شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۴
کد مطلب: 64230
۲

سلامت روان و تربیت بدنی در مدارس چگونه توصیف میشود ؟

تربیت بدنی موضوعی تربیتی و آموزشی است
سلامت روان و تربیت بدنی در مدارس چگونه توصیف میشود ؟
تربیت بدنی موضوعی تربیتی و آموزشی است که در مدارس سراسر جهان معمولاً در دوره ابتدایی و متوسطه تدریس می شود. شایان توجه است که یاد آور شود اهمیت ورزش و تربیت بدنی در مدارس چند وجهی است فواید فراوان ورزش در حوزه های جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی کاملا آشکار است.
ورزش عمده ترین ابزار در تربیت بدنی است موضوع تربیت بدنی و پرورش قوای جسمانی از اصل و اساس موضوعی تربیتی و آموزشی بشمار می آید شایان توجه است که یاد آور شود اهمیت ورزش و تربیت بدنی در مدارس ابعاد مختلفی دارد فواید فراوان ورزش در حوزه های جسمی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی کاملا آشکار است.
تربیت بدنی موضوعی تربیتی و آموزشی است که در مدارس سراسر جهان معمولاً در دوره ابتدایی و متوسطه تدریس می شود.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران تربیت بدنی برای ارتقای سلامت و آمادگی جسمانی دانش آموزان و همچنین بدن آگاهی و بهداشت جسمی برنامه ریزی میشود ضمن اینکه ارتقای سلامت ، توسعه ظرفیت های جسمانی و حرکتی دانش آموزان میتواند اثرات مثبتی بر رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان هم داشته باشد، برما روشن است تحقیقات همبستگی مثبتی بین رشد مغزی و فعالیت ورزشی را مکرر مورد تایید قرار داه اند.

اکرم نصیری روانشناس تربیتی و مدیر مجتمع آموزشی نردبان در ادامه این مطلب آورده است هدف یک برنامه تربیت بدنی بسیار مؤثر، توسعه بدن آگاهی و سواد بدنی از طریق کسب مهارت‌ها، دانش، آمادگی جسمانی و اعتماد به نفس است. برنامه های درسی تربیت بدنی رشد سالم کودکان را تشویق می کند، علاقه به فعالیت بدنی و ورزش را تشویق می کند، یادگیری مفاهیم سلامت و تربیت بدنی را بهبود می بخشد، و با تفاوت در جمعیت دانش آموزان سازگار می شود تا اطمینان حاصل شود که هر کودک از مزایای سلامتی برخوردار است
تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزانی که در ورزش شرکت می کنند نمرات بالاتر، اعتماد به نفس بیشتری دارند و سریعتر فارغ التحصیل می شوند.
مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی و ورزش توانسته است حتی بر نمرات ریاضی امتحانات نهایی و سراسری دانش آموزان تاثیر مثبت داشته باشد.
مدارس نقش مهمی در ترویج فعالیت بدنی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای دانش‌آموزان برای شرکت در فعالیت بدنی منظم دارند.
نگرانی والدین و مربیان به طور فزاینده ای در مورد فقر حرکتی و کافی نبودن ورزش و فعالیت های بدنی و یا عدم توجه کافی به تربیت بدنی در مدارس موضوعی است که به وضوع قابل درک است.
پژوهشگران نشان داده اند که ورزش و فعالیت های بدنی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی تاثیر گذار است.تربیت بدنی و ورزش به طور قابل توجهی بر موفقیت تحصیلی کودک تأثیر می گذارد، به آنها کار گروهی، نظم و انضباط و مهارت های اجتماعی را آموزش می دهد و همچنین سلامت روانی و جسمی را ارتقا می دهد.
مفهوم سلامتی و طول عمر با ورزش گره خورده است از منظر سلامت جسمانی، کلاس‌های تربیت بدنی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا از نظر بدنی فعال بمانند و سالمتر زندگی کنند.
تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر سلامت روان دارد،کاهش استرس، بهبود خلق و خو، عزت نفس و تقویت تمرکز از آثار مثبت ورزش است (واکر و همکاران ، 2023).
فعالیت بدنی باعث رشد، بهبود سلامت ذهنی و جسمی می شود و به رشد همه جانبه کودک کمک می کند.
ورزش و تربیت بدنی در برنامه درسی مدرسه به دانش‌آموزان کمک تا از اعتماد بنفس بیشتر برخودار شوند ورزش هم چنین کمکمیکند تا کودکان رقابت پذیر و برون گرا تربیت شوند و در تعاملات اجتماعی موفق تر عمل کنند .

علاوه بر این، شرکت در ورزش حس سخت کوشی و سخت رویی روانشناختی را به عنوان یک فضیلت از سنین پایین القا می کند و دانش آموزان را تشویق می کند تا بر موانع غلبه کنند و نحوه برخورد با آنها را بیاموزند ورزش و تربیت بدنی موثرترین ابزار در تاب آوری جسمانی کودکان است .
ورزش همچنین دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است، مطالعات نشان داده است کاهش احتمال پوکی استخوان یا سرطان سینه حتی در بزرگسالی از مزایای ورزش است. مشاهده نتیجه کار سخت و دستیابی به اهدافت که در روح وماهیت رقابتی ورزش نهفته است باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود که می تواند به کلاس درس و سایر جنبه های زندگی منتقل شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...