کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات طرح همیار مشاور در دانشگاه شهیدبهشتی

22 بهمن 1393 ساعت 18:42

همیاران مشاور مشکلاتی نظیر افت تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی، مشکلات روان شناختی به دانشجویان کمک می کنند.


رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی ضمن شرح جزئیات طرح همیارمشاور گفت: همیاران مشاور رابط مرکز مشاوره با دانشجویان هستند.
به گزارش میگنا منصوره صادقی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص طرح همیارمشاور گفت: تیم مرکز مشاوره طبق طرحی که از سوی وزارت علوم باهدف ارتقای سلامت روان دانشجویان مطرح شد از مدتها قبل طرح ها و برنامه های زیادی دردست داشت.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه جمعیت دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی بسیار زیاد است، باهمکاری معاونت دانشجویی با مرکز مشاوره توانستیم این طرح را در سطح دانشکده و خوابگاه اجراکنیم.

رئیس مرکز مشاوره بااشاره به اینکه طرح شبکه سلامت روان دانشگاه سطوح گوناگونی دارد، ‌گفت: سطح اول این طرح غیرتخصصی است با این حال بازهم تلاش کردیم دانشجویان ارشد و دکتری در رشته های مرتبط نظیر روان شناسی و مشاوره و روان شناسی بالینی که ویژگی های کلی را داراباشند جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای همیاران مشاور وظایفی باتوجه به نیازدانشجویان درنظر گرفته شده،‌ گفت: همیاران مشاور مشکلاتی نظیر افت تحصیلی و برنامه ریزی تحصیلی، مشکلات روان شناختی به دانشجویان کمک می کنند. درواقع همیاران مشاور رابط مرکز مشاوره با دانشجویان هستند که درصورت شناسایی مشکلات دانشجویان آنها را راهنمایی کرده و در مراحل بعدی از دانشجویان می خواهند که به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کنند.

صادقی درخصوص ویژگی های موردنظر همیارمشاور، ‌اظهارکرد: در روند پذیرش اولویت با متقاضیانی است که دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشته روان شناسی یا مشاوره باشند. این افراد درزمینه های گوناگونی نظیر حل مسئله،‌ حوزه های ارتباطی-اجتماعی و مقابله با بحران آموزش می بینند. همچنین برخورداری از سلامت عمومی، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی،‌ عملکرد تحصیلی موفق و اشتیاق و علاقه به این کار ازجمله ویژگی های موردنظر همیاران مشاوراست.

وی درهمین زمینه تصریح کرد: مرکز مشاوره از طریق مصاحبه توان علمی متقاضیان را می سنجد و در صورتی که این افراد ویژگی های مورنظر را داشته باشند آنها را پذیرش می کنیم.

صادقی ادامه داد: درمواردی که همیارمشاور ما از دانشجویان ارشد و دکتری نباشند ازطریق پشتیبان که وظیفه نظارت بر همیارمشاور را دارد و از سطح علمی بالاتری نسبت به همیاران مشاور برخوردار است،‌ بر فعالیت همیارمشاوران نظارت می کنیم.

وی درخصوص تعداد متقاضیان برای همیار مشاور گفت: طبق آمارها در آخرین فراخوان حدود 20 دانجشوی دختر و 10 دانشجوی پسر تاکنون ثبت نام کردند.

رئیس مرکز مشاوره بابیان اینکه بیشترین مشکلات دانشجویان و بحث ها در این زمینه حول خوابگاه ها می چرخد، افزود: بنابراین پوشش کامل خوابگاه ها هدف اول ماست این درحالی است که هنوز تمام خوابگاه ها را پوشش نداده ایم و سعی می کنیم تا انتهای سال در هر بلوک خوابگاه یک همیارمشاور حضورداشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی برتعداد همیارمشاور در هر خوابگاه،‌اظهارکرد: به طور متوسط در هر بلوک 1 یا 2 همیارمشاور حضور دارند.

صادقی درخصوص دیگر برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی اظهارکرد: طرح ارتباط خانواده و دانشگاه ازجمله طرح های اجرایی این مرکز بود که مورداستقبال زیادی قرارگرفت.

 وی ادامه داد: یکی از فعالیت های زیرمجموعه این طرح اجرای پنل تخصصی بود که ضمن حضور متخصصان روان شناسی خانواده و خانواده های دانشجویان بومی،‌ خانواده ها مشکلات خود و سوألات را مطرح کردند و از سوی متخصصان راهنمایی شدند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه فعال سازی مشاوره از طریق ایمیل و تلفن یکی دیگر از طرح های این مرکز است، افزود: اجرای این اقدامات و برنامه‌ها سبب شده که حساسیت دانشجویان درمورد مراجعه به مشاوره کاهش یابد و دانشجویان تمایل بیشتری برای طرح مشکلات خود با مرکز مشاوره داشته باشند.

 


کد مطلب: 29283

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/29283/جزئیات-طرح-همیار-مشاور-دانشگاه-شهیدبهشتی

میگنا
  https://www.migna.ir