کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سواد سلامت و محیط زیست

برای داشتن محیط زیستی سالم در مدارس چه باید کرد؟

11 بهمن 1400 ساعت 15:32


دکتربرهان ولد بیگی
 ✅«آموزش»،اولین گام برای داشتن «محیط زیستی سالم» می باشد. معلمان و دانش آموزان میتوانند نقش مهمی در حفاظت و حمایت از محیط زیست داشته باشند.  
۴-۱ دانش آموزان
دانش آموزان با رعایت اخلاق زیست محیطی می توانند الگوی خوبی برای همه و خصوصا سایر اعضای خانواده باشند.
☑️دانش آموزان می توانند فعالانه در نمایشگاههای زیست محیطی، تورهای زیست محیطی،ارائه پوستر و مقالات در مورد حفظ سلامت محیط زیست و اجرای برنامه های موسیقی و تأتر در رابطه با محیط زیست مشارکت کنند.
☑️دانش آموزان می توانند در برنامه های پاکسازی محیط مدرسه یا محله خود و یا پروژه هایی نظیر پاکسازی کنار جاده ها،معابر عمومی،اطراف رودخانه ها، تالاب ها و کوههای محل سکونت خود از «زباله های پرتابی»،مشارکت کرده  یا اساسا این برنامه ها را سازماندهی نمایند.
☑️بعنوان یک برنامه و طرح درون مدرسه ای می توان برای پرندگان تعدادی لانه درست کرد.در صورتی که پرندگان در این لانه ها مستقر بشوند، می توان از آنها محافظت نمود و از نزدیک با عادات زندگی آنها آشنا شد.
☑️دانش آموزان میتوانند با راهنمایی مدیران و معلمان خود در مدرسه پروژه هایی مانند«تفکیک کاغذ، شیشه،فلز و پلاستیک» را اجرایی کرده  و از محل درآمد این پروژه ها وضع مدرسه را بهتر سازند.
☑️می توان «این کتابچه» را به عنوان راهنما برای ارزیابی فعالیت های زیست محیطی به والدین،دوستان و همسایه گان بکار برد و به آنها پیشنهاد رفتارهای معطوف به حفظ سلامت محیط زیست را داد.
☑️دانش آموزان میتوانند طبق برنامه و با هماهنگی،از مناطق حفاظت شده محلی،استانی و ملی دیدار کرده  و از نزدیک با آنها آشنا شوند.
☑️می توان با سازمان ها،گروهها و شرکت های فعال در حوزه حفاظت از سلامت محیط زیست ارتباط برقرار نموده و رأی و نظر آنها را راجع به  وضع محوطه مدرسه و داخل آن جویا شود. آیا می توان مدرسه و محوطه بهتر و سرسبزتری داشت؟
۴-۲ آموزگاران
✅آموزگاران فرصت خوبی در اختیار دارند تا موازین و اصول«سواد زیست محیطی» را به نسل آینده آموزش داده و آنها را طوری تربیت کنند تا«اخلاق زیست محیطی»در ذهن و فکر و رفتارشان منعکس شود.
☑️ آموزگاران می توانند برای  دریافت اطلاعات مرتبط به حفظ و احیاء محیط زیست با سازمان های دولتی و غیر دولتی محلی و ملی  فعال در این حوزه تماس بگیرند.
☑️ آموزگاران می توانند از کتابچه ها و جزوات منتشر شده و یا پکیج های تهیه شده توسط نهادها و سازمان های مسئول دولتی و غیر دولتی( ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست)که احتمالا به مدارس نیز فرستاده می شوند ، جهت آموزش دانش آموزان استفاده نمایند.
☑️آموزگاران می توانند برنامه ای جهت کاشت نهال و بذر در فصل و زمان مناسب تدارک ببینند.
☑️آموزگاران می توانند در «هفته محیط زیست» (۱۱  الی ۱۸ خرداد) برنامه های مختلف زیست محیطی را با همکاری دانش آموزان به اجرا بگذارند.
☑️آموزگاران می توانند در«روز جهانی آب»(اول فروردین)، سیستم آب و فاضلاب مدرسه را  بررسی کرده  و اهمیت آب، استفاده بهینه از آن و جلوگیری از آلودگی آنرا برای دانش آموزان توضیح بدهند. در ایران (باتوجه به تعطیلی مدارس) این کار را می توان در ۲۲ فروردین هر سال انجام داد.
☑️ آموزگاران می توانند برنامه هائی جهت پاکسازی محلات و محوطه مدارس از زباله ها را  با همکاری شهروندان و دانش آموزان سازماندهی و اجرا کنند.
☑️آموزگاران  می توانند تورهایی برای دانش آموزان ترتیب دهند، طوریکه بتوانند از باغ پرندگان، پارک های ملی، باغ های وحش و سایر مناطق مخصوص حیوانات وحشی دیدن کنند.
☑️آموزگاران  می توانند برخی موضوعات درسی را در پارک های محلی یا در مزرعه و یا سایر فضاهای سبز به طور تجربی به دانش آموزان آموزش بدهند.
☑️آموزگاران می توانند هر ساله در مدرسه نمایشگاهی زیست محیطی  برپا کنند.
☑️آموزگاران می توانند در «روز جهانی معلم و آموزش محیط زیست» (۱۳ مهرماه)،دانش آموزان را ترغیب نمایند تا در رابطه با حفظ محیط زیست، پوستر و مقاله تهیه نموده یا برنامه های موسیقی و تأتر اجرا کنند.
۵- در هنگام رانندگی
✅حفظ محیط زیست با  تمایل ما برای داشتن اتومبیل میانه خوبی ندارد. آنچه از اگزوز ماشین ها خارج می گردد، موجب مشکلات زیست محیطی متعددی از جمله «آلودگی هوا» و «تغییرات جوّی» می شود. «دی اکسید کربن» مهمترین گاز گلخانه ای  است که   مقدار تولید آن تابع مقدار سوخت مصرفی هنگام رانندگی است.رانندگی کمتر و محتاطانه تر مقدار تولید CO۲،مواد سمی آلوده کننده هوا و سایر مواد مضر به حال محیط زیست و سلامتی جامعه را کاهش می دهد.باید طوری رفتار کرد تا همزمان اثرات بد استفاده از اتومبیل به حداقل برسد و از مزایای آن نیز کماکان بهره جست.(ادامه دارد).


کد مطلب: 57362

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57362/داشتن-محیط-زیستی-سالم-مدارس-باید

میگنا
  https://www.migna.ir