کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدین ناشاد، کودکانی افسرده دارند

دانش‌آموزان به سمت بی مسئولیتی گرایش پیدا کرده‌اند

4 فروردين 1397 ساعت 14:25

نصراللهی گفت: «زمانی که بطن جامعه ناشاد باشد، مشکلات بزرگ و ناهنجاری‌های اجتماعی در اجتماع اتفاق می افتد.»


میگنا- افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌های عصر مدرن است که جامعه ایرانی هم در چند سال اخیر به آن دچار شده است. والدین افسرده نمی‌توانند فرزندان شاد و پر انرژی برای نسل‌های آینده تربیت کنند. افسردگی پدر و مادر ممکن است به فرزندان منتقل شود و در انتها با جامعه‌ای که تمام شهروندان آن افسرده هستند، روبرو خواهیم شد.

بیتا نصراللهی – روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، در این خصوص گفت: «بارزترین اتفاقی که برای کودکان والدین ناشاد و افسرده می افتد، دچار شدن این کودکان به اضطراب و افسردگی است. پیامدهای افسردگی شامل سو مصرف مواد، رفتارهای ضداجتماعی و پرخطر ... است.»

وی در ادامه افزود: «همچنین کودکان چون تحمل خانه و والدین را ندارند از خانه گریزان می شوند. فرزندان پسر رفتارهای پرخاشگرانه با پدر و مادر خود دارند و دختران سعی می کنند به مدت طولانی از محیط خانه دور بمانند که این امر موجب می شود گرفتار برخی روابط اشتباه و نادرست شوند.»

نصراللهی با بیان این مطلب که کودکان والدین افسرده مشکلات خلقی پیدا می کنند، تصریح کرد: «بی شک اگر این معضل حل نشود، افسردگی به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد. زمانی که بطن جامعه ناشاد باشد، مشکلات بزرگ و ناهنجاری‌های اجتماعی در اجتماع اتفاق می افتد.»

این روانشناس بالینی بزرگترین پیامدهای جامعه افسرده را بی مسئولیتی، سو مصرف مواد جوانان، اقدام به خودکشی، رفتارهای پرخاشگرانه، بیکاری و ... دانست و گفت: «حل نشدن این مشکل به ایجاد یک بحران بزرگ در جامعه می انجامد.»

وی با اشاره به اینکه نسل جوان فعلی ایران هم دارای این حالات است، بیان کرد: «در دوران دبیرستان، نسل جوان فعلی با افزایش سو مصرف مواد روبرو است. نوجوانان فعلی دیگر شاداب و اهل ورزش نیستند، همچنین میانگین معدل‌ها نسبت به دوره دبستان بسیار پایین‌تر است.»

نصراللهی علت این امر را بی مسئولیتی والدین نسبت به فرزندان‌ و مدارس در قبال دانش‌آموزان دانست و افزود: «نسبت به چند سال گذشته مدارس فعالیت‌های مثبت و کارآمدی برای دانش‌آموزان انجام نمی دهند. همچنین معلمان هم دیگر شاد و پرانرژی نیستند و آن‌ها هم دچار حالت افسردگی هستند. دانش‌آموزان به سمت تلاش کم و بی هدفی گرایش پیدا کرده‌اند.»

به گفته این روانشناس راهکار رفع این معضل بالابردن سطح فکری و فرهنگی است و جامعه باید از حالت مادی‌گرا بودن خارج شود. همچنین والدین زمان بیشتری را باید صرف کودکان خود کنند وآن ها را به سمت تفریحات سالم و شادی آور سوق دهند.


کد مطلب: 43828

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43828/دانش-آموزان-سمت-بی-مسئولیتی-گرایش-پیدا-کرده-اند

میگنا
  https://www.migna.ir