کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شوهرم توقع دارد همه فاميل به ما کمک کنند

27 تير 1392 ساعت 10:59

من و شوهرم سه سال است باهم ازدواج کرده ايم. ولي مشکل مالي داريم. تمام دعواهاي ما منشاء مالي دارد. يک عيب بزرگ همسرم اين است که از همه فاميل انتظار کمک وحمايت مالي دارد. هيچ کسي هم اين کار را نمي کند. شوهرم مي گويد بايد با همه قطع رابطه کنيم. چون اين ها معني خانواده وهمدلي را نمي دانند. چه کنم؟



پاسخ: به نظر مي رسد شما به جاي يک مشکل دو مشکل داريد: يکي مشکلات مالي و ديگري دعواهايي که به خاطر مشکلات مالي با يکديگر مي کنيد. به خاطر داشته باشيد که شما حداقل مي توانيد موضوع را در سطح همان مشکلات مالي نگه داريد و با مهارت هاي ارتباطي از بروز دعوا بر سر مشکلات مالي جلوگيري کنيد.اما چگونه؟
اين ۳ کار را امتحان کنيد
احتمالاً واکنش شما به انتظاري که همسرتان از همه فاميل دارد اين است که به وي حق نمي دهيد و وي را محکوم مي کنيد که انتظار نابه جايي دارد. اما شما مي توانيد از اين به بعد واکنش متفاوتي نشان دهيد که چندين مرحله دارد و مشکل را تا حد زيادي حل مي کند:
1ـ با وي براي مشکلات مالي همدلي کنيد. ابتدا عميقاً به اين موضوع فکر کنيد که همسرتان قضيه را چطور مي بيند. از خودتان بپرسيد همسرم وقتي درباره تقاضاهايش از فاميل مبني بر کمک صحبت مي کند، چه حسي دارد و چرا اين حس را دارد. سپس در مواقعي که همسرتان اين بحث را پيش مي کشد، پاسخي که براي اين پرسش ها پيدا کرده ايد به وي بگوييد؛ براي مثال به وي بگوييد: "وقتي آدم حتي براي اجاره خانه اش مي ماند و وقتي هر روز همه چيز گران تر مي شود، دلش مي خواهد سرش را بکوبد به ديوار!" و يا "واقعا خيلي ناراحت کننده است که ما بايد در شروع زندگي مشترکمان تا اين حد نگران مسائل مالي باشيم." براي اين که بهتر بتوانيد همدلي کنيد از خودتان بپرسيد اگر تک تک جملات همسرم را در نظر بگيرم، با کدام جملاتش موافق و با کدام يک مخالفم؟ با همان جملاتي که موافقيد همدلي کنيد تا همدلي شما از صميم قلب باشد و مصنوعي و ظاهري نباشد. در اين مرحله در باره جملاتي که با آن ها مخالفيد هيچ واکنشي نشان ندهيد؛ همدلي کردن شما بايد براي مدتي تنها کاري باشد که انجام مي دهيد. زيرا همسرتان فعلا شما را کسي مي داند که وي را درک نمي کنيد. اين حس بايد عوض شود و اعتماد همسرتان به شما جلب شود که اين کار زمان مي برد.

2ـ سعي کنيد باورهاي غيرمنطقي همسرتان را شناسايي کنيد و "بايد"هايي که در آن ها وجود دارد، درآوريد؛ براي مثال همسر شما اين باور را دارد که "فاميل بايد به فاميل کمک مالي کند." و يا "اقوام من بايد در مواقع لزوم از من حمايت مالي کنند." "اگر کسي از ما حمايت مالي نکرد، نبايد ارتباطمان را با او ادامه دهيم، چون او نمي تواند هيچ کمک ديگري هم به ما بکند. " به همسرتان کمک کنيد که جاي "بايد"ها را با "بهتر است" عوض کند، يعني: "بهتر است فاميل در مواقع لزوم به هم کمک کنند".
همچنين سعي کنيد باورهاي غيرمنطقي همسرتان را به چالش بکشيد. بدون اين که با وي بحث کنيد و با لحني آرام از وي بپرسيد: "فکر مي کني قطع ارتباط با فاميل به حل مشکل مالي ما کمک مي کند؟ تکليف کمک هاي عاطفي ـ فکري که از فاميل مي گيريم، چه مي شود؟ آيا فکر نمي کني با قطع ارتباط کامل با آن ها، خودمان را از اين کمک ها نيز محروم مي کنيم؟" تأکيد مي کنم که بر سر اين مسائل با وي بحث نکنيد. تنها سعي کنيد در جوي آرام سوالاتي مطرح کنيد که وي را به فکر کردن وادار کند. حتي اگر همسرتان هنوز هم بر سر حرف خود بود، باز هم با وي همراهي کنيد، مي توانيد به وي بگوييد: "اگر فکر مي کني که با قطع ارتباط، مشکل ما حل مي شود، مي توانيم براي مدتي اين کار را به طور آزمايشي انجام دهيم، ولي لازم نيست با کسي برخورد تندي بکنيم. چون ممکن است پس از مدتي احساس کنيم به خاطر قطع روابط اجتماعي مان، تنهاتر و افسرده تر شده ايم و مشکل مالي مان هم همچنان بر سر جاي خودش است. دلم نمي خواهد که پل هاي پشت سرمان را خراب کرده باشيم و روي برگشت به فاميل را نداشته باشيم. ولي چون احساس مي کنم اين موضوع براي تو خيلي مهم است، حاضرم براي مدتي اين کار را انجام دهيم تا ببينيم چه احساسي داريم."

3ـ به دنبال حل مسئله باشيد. براي مشکلات مالي راه حل هاي فراواني وجود دارد که يکي از آن ها کمک گرفتن از ديگران است. سعي کنيد با کمک يکديگر راه حل هاي ديگر را نيز پيدا کنيد. راه حل هايي مانند: کمک شما به اقتصاد خانواده با داشتن يک شغل و اصطلاحا دو موتوره کار کردن، گرفتن وام، صرفه جويي بيشتر و جلوگيري از خرج هاي اضافه، فکر کردن درباره کارهايي که درآمد بيشتري دارد و ... در ضمن مي توانيد از کتاب هايي که درباره مديريت مالي خانواده نوشته شده است نيز بهره بگيريد./خراسان


کد مطلب: 18556

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/18556/شوهرم-توقع-همه-فاميل-کمک-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir