کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جشن طلاق!

1 شهريور 1397 ساعت 13:19

مقدمه: جشن طلاق مراسمی است که ابتدا در آمریکا سر و کله اش پیدا شد. این مراسم که برای اعلام پایان یافتن یک ازدواج برپا می‌شود و بیان کننده مجرد شدن دوباره برگزار کننده مراسم است. دلیل اصلی برگزاری این جشن پیشگیری از ناکامی بعد از جدایی است؛ زیرا برخی جامعه شناسان و روانشناسان آمریکایی اعتقاد داشتند این جشن، زهر جدایی و تلخی اش را می گیرد و تحمل رنج زندگی پس از طلاق را می کاهد!. اما رفته رفته با مطالعه روی زوج هایی که با جشن طلاق از هم جدا می شوند دریافتند که این مراسم هم توسط نوکیسه ها مصادره شد و به یک کالای لوکس مصرفی برای عرض اندام و به شو آف تبدیل شده است. خواهی نخواهی این کالای لوکس مانند تمامی پدیده های رسمی و غیررسمی به کشورهای دیگر صادر شد. ایران هم از این قاعده مستثنا نبود.


میگنا: در گذشته ای نه چندان دور طلاق عملی زشت و ناپسند بود که باعث سرشکستگی و شرمندگی پدر و مادرها می شد و این عمل پنهانی و در سکوت خبری انجام می شد و دو طرف تلاش می کردند از آشکارسازی آن در میان دوستان و بستگان جلوگیری گردد.

پس از برملا شدن خبر طلاق موجی تازه از تفاسیر گوناگون از جانب اقوام و دوستان شروع می شد و هر یک از زوجین مورد هجمه جملاتی از قبیل چرا طلاق گرفتید، حیف شد، بدبخت شدی، حالا می خواهی چه کار کنی؟ اشتباه کردی و ... قرار می گرفتند.

این هجمه در دوره ای طولانی، خاطرات ازدواج شکست خورده و تلخی طلاق را علی الدوام به هر یک از زوجین یادآوری و آنها را ملزم می کرد تا دلایل شان را تک تک و جداگانه به همه سوال کنندگان توضیح دهند و از عمل خود دفاع کنند.


در این ارتباط زهرا امینی راستابی- مشاور خانواده طی یادداشتی برای میگنا در تقبیح جشن طلاق نوشت:

.... هنوز مهر طلاقمان خشک نشده که به هم خوردن پیوند مشترکمان را جشن می گیریم و کارت جشن طلاق سفارش می دهیم، سالن میگیریم و در بوق و کرنا می کنیم که بار هم بودیم نه یار هم !!!

افتخار می کنیم به علنی ساختن ضعفمان در حل اختلاف ها و مشکلاتمان و با جمع کردن دوست و آشنایانی که سابق در جشن ازدواجمان شرکت داشتند آنها را دعوت می کنیم تا نظاره گر ویران شدن سقف زندگی مشترکمان باشند و مجردیمان را جار می زنیم و ویرانیمان را جشن می گیریم تا بگوییم برایم مهم نبود و چه بهتر که رفت و نه تنها ناراحت نیستم بلکه رفتنش را پرشکوه و مجلل گرامی می دارم و جشن می گیرم و دیگر گذشت آن روزها که اگر نبود، رفتنش مراهم با خودمی برد!

ابراز شادمانی می کنیم و می خواهیم کم نیاوردنمان را به همه نشان دهیم و افسرده خندانیم !

جشن طلاق می گیریم ولی این جشن نشان از سرپوش گذاشتن بر خشم مان است.
سرپوشی است بر ناراحتی و اندوهمان...!!!
نشان از شادی رفتن و تمام شدن نیست،یک عقده گشایی است...!!!
نشان از ضعف است، ضعف در عدم داشتن و دانستن مهارت های زناشویی .‌.!!!

نشان از مکانیسم های دفاعی ...!!!
نشان از اینکه نتوانستیم تعمیر کنیم و تعویض کردنمان را جشن می گیریم ...!!!
هر چند جشن طلاق به کاهش رنج ناشی از طلاق کمک کند، یک عقده گشایی باشد یا غرب زدگی ....
اندوهی است که باید برای آن گریست.....
 


کد مطلب: 45174

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/note/45174/جشن-طلاق

میگنا
  https://www.migna.ir