کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعداد دانش آموزان و شرط فعالیت در مدارس غیردولتی

چهار میلیون نفر در مدارس و مراکز غیر دولتی و هیات امنایی مشغول تحصیل هستند

خبرگزاری ایسنا , 30 آذر 1401 ساعت 9:33

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه دارا بودن نظام نامه معلمی، شرط فعالیت در مدارس غیردولتی است، تاکید کرد: باید افرادی در مدارس غیردولتی تدریس کنند که ضمن داشتن صلاحیت عمومی و حرفه‌ای و تاییدیه گزینش، دوره‌های توانمندسازی را نیز گذرانده باشند.


احمد محمودزاده سه‌شنبه ۲۹ آذر در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز سراسر کشور در مدارس غیر دولتی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس هیات امنایی و حدود ۲۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس مناطق آزاد تجاری در حال تحصیل هستند.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ فراگیر نیز مراکز غیردولتی سراسر کشور در سال جاری، مهارت‌های مختلف را می‌آموزند.

محمودزاده اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد اما در سال‌های گذشته، اجرای این سند مورد غفلت قرار گرفته بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم با ایجاد قرارگاه، این سند راهبردی در مسیر اجرای صحیح قرار گرفته است.

معاون وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: باید با هم‌اندیشی، هم‌افزایی و هم‌گرایی، زمینه را برای اجرای سند تحول بنیادین و انجام فعالیت‌های اساسی تربیتی و آموزشی برای پرورش نسل آینده کشور فراهم سازیم.

وی با اشاره به تاکید مستمر مقام معظم رهبری برای اجرای دقیق سند تحول بنیادین، گفت: شرط تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی، اولویت قرارگرفتن اجرای سند برای حاکمیت، رفع موانع و فراهم سازی زمینه مشارکت همه ذینفعان برای اجرای کامل و موثر سند است.

محمودزاده با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین، نیروی انسانی مهمترین سرمایه دستگاه تعلیم و تربیت است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی باید نسلی را تربیت کند که با خودسازی و تمدن آفرینی در حفظ و گسترش آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، نقش آفرینی کند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی بیان کرد: سند راهبردی این سازمان بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، منویات رهبر معظم انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب، ویژه حوزه غیر دولتی، همراه با اعمال نظر اندیشمندان نوشته شده است.

وی با بیان اینکه برش هایی از سند مذکور استخراج و برای دوره ۴ ساله  هدف گذاری شده است، افزود: بروزرسانی قوانین مدارس و مراکز غیردولتی و شوراهای آموزش و پرورش یکی از مهمترین برنامه‌های این سند است.

محمودزاده با بیان اینکه ۱۲ برنامه برای سیاستگذاری بر مدارس و مراکز غیردولتی تدوین شده است، تاکید کرد: محتوای ارائه شده در مراکز غیردولتی باید با الگوی ارائه شده توسط این سازمان، هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

معاون وزیرآموزش و پرورش با بیان ضرورت اصلاح مجوزهای کمتر از ۲۰ سال مدارس و مراکز غیردولتی گفت: با جدیت از فعالیت مراکزی که فاقد مجوز هستند، جلوگیری می‌شود.

وی گفت: باید به افرادی که صلاحیت لازم برای اداره مدرسه دارند، مجوز تاسیس مدارس غیردولتی داده شود و در صورتی فرد حقیقی صلاحیت‌دار وجود نداشته باشد، می‎توان از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای وابسته به آموزش و پرورش و یا دستگاه‌های با رسالت فرهنگی استفاده کرد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های ستادی مدارس غیردولتی گفت: با انعقاد تفاهم نامه با معاونان آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت، نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی با مشارکت سایر بخش‌های ستادی تقویت می‌شود.

محمودزاده با  اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی در دولت فعلی بعد از گذشت بیش از یک دهه انتظار، تصریح کرد: نتیجه اجرای این طرح مهم باید به بهبود کیفیت تربیت و آموزش در مدارس و ارتقا کرامت و منزلت معلم در جامعه ختم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رییس جمهور بر مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش گفت: در این راستا تا پایان دولت سیزدهم، مدل اداره ۲۵ درصد از مدارس دولتی به هیات امنایی تغییر می‌کند.

وی در پایان گفت: شورای معاونان در استان‌ها نقش مهمی و اساسی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در مسیر تعالی آموزش و پرورش دارد.


کد مطلب: 60733

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/60733/تعداد-دانش-آموزان-شرط-فعالیت-مدارس-غیردولتی

میگنا
  https://www.migna.ir