دستورالعمل و توصيهنامه استقبال از دانشجويان جديدالورود با امضاي معاونان دانشجويي و فرهنگي- اجتماعي وزارت علوم به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ابلاغ شد. به گزارش فارس، دستورالعمل ستاد استقبال از دانشجويان جديدالورود با هدف برنامهريزي و فعاليت هماهنگ بين وزارتخانهها، دستگاهها و نهادهاي متولي امور فرهنگي و دانشجويي و استقبال از دانشجويان جديدالورود در دانشگاهها به عنوان يكي از رويدادهاي مهم هر سال در كشور تدوين و تصويب شد. براساس اين دستورالعمل، ستاد استقبال از دانشجويان جديدالورود در كليه دانشگاههاي كشور با حضور مسئولان دانشگاهي به رياست معاون فرهنگي و اجتماعي يا معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاهها تشكيل خواهد شد. اين ستاد كميتهاي تحت عنوان كميته دانشجويي با حضور نمايندگان تشكلها، كانونها، انجمنهاي علمي دانشجويي خواهد داشت كه با حكم مدير فرهنگي(دبير ستاد استقبال دانشگاه) منصوب ميشوند و در واقع يكي از بازوهاي اجرايي ستاد استقبال از دانشجويان جديدالورود محسوب ميشوند. در بند 4 ماده 2 اين دستورالعمل آمده است: كليه دانشگاههاي تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت، مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي تحت نظارت اين دو وزارتخانه و واحدهاي دانشگاه آزاد، مراكز دانشگاه پيامنور و دانشگاه علمي- كاربردي همچنين دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي تحت پوشش دستگاههاي اجرايي مشمول اين دستورالعمل ميباشند. همچنين براساس اين دستورالعمل براي هماهنگي بين وزارتخانههاي علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاههاي ستادي پيامنور و علمي كاربردي و ساير دستگاههاي متولي امور فرهنگي دانشگاهها مقرر شده است، شوراي هماهنگي ستاد استقبال از دانشجويان جديدالورود متشكل از دبيران ستاد مركزي وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، دانشگاه پيامنور، دانشگاه جامع علمي كاربردي، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و نماينده بسيج دانشجويي تشكيل شود و دبيرخانه اين شورا نيز در وزارت علوم خواهد بود. همچنين توصيهنامه ستاد مركزي استقبال از دانشجويان جديدالورود وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي سال تحصيلي 91-90 به دانشگاههاي تحت پوشش و نظارت وزارت علوم با امضاي معاونان فرهنگي و اجتماعي و دانشجويان ابلاغ شد. براساس اين توصيهنامه شعار محوري دانشگاهاي كشور در سال تحصيلي 91-90 "گذار از دانشآموزي به دانشجويي" است. در توصيهنامه ابلاغي به دانشگاهها ضمن تأكيد بر تشكيل ستاد استقبال از دانشجويان جديدالورود در دانشگاههاي كشور تا 15 شهريور 1390 فعاليتهاي دانشگاهها در خصوص استقبال از دانشجويان جديدالورود به فعاليت بيش از اجرا، حين اجرا و پس از اجراي برنامههاي ستاد تفكيك شده است. استقبال و پذيرايي از والدين دانشجويان و ايجاد زمينههاي مؤثر ارتباط مستمر دانشگاه با والدين، كوشش جهت اجراي برنامههاي نشاط آور و منطبق بر ارزشهاي ديني و ملي، تشكيل كميته دانشجويي ستاد، ايجاد پايگاههاي اطلاعرساني در مبادي ورودي شهر محل تحصيل دانشجويان، اطلاعرساني به هنگام و در حد نياز وحدت و همدلي مسئولان دانشگاه، نهاد نمايندگي و تشكيل كميته دانشجويي با حضور نمايندگان تشكلها، كانونها و انجمنهاي علمي دانشجويي از جمله توصيههاي مطرح شده در توصيه نامه ابلاغي است. نام سال تحصيلی جديد دانشگاهها مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم از نامگذاري سال تحصيلي دانشگاهها با عنوان «گذار از دانشآموزي به دانشجويي» خبر داد. به گزارش فارس، علي آدمي مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم با اشاره به تدوين و ابلاغ آئيننامه و دستورالعمل استقبال از دانشجويان جديدالورود گفت: گذر از مرحله دانشآموزي به مرحله دانشجويي مرحلهاي تعيين كننده در شخصيت، منش و هويت فرد است. وي توجه به دانشجويان جديدالورود را مهم ارزيابي كرد و افزود: گذر از دانشآموزي به دانشجويي در واقع مصادف است با برهه گذار از دنياي نوجواني به عالم جواني كه تعيينكننده شخصيت، منش و هويت فرد است، بنابراين موضوع بسيار مهمي است كه از همان ورود دانشجويان به دانشگاه بايد مورد توجه و تأمل قرار گيرد. آدمي با بيان اينكه دانشجويان جديدالورود دانشگاهها در گذار از اين برهه از زندگي خود كه به تكوين هويت و تشخيص آنان ميانجامد، با محيط و فضاي متفاوتي از همسالان خود مواجه هستند، خاطرنشان كرد: محيط جديد، ويژگيهاي به كلي متفاوتي با محيط پيشين دانشجويي جوان دارد و اگر فضا و محيط و برنامههاي دانشگاه امكان دستيابي به هويت و تشخيص مثبت را براي دانشجويان فراهم آورد، آنان از ابتدا از هويتي منفي و تشخيصي نامسنجم و انحرافي دور خواهند بود. مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم، تصريح كرد: بخشي از گم گشتگيهاي هويتي و سردرگمي در ايفاي نقش در برخي از دانشجويان متأثر از كمبودهاي قبلي است و بخشي از مقهوريت و جذب شدن هيجاني در جريانها و گروههاي انحرافي، ضداجتماعي يا رفتارهاي آسيبزا و پر خطر به دليل فقدان تمهيدات تربيتي، آموزشي و اجتماعي است. وي با اشاره به تكوين و شكلگيري شخصيت و هويت دانشجويان بر اساس مناسبات آنان در طول زندگي دانشجويي، تأكيد كرد: ضروري است برنامههاي فرهنگي و تربيتي منطبق بر اصول تربيتي كارآمد، دين بنياد اخلاقگرا و متناسب با مقتضيات سن و وضعيت دانشجويان از ابتداي ورود آنان به دانشگاه در نظر گرفته شود. آدمي تأكيد كرد: برخي از اقدامات نظير آموزش و مهارتهاي زندگي و ارتباطي نيز از اهميتي به سزا و غيرقابل انكار برخوردار است. ضمن آنكه همواره بايد توجه داشت معمولاً نخستين مواجه با هر پديدهاي نقش ماندگار در ذهن و جان آدمي دارد. مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم در پايان با تأكيد بر اينكه استقبال از دانشجويان جديدالورود بايد به بهترين شكل ممكن صورت گيرد، خاطرنشان كرد: استقبال از دانشجويان جديد الورود به هفته يا دهه آغازين سال تحصيلي منحصر نيست بلكه حداقل بايد برنامهاي فرهنگي، آموزشي و تربيتي براي يك سال تدارك ديد.