جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ / ۲۲:۱۳
کد مطلب: 19997
۰

ابتلا به افسردگی درسنين نوجواني و سالمندي شایعتر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛دكتر جعفر بوالهري رئيس دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان به مناسبت هفته ملي سلامت روان ( 24 لغايت 30 مهرماه ) به روابط عمومي دانشگاه گفت:‌ در سالهاي اخير به دليل اهميت سلامت روان و مسائل روحي و رواني، در کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته آخر مهر ماه،هفته سلامت روان نامگذاري شد. بعدها به تبع اين نامگذاري و فعاليت وسيعي كه در كشورمان اتفاق افتاد، سازمان جهاني بهداشت از اين حركت كشور ايران تقدير كرد و روزي را متفاوت ولي نزديك به آن را به نام روز جهاني بهداشت روان تعيين كرد.

وی افزود: با توجه به اينكه شعار امسال، سلامت روان و سالمندان نامگذاري شده است، وزارت بهداشت نيز روز هاي اين هفته را با عناوين شیوه زندگی در سالمندی، سالمند و خانواده، نقش سالمند در جامعه، مشکلات شایع سلامت روان در سالمندی، توانمند سازی در سالمندی، تعامل جسم و روان در سالمندی و سلامت اجتماعی سالمندان تعيين كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت :‌ يكي از پرهزینه ترین بيماريها در دنيا و ايران، بيماريهاي مرتبط با سلامت روان و بخصوص افسردگي است و ابتلا به افسردگي در سنين نوجواني و سالمندي نسبت به گروههاي سني ديگر بالاترين شيوع را دارد.
وی اظهار داشت:دوران سالمندي ضمن اين كه سالهاي عزت و آرامش و تعالي انسانهايي است كه مدت طولاني مشغول خدمت رساني به خانواده و جامعه بوده اند، از سويي ديگر سالهايي است كه این افراد با ركود زيادي در فعاليتهاي فيزيكي ، رواني ، اجتماعي ، خانوادگي ، شغلي مواجه مي شوند، لذا اين گروه را مي توانيم از آسيب پذيرترين گروههاي جامعه بدانيم .

دکتر بوالهری گفت:‌ در اين هفته سعی می شود تا با آموزشهای لازم و تبلیغات، برای تامين سلامت ؛ رفاه و سازگاري اين گروه گامهای موثری برداشته شود. سالمندان نياز به توجه و حمايت مالي ، خانوادگي و اجتماعي زيادي دارند. سالمندان نيازمند مراقبت جدي در زمينه سلامت جسمي رواني و عصبي هستند تا با بروز كوچكترين تنش يا نشانه هايي كه در این افراد بوجود می آید بتوانيم مداخله نماييم. بدون ترديد تغذيه سالمندان ، رفت و آمد سالمندان ، احترامشان در خانواده ، مراقبتهاي جدي در محيطهاي بيمارستاني و ديگر مراكز سالمندان از موضوعات كليدي و اساسي است كه مورد توجه سازمانهاي جهاني و قطعا" كشور مامی باشد.

وی در خصوص برنامه هاي اين دانشکده در هفته ملي سلامت روان گفت :‌ ما در نظر داريم یک نشست خبري را در 30 مهرماه با موضوع ارائه خدمت و مراقبت در منزل يا محل نگهداري سالمندان برگزار كنيم و همچنين با قرار دادن بودجه اي اندك در اين زمينه بتوانيم به سالمندان كمك نموده تا آنها مجبور به مراجعه به كلينك ها ، اور‍ژانس ها ، بيمارستان ها و يا مراكز سالمندان نباشند.

رئيس دانشكده علوم رفتاري و سلامت روان در خصوص راههاي مقابله با استرس و افسردگي گفت: در واقع دو علت اصلي براي شیوع بالای ابتلا به افسردگی عنوان شده است. یکی وجود استرس های بالا در خانه مدرسه جامعه ترافیک رسانه ها و ... می باشدکه برای رفع آن باید در سطح کلان جامعه، تدبیرات لازم بوسیله مسئولین و برنامه ریزان اندیشیده شود و عامل دیگرافسردگی، عدم توانايي انسان ها براي مواجه با اين استرس هاست كه بايد آنها را توانمند سازيم تا بتوانند از عامل استرس زا دوري كنند و با عبادت یا دعا به آرامش پناه ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا