کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثير آهن در تقويت يادگيري

30 فروردين 1391 ساعت 8:44


محمود عجم، عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه آهن بر افزايش ميانگين نمره يادگيري، سرعت و دقت تأثير مثبت دارد، اظهار کرد: کمبود آهن و کم‌خوني و فقر آهن يکي از مهم‌ترين مشکلات تغذيه‌اي و بهداشت عمومي در جهان به شمار مي‌رود و بر اساس برآورد سازمان جهاني بهداشت در حدود 2 ميليارد نفر از مردم جهان به کم‌خوني مبتلا هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي افزود: نوجوانان به ويژه دختران از جمله گروه‌هاي آسيب‌پذير و در معرض خطر کم‌خوني هستند و پيامدهاي زيانبار کم‌خوني فقر آهن از جمله کاهش ضريب هوشي و کاهش قدرت يادگيري و اختلال در رشد جسمي و نهايتا کاهش توانمندي‌هاي ذهني و جسمي روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است.

عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: در پژوهشي نمونه‌گيري در 10 دبيرستان به طور خوشه‌اي از نقاط مختلف شهرستان مشهد انتخاب و به طور تصادفي نمونه‌ها از بين پايه‌هاي اول تا سوم به تعداد 385 نفر در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شده‌اند. عجم گفت: يافته‌ها و استنتاج آماري در مورد اهداف پژوهش نشان داد هيچگونه ارتباطي بين اطلاعات دموگرافيک و نمره يادگيري دانش‌آموزان وجود نداشته اما سطح يادگيري در پايان مطالعه نسبت به ابتداي مطالعه و پژوهش در هر دو گروه افزايش نشان داده است و اين رقم در گروهي که آهن ياري شده‌اند بيشتر از گروه شاهد است. عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد عنوان کرد: در بررسي ارتباط بين آهن ياري و آموزش تغذيه مناسب و ميانگين نمره کل نشان داده است که ميانگين نمره در گروه آهن ياري نشده از 43.89 به 69.8 و در گروه آهن ياري شده از 44.8 به 72.4 افزايش داشته است.

عجم خاطرنشان کرد: مقايسه اين ارقام نشان مي‌دهد که ميانگين نمره در هر دو گروه افزايش داشته است اما در گروهي که آهن ياري شده‌اند، افزايش بيشتري را نشان مي‌دهد و آهن ياري 16 هفتگي بر افزايش ميانگين نمره يادگيري -سرعت و دقت- تأثير مثبت داشته است.


کد مطلب: 10404

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10404/تاثير-آهن-تقويت-يادگيري

میگنا
  https://www.migna.ir