کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابراهیم گلستان درگذشت

ابراهیم گلستان کارگردان سینما شامگاه ۳۱ مرداد و در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

1 شهريور 1402 ساعت 11:47

ابراهیم گلستان کارگردان سینما شامگاه ۳۱ مرداد و در ۱۰۱ سالگی درگذشت.


ابراهیم گلستان روز سه شنبه ۲۲اوت ۲۰۲۳ در منزل مسکونی‌اش در انگلستان و در کنار خانواده‌اش درگذشت. مراسم خاکسپاری او به طور خصوصی برگزار خواهد شد.

 ابراهیم گلستان از فیلمسازان کشور که علاوه بر کارگردانی در زمینه‌های مختلفی چون عکاسی، نویسندگی، روزنامه‌نگاری و مترجمی به فعالیت پرداخت است.

گلستان کارگردان، داستان‌نویس و مترجم و عکاس بود و سبکی نو در سینما و ادبیات ایران بنا کرد. گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز ایرانی است.

او در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رفت.

سبک ویژهٔ آثار مکتوب داستانی گلستان در سیر پیشرفتِ داستان معاصر فارسی قابل توجه دانسته شده‌است.

سیدابراهیم تقوی شیرازی در ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز به دنیا آمد. او نوهٔ آیت‌الله سیدمحمد شریف تقوی شیرازی و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامهٔ گلستان، است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت. پدربزرگ و عموی گلستان مجتهد بودند.

او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور شیراز انجام داد.
 


برخی او را نخستین عکاس پرتره ایران می‌دانند و برخی نیز از او به عنوان پیشگام سینمای نوگرا و از جلوداران سینمای روشنفکری ایران می‌خوانند.

«اسرار گنج دره جنی» از مهترین و مشهورترین آثار سینمایی او محسوب می‌شود که چاپ کتاب و اکران آن در سال 1352 با حاشیه‌هایی همراه شد.

«خانه سیاه است»، «خشت و آینه» و «تپه‌های مارلیک» از جمله دیگر آثار سینمایی او محسوب می‌شود و «آذر، ماه آخر پاییز»، «مد و مه»، «گفته‌ها» و «نامه به سیمین» از جمله کتاب‌های گلستان است.


کد مطلب: 62648

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/62648/ابراهیم-گلستان-درگذشت

میگنا
  https://www.migna.ir