کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعریف فناوری سلامت جیست ؟

15 دی 1400 ساعت 17:41

"بهره ­وری به عوامل زیادی از جمله دانش، مهارت و تخصص نیروی کار و همچنین کمیت و کیفیت سرمایه و به کارگیری فناوری و زیرساخت­های اجتماعی بستگی دارد که هماهنگ و در ارتباط با هم کار کنند."


سیدشمس الدین زرین
تعریف فناوری سلامت Health technology  
فناوری سلامت مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی چنین بیان شده است: " کاربرد سازمان‌یافته دانش و فناوری و مهارت‌های استفاده از دستگاه‌ها، داروها، واکسن‌ها به منظور توسعه سیستم‌ها و روش‌های حل مسائل بهداشتی و بهبود کیفیت سلامت و زندگی مردم".  فناوری سلامت شامل داروها، دستگاه‌ها، روش‌ها و سیستم‌های سازمانی، استفاده شده در مراقبت‌های سلامت و بهداشت می‌باشد.

به گزارش میگنا تغییرات سریع در حوزه  فناوری­ های پزشکی و در دسترس بودن تجهیزات تشخیصی و درمانی با فناوری پیشرفته، همراه با تغییر الگوی عملکرد کادر پزشکی، شیوه ارائه خدمات بهداشتی امروزی را متحول کرده است. بدون شک، فناوری پزشکی برای سلامت مردم و بهبود کیفیت زندگی ضروری است؛ نوآوری­های جدید و تولید محصولات و تجهیزات مدرن توانسته است میلیاردها دلار به اقتصاد کشورهای تولید کننده این محصولات کمک می کند
تجربه همه­ گیری بیماری کرونا و تلاش شرکت­ها و موسسات بزرگ و کوچک علمی و تحقیقاتی در جهان برای ساخت و تولید واکسن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 یک مثال بارز از نقش فناوری و به ویژه زیست­ فناوری در مقابله با بیماریهای واگیر و کشنده است. در ارتباط با نقش فناوری برخی تا آنجا پیش می روند که می­گویند که علم پزشکی در دنیای مدرن کنونی بیش از هر زمان دیگر متکی به فناوری­های زیستی و ساخت و تولید محصولات دانش­ بنیان در حوزه صنعت سلامت است. در حال حاضر پزشکان و متخصصین مختلف در حوزه­های مختلف علوم پزشکی از طیف گسترده ای از این فناوریها استفاده می کنند.
به طور کلی فناوری­های سلامت را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
فناوریهای حوزه پیشگیری
فناوری­های حوزه تشخیص،
فناوریهای حوزه درمان
فناوری­های حوزه توانبخشی و مراقبت بیماران از خود
فناوری­های مرتبط با حوزه تحقیقات و مطالعات علمی
این نکته را باید در نظر داشت که با رشد و توسعه تکنولوژی پزشکی امروزی پیشرفته تر شدن روش­ها و ابزارهای پیشگیری، درمان و توانبخشی، با وجود اثربخشی بیشتر به کارگیری این روش­ها، در بسیاری از موارد دریافت این خدمات پزشکی پرهزینه و گرانتر از همیشه است.

علاوه بر این، تقاضای روزافزونی برای استفاده از امکانات مراقبت های بهداشتی، تشخیصی و درمانی با تکنولوژی بالا وجود دارد که این امر می­تواند با بالا بردن سطح تقاضا نابرابری­هایی را در زمینه عدالت اجتماعی در دریافت خدمات سلامت و دسترس بودن آنها برای همگان ایجاد کند.
به گزارش میگنا و از دیگر سو در سالهای اخیر فشار فزاینده ای از طرف مردم و گروه­های سیاسی و اجتماعی بر دولت­ها برای اتخاذ تصمیمات صریح­تر به منظور تامین منابع لازم برای ارایه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت و به کارگرفتن فناوری­ها نوین اعمال شده است. تجربیات چند سال اخیر در زمینه تولید، تجاری سازی و به کارگیری و استفاده از فناوری­های نوین پزشکی بیانگر آن است که دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی باید نقش سنتی خود در انجام آموزش و تحقیقات پایه را تعدیل نموده و به سمت استفاده کاربردی از دانش و فناوری در تولید و ساخت و به کارگیری از تجهیزات و محصولات مورد نیاز جامعه قدم بردارند.
در توسعه یک فناوری جدید در حوزه مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت، مهمترین مسئله شناخت تأثیرات بالقوه آن فناوری بر جامعه و میزان پاسخگویی به نیازهای آنها است. سوال مهم این خواهد بود که آیا اثربخشی فناوری جدید به اندازه­ای هست که پاسخگوی هزینه­ های تولید بوده و آیا مردم و جامعه پزشکی از این فناوری استقبال نموده و از آن استفاده خواهند کرد یا نه؟


منابع:
Tan, L. and K. Ong, The impact of medical technology on healthcare today. Hong Kong Journal of Emergency Medicine, 2002. 9(4): p. 231-236.
Kent DL, Larson EB. Disease, level of impact, and qualityof research methods. Three dimensions of clinical efficacyassessment applied to magnetic resonance imaging. InvestRadiol 1992;27(3):245-54.
2. Perez CA. Methodology of research and practice for thethird millennium: evidence-based medicine. Rays 2000;25(3):285-308.
Ronald R Long. A little technology goes a long way.Healthcare Financial Management; Dec, 2001.
 


کد مطلب: 56877

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56877/تعریف-فناوری-سلامت-جیست

میگنا
  https://www.migna.ir