کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با انواع عشق آشنا شوید

چرا بعضی عشق ها خیلی زود به پایان می رسد؟

باشگاه خبرنگاران , 27 تير 1399 ساعت 12:38

یک روانشناس درباره روابط عاشقانه‌ای که خیلی سریع به آخر خط می‌رسند و انواع مختلف عشق، توضیحاتی داد.


نرگس مومنی‌جو زوج درمانگر و مشاور خانواده درباره روابط عاشقانه‌ای که خیلی سریع به آخر خط می‌رسد، اظها کرد:  این روزها مابین آشفتگی و داغیِ اخبار و رویدادها، شاهد بروز و خودنمایی روابط رمانتیک وجنجالی وخارج از چهار چوب ِعرفی هستیم که نه تنها از طرفی باعث درگیری ذهن کسانی می‌شود که درخلاُ رفع نیاز روانیشان به عشق و تعلق خاطر، در روابط خود گرفتارند، بلکه از جانبی هم الگوی کاملا فانتزی و تحریف شده وغیر واقع بینانه، از عشق و رابطه‌ عاشقانه، برای افرادی می‌شود که در ابتدای یک رابطه‌ واقعی اند،یک رابطه‌ واقعی، با دغدغه‌ها و فراز و فرودهای واقعی!

این روان شناس گفت: این نمایش بی پرده و شلوغ از صمیمیت و حریم نسبتا خصوصی ِ یک رابطه‌ زوجی، چنان به جان مخاطبان نا آگاه عالم مجازی نفوذ می‌کند که گویا تا به حال هرچه از عشق دیده و شنیده اند، دروغی بیش نبوده است.

وی افزود: تا آنجا که پس از افتادن در تله‌ مقایسه بین باطن رابطه‌ی خودشان با ظاهر این نمایش پوشالی و گرفتاری به عارضه‌ ریز بینی و جزئی نگری بیش از حد در مورد رفتارهای صمیمانه و عاشقانه‌ خود و شریکشان بدون آنکه بدانند دچار یاس و دلسردی نسبت به هر آنچه در رابطه‌ واقعیشان است، میشوند و اما این تنها، پایانِ تلخ ماجرا نیست.

مومنی‌جو اضافه کرد: چه آن افرادی که در ابتدای رابطه، با فریب ِناشی از این بزرگنماییِ اغراق آمیز از عشق، دچار توقعات بالا و نسنجیده و درنتیجه ناکامی و حس نا ارزشمندی از طرف شریک خود خواهند شد و چه افرادی که در میانه‌ی رابطه، به جای تلاش از طریق یادگیری مهارت‌های زوجی و گرفتن کمک‌های تخصصی از زوج درمانگران، برای ترمیم و تداوم صمیمیت زوجی خود، با مقایسه و ایراد گیری‌های نشات گرفته از این مبالغه‌های عاشقانه ارتباطشان را بیش از پیش به قهقرا برده اند.

این روانشناس بیان کرد: ناگهان این همه اشتیاق و شعف و دلدادگی و مست جام عشق بودن در این روابط پر زرق و برق، با نمایش وارونه‌ای سرشار از تنفر و ضرب وشتم و هتاکی و شکایت و تهدید وتشکیل پرونده‌های قضایی، مجدد تیتر اخبار روز می‌شوند و خدا داند که در میان این تناقض‌ها و تعارضها، مخاطبان سرسپرده به این عالم مجازی، تا هماهنگی مجدد خود و رابطه‌ی زخم خورده‌ خود با آنچه میبینند، آنچه حقیقت این نوع رابطه‌های بی در و پیکر است چها که نخواهند کشید و در این بین غیر از آنکه آرام آرام اعتماد به واژه‌ی عشق و رابطه‌ مشترک از جامعه رخت بر میبندد، در افراد ترس برای ایجاد یک رابطه‌ی صمیمی، از اینکه مبادا انتهای جاده‌ عاشقی دادگاه و جدایی باشد، هر لحظه بیشتر خواهد شد.

این پرده بازی مضحک و آسیب زا در نهایت منجر به اشاعه‌ صمیمیت‌های نمایشی و بی اعتباری عشق حقیقی و سرانجام نفرت‌های انفجاری توام با پرخاشگری‌های فیزیکی و کلامی خواهد شد. اما خوشبختانه برای آن دسته از افرادی که درک صحیحی از اتفاقات و شرایط دارند و به دنبال آگاهی‌های واقع بینانه و کاربردی درمورد عشق برای ادامه و آغاز ارتباطاتشان هستند توضیح علمی و واقعی تری از این واژه وجود دارد.

مومنی‌جو با اشاره به اینکه عشق در روانشناسی مثلثی است با سه راس صمیمیت، تعهد و میل است، اضافه کرد: صمیمیت همان حالِ توام با پذیرش و آرامش بدون نگرانی از سرزنش یا مواخذه شدن با شادی‌های مشترک و همدلی در دردها و رنجش‌ها بین زوجین است. تعهد آن مسئولیتی است که به عنوان شریک بالغ پذیرفته ایم تا برای حفظ حریم دونفره‌ رابطه بدون وارد کردن فرد دیگری تلاش کنیم و در آن ثابت قدم باشیم و میل ترکیبی از اشتیاق برای وصال با تمرکز بر رابطه‌ جنسی و زناشویی است که اگر هر کدام از این رئوس دچار نارسایی و نقصان شوند، کلیت عشق به مخاطره می‌افتد وبا کم و زیاد شدن هر کدام ما نوع خاصی از عشق را تجربه خواهیم کرد.

این روانشناس بیان کرد: با دانش افزایی در خصوص انواع عشق و ویژگی‌های آن‌ها نه تنها وارد ارتباط‌های نا امن نمی‌شویم بلکه در صورت شناسایی مشکلات موجود در رابطه‌ فعلیمان درصدد رفع و درمان آن معضل، با کمک متخصصین این حوزه برخواهیم آمد. براساس مثلث عشق هشت نوع عشق در ارتباط‌های مختلف انسانی درک و دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از هشت نوع عشق، فقدان عشق است، افزود: عدم وجود هیچ کدام از مولفه‌های مثلث عشق، مثلا ارتباطی که ما با همشهری و افراد هم محل داریم، که به واسطه‌ نداشتن حس نزدیک و آشنایی، نیازی هم به وجود هیچ کدام از رئوس عشق وجود ندارد.

مومنی‌جو با بیان اینکه عشق دوستانه از دیگر انواع عشق است، گفت: همانگونه که از نامش برمی آید بین رفقا و دوستان در جریان است که اینطور تجربه می‌شود صمیمیت بالا، تعهد پایین و نداشتن میل است. همچنین جذابیت فیزیکی را از انواع عشق می‌توان دانست و زیر بنای اصلی این نوع ارتباط بر جذابیت‌های ظاهری چهره و اندام استوار است بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل، یعنی میل بالا، صمیمیت و تعهد بسیار پایین است.

این روانشناس با اشاره به اینکه عشق پوچ از دیگر انواع عشق است، اضافه کرد: آن دسته از ارتباط‌هایی که به دلیل یک هدف مشترک مثل فرزند یا مهاجرت و ... استوار مانده اند بدون توجه به شادکامی و رضایت زوجی است این عشق‌های پوچ فاقد صمیمیت و میل هستند و و صرفا با تعهدی لجوجانه ادامه یافته اند. همچنین عشق‌های خیال‌انگیز از دیگر انواع بوده، زمانی عشق خیال انگیز میشود که سهم خیلی بیشتری از میل و صمیمیت و میزان کمتری از تعهد، در ارتباط تجربه شود مانند اوایل دوستی ویا نامزدی که شوق باهم بودن و دیدار بسیار است.

وی با بیان اینکه عشق مشفقانه از دیگر انواع عشق است، گفت: مثلا در روابط زوجی طولانی که گذشت و شاید ترحم به جای مولفه‌ی میل و اشتیاق جنسی جایگزین شده است و صمیمیت و تعهد همچنان بالاست. همچنین عشق‌های ابلهانه را از دیگر انواع عشق میتوان دانست و آنجا که میل بالا و تعهد بالا، اما صمیمیت پایین باشد اتفاق می‌افتد، به طور مثال همسرانی که با وجود خشونت‌های فیزیکی وبی احترامی به یکدیگر حتی در جمع، همچنان به هم میل و تعهد دارند.

مومنی‌جو با بیان اینکه عشق کامل از دیگر انواع عشق شناخته شده است، خاطرنشان کرد: اما عشق کامل دارای هر سه مولفه‌ی مثلث عشق، صمیمیت بالا، تعهد بالا و میل و شوق هم بالا، دقیقا همان نوعی از عشق که نه در اثر گذر سال‌ها و نه در اثر مقایسه‌ها و الگو برداری‌های غلط خدشه دار نخواهدشد، عشقی که با شناخت و تلاش برای تجربه‌ آن مسیر بی خطر وصحیحی از تکامل در ارتباط را طی می‌کنیم که نه تنها درآن درگیر و جو زده‌ی هیجانات کاذب عشقی نمی‌شویم بلکه شاهد دردسرهای یک پایان پرخاشگرانه نخواهیم بود.


کد مطلب: 50998

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50998/چرا-بعضی-عشق-خیلی-زود-پایان-می-رسد

میگنا
  https://www.migna.ir