معاون آموزشی وزارت بهداشت از اجرای سند رتبهبندی دانشگاههای علوم پزشکی برای نخستین بار در کشور خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمد علی محققی در مراسم اختتامیه دومین گردهمایی بزرگ دستاندرکاران نظام سلامت، از افزایش قابل توجه ظرفیت تحصیلات تکمیلی خبر داد و این افزایش را در راستای دستیابی به شاخص های نقشه جامع علمی کشور دانست.
وی ضمن بیان چهار محور کارگاه آموزش، تحقیقات و فناوری در نظام سلامت گفت: شرکتهای دانش بنیان و توسعه فناوری در نظام سلامت، نقشه جامع علمی در حوزه پژوهش، نقشه جامع علمی در حوزه آموزش و آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی از جمله محورهای مطرح شده در کارگاه بود.
وی با اشاره به مبحث شرکتهای دانش بنیان گفت: دارایی غالب این شرکتها دانش است و لایحه تشکیل آنها در آبان ماه 89 به تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید.
معاون آموزشی وزرات بهداشت افزود: در شورای علوم، تحقیقات و فناوری، آییننامه اجرایی تشکیل شرکتهای دانش بنیان تصویب شده و تمهیداتی چیده شده تا با ابلاغ آییننامه اداری در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری این شرکتها تاسیس شوند و به حمایت از موضوعاتی مانند دانش فنی و تولید داروها و واکسنها بپردازند.
وی با اشاره به فعالیتهای حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور گفت: در این حوزه اقدامات مهمی انجام شده، به طوری که این حوزه عملاً وارد بخش اجرای گسترده نقشه جامع علمی کشور در بخش سلامت شده است.
محققی از ایجاد صندوقهای حمایت از علم و فناوری خبر داد و گفت: این صندوقها برای تبدیل علم و فناوری به ثروت ایجاد شدهاند، در مجموع در وزارت بهداشت دو صندوق ایجاد شده و تاسیس چهار صندوق در دست انجام است.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری گفت: تلفیقی از اسناد چشم انداز، اسناد جامع علمی کشور و جامع علمی سلامت و برنامه پنجم توسعه در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری ایجاد و برنامههای عملیاتی مربوط به آن طرح ریزی شده است.
معاون آموزشی وزرات بهداشت افزود: اسنادی چون سند تحول و نوسازی آموزش پزشکی در دستور کار است که قابل طرح در شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین سند دیگری تحت عنوان توسعه راهبردی کیفی آموزش پزشکی و ارتقاء بخشی مراکز مطالعات در دست تهیه است.
وی از اجرای سند رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی برای نخستین بار خبر داد و گفت: نتایج اولین اجرای سند رتبه بندی دانشگاهها در همین سال تحصیلی اعلام خواهد شد.
محققی با اشاره به سند توزیع جغرافیایی دانشگاههای علوم پزشکی در عرصه سرزمین گفت: در سند آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی در سه سطح فراملی، ملی و استانی طبقه بندی شده و ماموریتهای هر دانشگاهی مشخص میشود. بدین معنا که این سند نوعی سطح بندی آموزشی برای دانشگاهها قائل شده است.
معاون آموزشی وزرات بهداشت افزود: در سطح شهرستانها نیز دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، مجتمعهای آموزش عالی سلامت و مراکز آموزش عالی جامعه نگر پیشبینی شدهاند. همچنین سند آمایش شامل تعیین رشتههای مورد نیاز کشور و نیاز مورد نیاز نیروی انسانی تا سال 1404 است.