کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهسا عبدالهی

تاب آوری خانواده / مهسا عبدالهی

باشگاه تاب آوری

18 آذر 1400 ساعت 20:09

تاب آوری خانواده برای انواع مختلف ساختارهای خانواده و همچنین شبکه های رسمی و غیررسمی خویشاوندی اعمال می شود


تاب آوری خانواده
کلیدهای تاب آوری: تحول از طریق ناملایمات
ترجمه : مهسا عبدالهی

 
تاب آوری یک کلمه رایج است و بسیاری از ما این حس را داریم که تاب آور بودن ویژگی خوبی است. اما واقعاً تاب آوری به چه معناست؟ و تاب‌آور بودن چگونه می‌تواند برای خانواده‌ها و افراد مفید باشد، به‌ویژه وقتی با چالش‌هایی در زندگی مواجه می‌شوند؟
تاب آوری را می‌توان به عنوان ظرفیتی برای بازگشت قوی‌تر و کارآمدتر از سختی‌ها تعریف کرد. مهم است که تاب آوری را با عملکرد شایسته یکسان ندانید. تاب آوری چیزی بیش از "گذراندن" یا کنار آمدن با یک موقعیت چالش برانگیز است. درواقع، تاب آوری مستلزم دگرگونی و رشد مثبت است که فرد را قادر می سازد به طور موثر با چالش ها مقابله کند.
یکی از راه‌های فکر کردن به تاب آوری، مقایسه آن با نوارکش لاستیکی است. برای اینکه یک نوار کش لاستیکی به جلو حرکت کند، ابتدا باید آن را به عقب بکشیم. در زندگی هم همین اتفاق می افتد. ممکن است اتفاقی بیفتد که برای مدتی ما را به عقب براند، اما اگر مقاوم باشیم، خود را به چالش می کشیم و وارد عمل می شویم.
فروما والش، روانشناس بالینی و خانواده درمانگر، چارچوبی برای تاب آوری خانواده ایجاد کرد که می تواند برای خانواده ها و افرادی که با ناملایمات دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد. رویکرد او مبتنی بر تحقیقات است و طی سال‌ها تدریس بالینی، نظارت و تمرین مستقیم به‌عنوان یک خانواده ‌درمانگر توسعه، اصلاح و بازنویسی مجدد شده است.
به گفته والش، چارچوب تاب آوری خانواده برای انواع مختلف ساختارهای خانواده و همچنین شبکه های رسمی و غیررسمی خویشاوندی اعمال می شود. تحقیقات نشان داده است که خانواده ها می توانند شکوفا شوند و فرزندان نیزدر انواع ترتیبات خویشاوندی شکوفا گردند. آنچه بیش از همه مهم است فرآیندهای مؤثر خانواده است که به تاب آوری کمک می کند.
والش نه "کلید تاب آوری" را در سه حوزه ی مختلف ارائه می دهد:
سیستم های اعتقادی خانواده،
سازماندهی و منابع خانواده 
ارتباطات خانوادگی

 هنگام در نظر گرفتن هر یک از این کلیدهای تاب آوری، مهم است که اذعان کنیم که تفاوت های فرهنگی می تواند بر ظاهر این ایده ها در هر خانواده خاصی تأثیر بگذارد.

سیستم های اعتقادی خانواده

 
 
سازماندهی و منابع خانواده  
 
ارتباطات خانوادگی
  تاب آوری خانواده چیست ؟

افزایش تاب آوری خانواده

تاب آوری خانواده ، ویژگی یا فرآیند

تقویت تاب آوری خانواده ، مسیر معنویت و مذهب

ترجمه مهسا عبدالهی از اینجا
 
 
 


کد مطلب: 56367

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56367/تاب-آوری-خانواده-مهسا-عبدالهی

میگنا
  https://www.migna.ir