از شاخه های رشته مدیریت بازرگانی میتوان به شاخه بازاریابی اشاره کرد؛ مقوله بازاریابی در سالهای اخیر به جایگاه باارزشی دست یافته است و به عنوان یک علم شناخته میشود. شرکتهای بزرگ همواره درسالهای اخیر هزینههای سنگینی را برای این مقوله در نظر گرفته و همچنین بازخورد مناسبی از آن دریافت کرده اند. بازاریابی خود به شاخههای متعددی تقسیم شده و دانشگاهها سعی در پرورش متخصصین در شاخههای مختلف این علم کرده اند.
بازاریابی را میتوان به شاخههای متعددی تقسیم کرد که مهمترین آنها بازاریابی داخلی و بازاریابی بینالمللی هستند. تیلور پایهگذار رشته مدیریت بازرگانی بودهاست.
امروزه وجود مدیرانی مدبر و حرفه ای در شرکت های تجاری برای برقراری ارتباط بین مشتریان و خریداران امری ضروری است. مدیران همیشه در تلاش اند تا از طریق امکانات سازمان و دانش خود مسیرهای تازیه را کشف کنند و یا مسیرهای ارتباطی را بهبود دهند.
مدیران به عنوان عامل اصلی سود و زبان یک شرکت به حساب می آیند. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه آشنایی دانشجویان با وظایف سازمان های بازرگانی و آموزش قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات به آنها است. این دانشجویان در دوران تحصیل خود با یاد می گیرند که چگونه بهترین تصمیمات را برای منایع شرکت بگیرند و برای هر مشکلی راه حل قانونی پیدا کنند.
توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مدیریت بازرگانی
برای ورود به هر رشته نیازمند داشتن یکسری مهارت و شایستگی هایی است. همانطور که در رشته روانشناسی شنونده خوبی بودن، در رشته مدیریت مالی علاقه مند بودن به مسائل مالی و گزارش نوشتن است، در این رشته داشتن فن بیان قوی، اعتماد به نفس بالا، علاقه مند به اقتصاد، علاقه مند به مسائل تجاری بسیار مهم است.
اگر فردی بتواند این مهارت را در دوران تحصیل در خود پروش دهد، بعد از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار می شود. هر چه فرد در این رشته دارای قدرت تحلیل بهتری باشد و بتواند مسائل را پیش بینی کند، می تواند بهترین پیشنهاد ها را ارائه دهند.
مهارت های شغلی مدیریت بازرگانی
معرفی دروس رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی
مدت زمان رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی مانند دیگر رشته های کارشناسی، 4 سال است. این دانشجویان در طی دوران تحصیل خود 133 واحد درسی پاس می کنند. به دلیل آشنایی بیشتر شما با این رشته تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته داشته باشیم.
دروس عمومی
مبانی نظری اسلام، یک درس از دروس اخلاق اسامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و2.
دروس پایه
اصول حسابداری 1 و 2، ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 1 و2، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روانشناسی کار، آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت ، روش تحقیق در مدیریت ، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن.
دروس اصلی
مبانی سازمان و مدیریت ، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی 1، تحقیق در عملیات 1 و 2 ، مدیریت تولید، حسابداری صنعتی 1، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم.
دروس تخصصی
مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی، حسابرسی 1، سازمان های پولی و مالی بین المللی، بازرگانی بین المللی ، زبان تخصصی 1 و 2 ، زبان تخصصی، سیستم های اطلاعاتی مدیریت، مدیریت مالی 2، بازاریابی بین المللی ، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی ، سیستم های خرید، انبارداری و توزیع.
دروس اختیاری
حقوق بازرگانی بین المللی، تحقیقات بازاریابی ، روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایل بازاریابی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان.
معرفی گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی
این رشته در مقطع کارشناسی به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نمی باشد و دانشجویان در مقاطع بالاتر می توانند انتخاب گرایش داشته باشند.
در کل مدیریت بازرگانی رشته ای «میان رشته ای» است. یعنی تمامی واحد های این رشته از دروس مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، حسابداری و مدیریت منابع انسانی (دولتی) تشکیل می شود.
معرفی گرایش های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد
بر طبق انتشار دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته سال 1400 در سایت سازمان سنجش، مجموعه مدیریت با کد 1142 دارای 15 گرایش مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فناروی اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، کارآفرینی، مدیریت منایع انسانی، مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، مالی، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت بحران، مدیریت اماکن متحرکه مذهبی، سیاست گذاری علم و فناوری، مربیگری کسب و کار است.
رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد دارای 6 گرایش ارشد تجارت الکترونیک، ارشد بازاریابی، بازرگانی داخلی، بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی است.
گرایش های رشته بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد
وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در مقاطع بالاتر
در حال حاظر امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا در ایران وجود دارد.
برای موفقیت و پیشرفت در رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار
برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی فرد باید ویژگی زیر را داشته باشد:
برونگرایی. در تیپ شخصیتی برونگرا ، افراد ، تعامل اجتماعی بالایی رو با دیگران دارن و نحوه برقراری ارتباط اجتماعی با مردم براشون راحت تر است. از آنجایی که کل رشته مدیریت بازرگانی در ارتباط با افراد است پس شدیدا به شخصیت هایی با این تیپ رفتاری نیاز دارد. جسور و شجاعت داشتن هم به رشد فرد کمک می کند.
مهارت های پیش نیاز
برخلاف رشته های دیگر که همه نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند اما در این رشته برای ورود به بازار کار مدیریت بازرگانی تسلط به زبان چینی بسیار مفید برای کسب موفقیت است.
آشنایی با مهارت های ICDL یکی دیگر از نیاز های اساسی افراد در جهان امروزی در تمام رشته ها است و مدیریت بازرگانی هم از این قاعده مستثنی نیست.
بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی در ایران
رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته های بسیار خوب از لحاظ بازار کار و آینده شغلی به حساب می آید و افرادی که وارد آن می شوند، معمولا با مشکل بیکاری مواجه نمی شوند. با وجود گسترش کسب و کار ها و تجارت در حال حاظر کشور، میزان تقاضا برای جذب این فارغ التحصیلان بالا است.
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی میتوانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار میرود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهدهدار شوند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره میتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. لازم است ذکر شود که طی مدارج بالاتر در بهبود وضعیت شغلی در این رشته مؤثر است. از جمله این که با گرفتن مدرک دکترا از دانشگاههای معتبر میتوان به آموزش در دانشگاهها پرداخت.
بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی در ایران
این فارغ التحصیلان به دلیل شناختی که از تکنیک ها مختلف تصمیم گیری، ساخت سازمان، تئوری های مدیریت به دست می آورند، قدرت حل مشکلات را دارند و به همین خاطر میتوانند در امور دفتری مانند اداره امور، کارگزینی، بازاریابی و امور مالی به فعالیت بپردازند. این فارغ التحصیلان معمولا نقش مدیران اجرایی در سازمان های صنعتی، بازرگانی و دولتی را دارند. آینده شغلی برای این افراد بسیار روشن است.
فرصت های شغلی برای مدیریت بازرگانی
این افراد می توانند در شرکت ها، سازمان ها خصوصی و دولتی، موسسات بانکی، بیمه، شرکت های صادرات و واردات، شرکت های حوزه بازرگانی بین المللی در زمینه هایی مانند مدیر تبلیغات، مدیر بازارایابی، دیجیتال مارکتینگ، فروش و …. مشغول به کار شوند.
درآمد و حقوق رشته مدیریت بازرگانی در ایران
میزان درآمد این افراد با توجه به اینکه در چه سمتی مشغول باشند و اینکه محیط کارشان دولتی یا خصوصی باشند و خیلی عوامل دیگر بسیار متفاوت است. در حالت کلی این فارغ التحصیلان سطح درآمدی بسیار زیادی دارند. میانگین حقوق ماهانه این افراد می تواند بین بازه 5میلیون تومان تا 7میلیون تومان باشد.
دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی در ایران
دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی در ایران هستند.
ارنامه قبولی رشته مدیریت بازرگانی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری
بازارکار و آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی در دنیا
کارشناسی مدیریت بازرگانی به دلیل نیاز روزافزون به متخصصان تجاری هوشمند و پویا در دنیای شرکت ها، چشم انداز شغلی گسترده ای دارد.داوطلبانی که دوره تحصلی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند، زیر نظر متخصصان واجد شرایط از بخش های مختلف قرار می گیرند تا تجربه یادگیری مناسبی را کسب کنند. نقش مدیر بازرگانی نظارت و هدایت عملیات و کارمندان یک شرکت است.
آنها مجموعه ای از وظایف را برای اطمینان از بهره وری و کارایی شرکت از جمله اجرای استراتژی های تجاری ، ارزیابی عملکرد شرکت و نظارت بر کارکنان انجام می دهند .همچنین ، اداره آمار کار (BLS) پیش بینی می کند که اشتغال این متخصصان از سال 2018-2028 تا 7 درصد رشد کند که بالاتر از رشد پیش بینی شده برای تمام مشاغل در ایالات متحده است. کشورهایی مانند سوئیس، آمریکا، کانادا، فرانسه، استرالیا، انگلستان، ایتالیا، سنگاپور، ژاپن و آلمان از بهترین کشورهای از لحاظ سطح درآمدی و تقاضا برای مشاغل این حوزه هستند.
عنوان شغل |
متوسط حقوق سالانه |
کارآفرین |
کمتر از 10 هزار دلار تا بیش از 1 میلیون دلار |
مدیر ارشد اجرایی |
از 62900 دلار تا 137،020 دلار |
مدیران بازاریابی |
از 80900 تا 151،260 دلار |
مشاوران مالی شخصی |
از 46390 تا 119،290 دلار |
نمایندگان و مدیران مشاغل |
از 39770 تا 113،580 دلار |
مدیران منابع انسانی |
از 73،480 تا 126،050 دلا |
مدیران فروش |
از 54،560 دلار تا 125،130 دلار |
مجریان اداری |
از 60،020 دلار تا 119،110 دلار |
بازرسان مالی |
از 55200 تا 102،820 دلار |
تحلیل گران مدیریت |
از 54890 تا 99،700 دلار |
10 شغل برتر پردرآمد در مدیریت بازرگانی
دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی در دنیا
- موسسه آموزشی اینسید Insead
دانشکده تجاری و کسب و کار لندن
موسسه فناوری MIT ماساچوست
دانشگاه استنفورد
موسسه آموزش عالی پنسیلوانیا
دانشکده بوکونی
موسسه آموزشی کمبریج
دانشکده مدیریت HEC پاریس
دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن LSE