایت‌ها و فضای مجازی ‏خواست در این زمینه اطلاع‌‌ رسانی كنند و سوء مصرف‌ كنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصی‌ ها آگاه ‏كنند.
وی به مراكز درمانی سراسر كشور هم تاكید كرد كه با اطلاع‌رسانی چهره به چهره و نصب ‏اطلاعیه نسبت به افزایش بی‌ رویه ناخالصی و مواد مضری كه قاچاقچیان به موادمخدر می ‌افزایند، اطلاع‌ رسانی ‏كنند.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یك میلیون و 325 هزار مصرف كننده موادمخدر در كشور بسر می بند كه متاسفانه میزان مصرف موادمخدر صنعتی در كشور به 26 درصد كل مصرف كنندگان رسیده است.


کد مطلب: 36815

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36815/آمارمسمومیت-سرب-درتریاك-نگران-كننده

میگنا
  https://www.migna.ir