کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمان مناسب برای ارتودنسی دندانها

12 فروردين 1393 ساعت 16:16

ارتودنسی روشی برای مرتب کردن دندانها و اصلاح استخوان فک است که درمانهای زود هنگام تاثیر بسزایی در سلامت دندانها خواهند داشت.


فرزین هروی دانشیار دندانپزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران گفت: دندانهای نامرتب در ظاهر بیمار مشکل ایجاد می‌کند که خود به خود باعث اختلال در رفتار اجتماعی وی می‌شوند، اعتماد به نفس او را پایین می آورند و از نظر روحی زندگی روزمره او را مختل می‌کنند.
وی افزود: دندانهای نامرتب به راحتی تمیز نمی‌شوند، تماس خوبی ندارند و به طور مناسبی نمی‌توانند غذا را بخورند؛ به سیستم گوارشی فشار وارد می‌کنند و باعث مشکلات گوارشی می‌گردند. هروی بیان کرد: این دندانها خاصیت خود تمیز شوندگی سطوح جونده و دندانها را از بین می‌برند.
خاصیت خود تمیزشوندگی به معنای این است که غذاهای سفت مانند خیار و سیب، به طور خود به خود قسمتهایی از دندان را تمیز می‌کنند هم چنین لب و زبان بخشی از دندانها را می‌تواند تمیز کنند. افرادی که دندانهای نامرتب دارند بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه هستند.

وی اظهار داشت: بعد از سن بلوغ به دلیل اینکه استخوانها رشد کردند و محکم شدند درمانهای ارتودنسی قابلیت این را ندارند که فرم صورت و استخوانها را تغییر دهند اما اگر درمانهای ارتودنسی قبل از سن بلوغ و در زمان مناسب انجام شوند می‌توان مسیر رشد فک را تغییر داد علاوه بر این مشکلات فک بعد از مدتی امکان اصلاح ندارند و فقط با جراحی تغییر می‌یابند.
این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: درمانهای ارتودنسی اگر زود هنگام باشند می‌توانند 2 حسن داشته باشند حسن اول این است که احتمال کج و نامرتب شدن دندانها کمتر می‌شود و حسن دوم تاثیر آن در بهداشت دندانها و سلامت روانی فرد می‌باشد.


کد مطلب: 23454

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23454/زمان-مناسب-ارتودنسی-دندانها

میگنا
  https://www.migna.ir