کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا حتی نابود شود اما آثار روانی آن پابرجاست!

خبرگزاری ایسنا , 24 آبان 1399 ساعت 21:22

یک روانشناس گفت: اکنون ویروس کرونا وضعیت روانی مردم را دچار مشکل کرده، از یک طرف خانواده‌هایی که دارای متوفی بوده و از طرف دیگر کسانی‌که درگیر کرونا هستند و در کنار آن کادر درمان و کل جامعه نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره‌اند، خصوصاً اینکه مردم نیاز به آموزش دارند.


محمد رضایی اظهار کرد: سلامت روان در شرایط تحت فشار، به مخاطره می‌افتد.  اکنون به خاطر محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده از بابت ویروس کرونا و جنگ اقتصادی موجود مردم تحت فشار هستند، این وضعیت نرخ شیوع نشانه‌های روانشناختی را افزایش داده و استرس، اضطراب، تعارض، افسردگی، وسواس و سایر نشانه‌ها رو به افزایش است.

این روانشناس گفت: جسم و روان در تعامل یکدیگرند و هرکدام دچار عوارضی شوند بر دیگری اثر می‌گذارد، ما نمی‌توانیم جسم سالم داشته باشیم اما روان ناسالم نه، بنابراین باید همزمان برای هر دو سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه سلامت روان چند بُعدی است و مسائل و مشکلات روی افکار، هیجان و رفتار که مؤلفه‌های اصلی روان است اثر می‌گذارد، تصریح کرد: مهمترین چالش سلامت روان این است که برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا برنامه‌ای نداشته و متولی پیگیری در این باره وجود ندارد و یک امر حاشیه‌ای است. در صورتی‌که نقش روان در سلامت به میزان نقش جسم یا حتی بیشتر است، سلامت روان مربوط به یک وزارتخانه یا نهاد نیست بلکه همه نهادها، سازمان‌ها و رسانه ها در پیشگیری و ارتقاء سلامت روان نقش دارند.

رضایی با بیان این‌که تشکیل کمیته ویژه مقابله با عوارض روانی در ستاد ملی یک ضرورت است، عنوان کرد: اکنون ۹ ماه از ورود کرونا می‌گذرد، یعنی ۹ ماه با تأخیر این مساله عنوان می‌شود، پیش‌بینی ما این است که حتی اگر کرونا نابود شود اما آثار روانی آن پابرجاست که باید برای این چالش بزرگ مقابله با عوارض روانی کرونا  یک حرکت مقابله با اضطراب ملی را راه اندازی کنیم.

این روانشناس تصریح کرد: چالش دیگر، سطح سواد سلامت روان شهروندان است که می توانیم با فرهنگ‌سازی و آموزش سطح آن‌را افزایش دهیم در این باره صدا و سیما می‌تواند خیلی نقش آفرین باشد، اکثریت مردم با نشانه‌های اختلالات روانی آشنا نیستند و به همین لحاظ پیشگیری نمی‌کنند؛ به این خاطر یک نشانه ساده تبدیل به یک اختلال روانی غیر قابل علاج می‌شود.

چالش سوم سلامت روان و فضاهای مجازی است که افراد با هر تخصصی یا بدون تخصص خود را روانشناس و مشاور در فضای مجازی معرفی می‌کنند و راهنمایی‌های غلط می‌کنند که باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند.

فضاهای مجازی افسار گسیخته در ذهن و اندیشه مردم اثر می‌گذارند که باید برای مدیریت این فضاها و فرهنگ استفاده از آن تمهیداتی اندیشیده شود.

این روانشناس با اشاره به این‌که چالش دیگر بحث بیمه‌های پایه و تکمیلی است، بیان کرد: مردم به لحاظ اقتصادی نمی‌توانند برای مسائل خود به روانشناس و مشاور مراجعه کنند و این خدمات به یک کالای لوکس تبدیل شده و درصد کمی از مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم بند ج ماده ۱۰۲ موضوع بیمه‌های پایه و تکمیلی تصویب شده است، در این شرایط بحرانی کمترین کار اینست مجلس با دولت همکاری کرده و مردم بتوانند از دفترچه‌های بیمه خدمات اجتماعی و درمانی برای خدمات روانشناسی و مشاوره استفاده کنند.

رضایی عنوان کرد: اکنون ویروس کرونا وضعیت روانی مردم را دچار مشکل کرده، از یک طرف خانواده‌هایی که دارای متوفی بوده و از طرف دیگر کسانی‌که درگیر کرونا هستند و در کنار آن کادر درمان و کل جامعه نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره‌اند، خصوصاً اینکه مردم نیاز به آموزش دارند.

این روانشناس افزود: در این دوران مردم به آموزش سبک زندگی کرونایی، بسته‌های آموزشی، مهارت‌های کنترل خشم، استرس، مهارت مدیریت فرزندان در خانواده و از همه مهمتر گفت‌وگو با مشاورین خود نیاز دارند.

اگر خانواده‌های ما شناسنامه سلامت روان داشته باشند، وضعیت عوارض روانی کرونا مشخص می‌شود که کجا آموزش و کجا مداخلات روانشناختی انجام دهیم، لازم است برای ارتقا سلامت روان و مقابله با نابهنجاری‌های ناشی از کرونا که سلامت روان را به مخاطره انداخته است برنامه‌هایی تدوین شود.
 


کد مطلب: 51639

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51639/کرونا-حتی-نابود-شود-اما-آثار-روانی-پابرجاست

میگنا
  https://www.migna.ir