کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتلا به افسردگی درسنين نوجواني و سالمندي شایعتر است

28 مهر 1392 ساعت 22:13

ابتلا به افسردگي در سنين نوجواني و سالمندي نسبت به سایر گروههاي سني بالاترين شيوع را دارد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛دكتر جعفر بوالهري رئيس دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان به مناسبت هفته ملي سلامت روان ( 24 لغايت 30 مهرماه ) به روابط عمومي دانشگاه گفت:‌ در سالهاي اخير به دليل اهميت سلامت روان و مسائل روحي و رواني، در کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته آخر مهر ماه،هفته سلامت روان نامگذاري شد. بعدها به تبع اين نامگذاري و فعاليت وسيعي كه در كشورمان اتفاق افتاد، سازمان جهاني بهداشت از اين حركت كشور ايران تقدير كرد و روزي را متفاوت ولي نزديك به آن را به نام روز جهاني بهداشت روان تعيين كرد.

وی افزود: با توجه به اينكه شعار امسال، سلامت روان و سالمندان نامگذاري شده است، وزارت بهداشت نيز روز هاي اين هفته را با عناوين شیوه زندگی در سالمندی، سالمند و خانواده، نقش سالمند در جامعه، مشکلات شایع سلامت روان در سالمندی، توانمند سازی در سالمندی، تعامل جسم و روان در سالمندی و سلامت اجتماعی سالمندان تعيين كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت :‌ يكي از پرهزینه ترین بيماريها در دنيا و ايران، بيماريهاي مرتبط با سلامت روان و بخصوص افسردگي است و ابتلا به افسردگي در سنين نوجواني و سالمندي نسبت به گروههاي سني ديگر بالاترين شيوع را دارد.
وی اظهار داشت:دوران سالمندي ضمن اين كه سالهاي عزت و آرامش و تعالي انسانهايي است كه مدت طولاني مشغول خدمت رساني به خانواده و جامعه بوده اند، از سويي ديگر سالهايي است كه این افراد با ركود زيادي در فعاليتهاي فيزيكي ، رواني ، اجتماعي ، خانوادگي ، شغلي مواجه مي شوند، لذا اين گروه را مي توانيم از آسيب پذيرترين گروههاي جامعه بدانيم .

دکتر بوالهری گفت:‌ در اين هفته سعی می شود تا با آموزشهای لازم و تبلیغات، برای تامين سلامت ؛ رفاه و سازگاري اين گروه گامهای موثری برداشته شود. سالمندان نياز به توجه و حمايت مالي ، خانوادگي و اجتماعي زيادي دارند. سالمندان نيازمند مراقبت جدي در زمينه سلامت جسمي رواني و عصبي هستند تا با بروز كوچكترين تنش يا نشانه هايي كه در این افراد بوجود می آید بتوانيم مداخله نماييم. بدون ترديد تغذيه سالمندان ، رفت و آمد سالمندان ، احترامشان در خانواده ، مراقبتهاي جدي در محيطهاي بيمارستاني و ديگر مراكز سالمندان از موضوعات كليدي و اساسي است كه مورد توجه سازمانهاي جهاني و قطعا" كشور مامی باشد.

وی در خصوص برنامه هاي اين دانشکده در هفته ملي سلامت روان گفت :‌ ما در نظر داريم یک نشست خبري را در 30 مهرماه با موضوع ارائه خدمت و مراقبت در منزل يا محل نگهداري سالمندان برگزار كنيم و همچنين با قرار دادن بودجه اي اندك در اين زمينه بتوانيم به سالمندان كمك نموده تا آنها مجبور به مراجعه به كلينك ها ، اور‍ژانس ها ، بيمارستان ها و يا مراكز سالمندان نباشند.

رئيس دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان در خصوص راههاي مقابله با استرس و افسردگي گفت: در واقع دو علت اصلي براي شیوع بالای ابتلا به افسردگی عنوان شده است. یکی وجود استرس های بالا در خانه مدرسه جامعه ترافیک رسانه ها و ... می باشدکه برای رفع آن باید در سطح کلان جامعه، تدبیرات لازم بوسیله مسئولین و برنامه ریزان اندیشیده شود و عامل دیگرافسردگی، عدم توانايي انسان ها براي مواجه با اين استرس هاست كه بايد آنها را توانمند سازيم تا بتوانند از عامل استرس زا دوري كنند و با عبادت یا دعا به آرامش پناه ببرند.


کد مطلب: 19997

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19997/ابتلا-افسردگی-درسنين-نوجواني-سالمندي-شایعتر

میگنا
  https://www.migna.ir