کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاب‌آوری برای نوجوانان در سانحه‌ها، تجربه‌های آسیب‌زا و ناخوشایند

باشگاه تاب آوری

31 مرداد 1401 ساعت 8:44


به گزارش باشگاه تاب آوری میگنا کتاب تاب آوری برای نوجوانان اثر راجا شیلا ( The PTSD Survival Guide for Teens: Strategies to Overcome Trauma, Build Resilience, and Take Back Your Life ) توسط  دکتر عباس عبدالهی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و زهرا آزادفر ترجمه و به شمارگان 300 نسخه در 136 صفحه توسط انتشارات پندارتابان منتشر شد .

همانطور که از عنوان کتاب « نوجوانِ تاب‌آور (مقاوم): 10 مهارت کلیدی برای غلبه بر موانع و تبدیل استرس به موفقیت» مشخص است، این کتاب از دو منظر به کمک نوجوانان پرداخته است. همانطور که می‌دانید محتوای کتاب‌های روان‌شناسی در حال حاضر در دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ای از کتاب‌ها به بُعد رضایت می‌پردازند، به این معنی که می‌خواهند کمک کنند که نوجوانان استرس کمتری را تجربه کنند و سطح رضایت از زندگی‌شان را بالا ببرد.
دسته دیگری از کتاب‌های روان شناسی به مقوله موفقیت می‌پردازند و تاکید می‌کنند که باید نوجوانان تغییراتی را در تفکر، باور، هیجان و رفتارشان اعمال کنند تا به موفقیت برسند. به عبارتی آنها بهزیستی را هدف گرفته اند.
 بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان کشور دانشمندان و نویسندگان هر دو گروه انتقاداتی را به گروه مقابل دارند. مثلاً گروه طرفدار موفقیت می گویند نمی شود با نیاز به قدرت و پیشرفت فقط از طریق افزایش رضایت و پذیرش داشته‌هایِ کنونی پاسخ داد و این کار مانند مسکنی موقت است.
همچنین گروهی که کتاب‌هایی با محتوای موفقیت می‌نویسند باور دارند که دستاروردهای فردی و گروهی، نیاز به قدرت و پیشرفت را در انسانها ارضا می‌کند و فرد سطح بالاتری از سلامت روان را تجربه می‌کند.
گروه مقابل انتقادی که به این تفکر دارد این است که این روند فکری باعث افزایش اضطراب و کمال گرایی در نوجوانان می شود و باعث می‌شود افراد از شرایط فعلی خود راضی نباشند (چون برای موفقیت باید از داشته های فعلی راضی نباشی و به دنبال مطلوب خود حرکت کنند) و به احتمال زیاد سطح سلامت روانی پایینی را تجربه خواهد کرد.
 دکتر عبدالهی به در خصوص معرفی نویسنده  کتاب تاب آور ینوجوانا به خبرنگار میگنا گفت : خانم دکتر شیلا راجا نویسنده این کتاب به عقیده من فردی زیرک و آگاه است. دلیل بنده این است که خانم راجا در کتابش به هر دو بعد «رضایت» و «موفقیت» به صورت زیرکانه پرداخته است. بنده (عباس عبداللهی) به عنوان یک مدرس دانشگاه و درمانگر نیز هم با دانشجویان و هم با مراجعان تلاش دارم که هر دو عامل را تقویت کنم. دلیل بنده برای ترجمه این کتاب یکپارچگی نگرش خانم راجا (آمیخته ای از رضایت و موفقیت)  به نوجوانان است و فکر می کنم این دیدگاه برای نوجوانان هم موفقیت ایجاد کند و هم رضایت.
 


کد مطلب: 59726

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/59726/تاب-آوری-نوجوانان-سانحه-ها-تجربه-های-آسیب-زا-ناخوشایند

میگنا
  https://www.migna.ir