کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتشارات رشد منشر کرد :

تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ/ محمدرضامقدسی

21 دی 1400 ساعت 6:08

این کتاب درسال 2018 توسط مایکل نینان یکی از برجسته­ ترین متخصصان حوزه­ ی تاب ­آوری و کوچینگ شناختی رفتاری نوشته شده است


تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ توسط انتشارات رشد منتشر شد
به گزارش میگنا در این کتاب، مایکل نینان فهم عمیقی از تاب­ آوری را ارائه می­دهد و به ما نشان می­دهد کوچ­ ها چگونه می­توانند به مراجعان خود کمک کنند تاب­آوری خود را تکامل بخشند.

مایکل نینان، مدیر مرکز کوچینگ و مرکز مدیریت استرس بلک هیث در لندن است نینان با تمرکز بر باورها، هیجان­ها، و رفتارهایی که باعث رشد یا عدم رشد تاب­ آوری می­شوند، راهنمای عملی بسیار خوبی برای کوچ­ ها فراهم کرده است. یکی از فصل­های این کتاب، با نثری بسیار روان و قابل فهم، مورد یک مُراجع کوچینگ را که در پنج جلسه صورت گرفته است با جزییات و توضیحاتی بسیار مفید برای کوچ­ ها ارائه کرده است. در طول کتاب می­توانید مطالعات موردی و مثال­هایی که تاب­ آوری را در عمل نشان می­دهند بیابید. کتاب با یک جمع­ بندی درباره­ تاب­ آوری و شاخصه­ های کلیدی یک ذهن تاب­ آور به پایان می­رسد.   
این کتاب که توسط یکی از برجسته­ ترین متخصصان حوزه­ ی تاب ­آوری و کوچینگ شناختی رفتاری نوشته شده است، منبعی بسیار مهم برای افرادی که علاقه ­مند به تحصیل در این زمینه هستند به شمار می­آید. این کتاب برای کوچ ­ها، روانشناسان کوچینگ، روان­درمان گرها، مشاوران و روانشناسان بالینی که به کوچینگ علاقه ­مند هستند و متخصصان نیروی انسانی بسیار مفید است.
   
تحقیقات ما نشان داده است که مانع شماره­ یک تاب­ آوری، ژنتیک، تجربه­ های دوران کودکی، نداشتن فرصت یا ثروت نیست. مانع اصلیِ بهره ­برداری از قدرت درونی­ مان سبک تفکر شناختی، نحوه­ نگاه ما به جهان و نحوه­ تفسیرمان از رویداد­هاست که هر یک از ما از دوران کودکی آن را پرورش داده ­ایم.
اگر بپذیرید که باورها واکنش­ به رویدادها را شکل می­دهند، بعد از این می­توانید با شناخت باورهایتان تشخیص دهید که چرا در مواجهه با سختی ها تاب­ آور عمل می­کنید، بی ­انگیزه هستید، و یا به کل از آنها اجتناب می­کنید. در واقع، کار اصلی کوچینگ تاب­ آوری که بر اساس اصول شناختی رفتاری انجام شود این است که به افراد کمک کند بتوانند باورها و رفتارهای جایگزین و قابل دستیابی را در مواجهه با سختی ببینند و از آنها بهره ببرند.

در بخشی از فصل اول کتاب " تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ " آمده است :

فهم تفسیرتان از رویدادها
نحوه­ تفکر ما درباره­ رویدادها به طور قدرتمندی بر رفتارها و واکنش­های هیجانی ما تاثیر می­گذارد. به همین دلیل، نحوه­ی تفکر افراد درباره­ رویدادها اساس کوچینگ شناختی-رفتاری است، و در این کتاب بر آن بسیار تاکید شده است. بررسی تفکرمان نقطه­ شروعی برای آشنایی با دنیای درونی­مان است، و از این طریق می­توانیم بفهمیم که در مواجهه با سختی­ها، نگرش­ها و باورهای­مان کمک کننده­ یا مانع و آسیب رساننده هستند. کشف نگرش­ها و باورهای فرد ممکن است فوراً نشان ندهد که آن فرد در سختی­ها رفتاری تاب ­آورانه خواهد داشت یا نه !

ویلانت می گوید: «همه­ ما تصور می­کنیم تعریف تاب ­آوری را می­دانیم، ولی به محض اینکه می­خواهیم آن را تعریف کنیم، متوجه می­شویم که نمی­دانیم تاب­ آوری دقیقا چیست. در واقع، پژوهشگران هم هنوز نتوانسته ­اند راجع به تعریف تاب­ آوری به اجماع برسند (علی رقم مطالعات زیادی که در شش دهه­ گذشته بروی تاب­ آوری انجام شده است) (شیخ و کاپی، 2010). بنابراین، من به عنوان یکی از افرادی که در این حوزه فعالیت کرده است
تاب ­آوری را اینگونه تعریف می­کنم:
«به کارگیری همه­ منابع (روانی، معنوی و اجتماعی) برای سازگاری با سختی­ها، هرچه قدر هم طولانی­ مدت باشند، و عبور از آن سختی­ها، و در نهایت شاید برای بعضی از افراد، تبدیل شدن به فردی قوی­تر ، داناتر، و توانمندتر. چند نکته در تعریف فوق وجود دارد:

در تعریف بالا، از واژه­ شاید استفاده کردم، یعنی هیچ قطعیتی وجود ندارد که شخصیت تغییر کند یا اگر تغییر کرد پایدار بماند زیرا ممکن است افراد درس­هایی را که از مواجهه با سختی­ ها میاموزند در مرور زمان فراموش کنند.

 
 این کتاب با ترجمه دکترمحمدرضامقدسی و دکترمرضیه نزاکت الحسینی توسط انتشارات رشد با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۰۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است پیش از این کتاب کوچینگ شناختی رفتاری هم با ترجمه محمدرضا مقدسی و نرگس زمانی توسط انتشارات سخنوران منتشر شده بود



 
 


کد مطلب: 56982

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56982/تاب-آوری-منزله-چارچوبی-کوچینگ-محمدرضامقدسی

میگنا
  https://www.migna.ir