شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
کد مطلب: 64214
۵

فرهنگ مثبت مدرسه چگونه توصیف میشود ؟

فرهنگ مثبت مدرسه چگونه توصیف میشود ؟
 به گزارش میگنا فرهنگ مثبت مدرسه از الزامات آموزشی است فرهنگ و نگرش مثبت و همینطور فضای عاطفی مثبت در مدرسه دستیابی به اهداف آموزشی مدارس را تضمین میکند و بر رشد و بلوغ عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موثر واقع میشود .
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران فرهنگ مثبت مدرسه موجب امید و سرزندگی تحصیلی است این فرهنگ آموزشی شامل اعمال، ارزش‌ها و نگرش‌های مشترکی است که ساختار اجتماعی و اخلاقی مدرسه را شکل می‌دهد و بر نتایج آموزشی تأثیر مثبت می‌گذارد.
فرهنگ مثبت مدرسه باعث توسعه مشارکت دانش آموزان،  بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش مسائل انضباطی می شود.
اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در ادامه این مطلب آورده است  که فرهنگ مثبت مدرسه موجب تسهیل در مهارت‌های ضروری زندگی مانند انعطاف‌پذیری، همدلی، کار گروهی و حل مسئله خواهد بود و دانش‌آموزان را برای موفقیت حتی  فراتر از  مرزها و محدودیت های مدرسه آماده می‌کند.

آنچه که مسلم است معلمان و مدیران مدرسه از طریق نگرش ، رفتار و تعاملات خود، نقش مهمی در ایجاد فرهنگ مثبت مدرسه ایفا می کنند.
یکی از راه‌های اندازه‌گیری فرهنگ مثبت مدارس، اجرای یک نظرسنجی عمومی است.  .
فرهنگ مثبت مدرسه را می‌توان با میزان ارتقای مشارکت دانش‌آموز، عملکرد تحصیلی، کاهش مسائل انضباطی و آماده‌سازی دانش‌آموزان با مهارت‌های ضروری زندگی برای موفقیت فراتر از مدرسه اندازه‌گیری کرد البته از یافته ها و دستاوردهای روانشناسی مثبت هم می توان برای ارتقای عملکرد مدرسه یا واحدهای آموزشی دیگر هم بخوبی استفاده کرد(سماوی، 2022).
مطالعات نشان داده است که مدیران و رهبران آموزشی میتوانند برای فرهنگ سازمانی بهتر ،توسعه احساسات مثبت، گسترش تعاملات، روابط، معنامند و موفقیت بیشتر، از مدل شناخته شده  PERMA، برای رفاه روانی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان هم استفاده کنند.
آموزش مفاهیم روانشناسی مثبت در مدارس،علاوه بر خانواده ها و کارکنان به دانش آموزان خواهد آموخت چگونه سلامتی و شادی را برای خود و سایرین گسترش دهند و از چه روشهایی برای موفقیت و بهبود عملکرد تحصیلی خود قدم بردارند.
مطالعات همچنین نشان داده است مداخلات و برنامه های مبتنی بر روانشناسی مثبت در مدارس باعث افزایش رضایتمندی دانش آموزان از زندگی،  تقویت هیجانات مثبت و تعاملات اجتماعی فی مابین و همچنین کاهش مشکلات عاطفی و رفتاری می شود.
مداخلات روانشناسی مثبت همچنین میتواند تاب آوری و بهباشی معلمان را افزایش داده که به نوبه خود بر نتایج عاطفی و تحصیلی دانش آموزانتاثیر خواهد بود .

برخی از مفاهیم خاص روانشناسی مثبت در ارتباط با آموزش عبارتند از امید تحصیلی، خودکارآمدی، بهزیستی روانی و کیفیت زندگی در مدرسه. مشخص شده است که این سازه ها تأثیر مثبتی بر نتایج تحصیلی، انگیزشی و عاطفی دانش آموزان دارد به عنوان مثال، امید تحصیلی با امید به نمرات بالاتر و عملکرد تحصیلی مرتبط است، در حالی که خودکارآمدی با افزایش انگیزه و مشارکت در یادگیری مرتبط است.

علاوه بر این، مداخلات روان‌شناختی مثبت می‌تواند به عملکرد و تاب آوری معلمان کمک کند و منجر به بهبود کیفیت آموزش و حمایت موثرتری از دانش آموزان شود اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در خاتمه آورده است روانشناسی مثبت در برنامه های درسی مدارس و شیوه های تدریس می تواند به طور قابل توجهی عملکرد تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان را افزایش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو