کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ملک‌زاده در کنگره‌ گوارش‌ و کبد ایران مطرح کرد؛

اضافه وزن؛ دلیل ۳۰ درصد سرطان‌ها

25 آبان 1396 ساعت 9:17

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۹۰ درصد از ایرانیان تحرک کافی ندارند، علت ۳۰ درصد از سرطان‌ها را چاقی اعلام کرد.


میگنا: رضا ملک‌زاده معاون سلامت وزارت بهداشت‌ و رئیس هفدهمین‌ کنگره‌ گوارش‌ و کبد ایران صبح دیروز در نشست خبری که به مناسبت‌ این کنگره در ساختمان پژوهشگاه‌ کبد برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در منطقه کرمانشاه امکانات خوبی از لحاظ پزشکی در حوزه گوارش‌ و کبد وجود دارد ولی اگر آب آشامیدنی‌ در دسترس مردم نباشد‌ می‌تواند باعث‌ بروز مشکلات عفونی‌ و یا حتی بروز اسهال در میان آسیب‌دیدگان‌ شود.

 

وی بیان کرد: انجمن کبد و گوارش‌ یک هزار و 500 عضو دارد و همه ساله کنگره گوارش را با هدف ارائه دستاوردهای‌ علمی‌ و انتقال تجربیات‌ برگزار می‌کند.

ملک‌زاده ادامه داد: بیش از 50 درصد سرطان‌ها در کشورمان‌ مخصوص دستگاه گوارش است که سرطان معده شایع‌ترین بیماری در بین مردان و سرطان سینه در بین زنان است.

وی با بیان اینکه 50 درصد از سرطان‌ها به شرط آنکه به موقع تشخیص‌ داده شود، قابل علاج‌ هستند‌، افزود: 28 درصد مردان ایرانی چاق هستند و امروزه‌ زنان ایرانی نیز به چاقی مبتلا شده اند.

ملک‌زاده عنوان کرد: مصرف کالری زیاد یکی از عوامل بروز چاقی در بین افراد است‌ و در همین راستا طبق مطالعات انجام شده در سال 1970 میزان مصرف کالری ایرانیان‌ حدود 2 هزار و در سال گذشته این میزان متأسفانه به سه هزار و 10 کالری رسیده است که همین مسئله باعث بروز چاقی و بیماری‌های غیرواگیر‌ در بین افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد از ایرانیان تحرک‌ کافی ندارند و علت‌ 30 درصد‌ از سرطان‌ها چاقی است‌، تأکید کرد: انجمن گوارش‌ و کبد در حال تدوین برنامه ملی پیشگیری از سرطان‌ بوده و بر اساس پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام شده سرطان روده بزرگ با تشخیص‌ به موقع قابل درمان است‌.

ملک‌زاده ادامه داد: مصرف مایعات داغ‌، گوشت قرمز سرخ شده‌ و میزان کالری بالا نقش مهمی در‌ بروز سرطان گوارش‌ در افراد می‌شود که در این میان نباید از مصرف قلیان و سیگار‌ چشم‌پوشی کرد‌، زیرا 30 درصد از عامل بروز سرطان‌ها به دلیل مصرف قلیان و سیگار است.

رئیس کنگره گوارش و کبد‌ با بیان اینکه 17 درصد مردم 40 سال به بالا‌ تریاک مصرف می‌کنند، افزود: به طور کلی 30 درصد سرطان‌ها مربوط به چاقی، 30 درصد مربوط به مصرف قلیان و 30 درصد به دلیل الگوی غذایی‌ نامناسب است؛ توصیه می‌کنم که افراد میوه را در چند وعده مصرف کنند.

وی یادآور شد: مصرف سه فنجان قهوه در روز برای بدن مفید است‌ و امروزه ایرانیان باید مواظب میزان قند خون خود باشند، زیرا تا 15 سال آینده یک، سوم جامعه دچار بیماری قند خون می‌شوند.

ملک‌زاده گفت: قرص‌ پلی‌ پیل‌ تا 50 درصد عوارض قلبی‌ و مغزی را در افراد کاهش می‌دهد.

پذیرش 112 مقاله‌ در کنگره‌ گوارش

در ادامه مراسم‌ اکرم پورشمس‌ دبیر علمی هفدهمین کنگره کبد و گوارش، گفت: این کنگره 142 سخنران دارد و در خصوص همه محورهای‌ بیماری کبد و گوارش بحث و بررسی‌ می‌شود، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 22 پنل‌ در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: رئیس انجمن جهانی آندوسکوپی و همچنین رئیس انجمن بیماری‌های التهابی‌ روده‌ مهمان ویژه‌ این کنگره هستند‌ و مسئولان انستیتو‌ی میلان‌ در خصوص بیماری‌های پانکراس‌ و سرطان نیز در این کنگره سخنرانی می‌کنند.

پورشمس‌ ادامه داد: 128 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده‌ که از این تعداد 112 مقاله مورد تأیید قرار گرفته است و در روز پایانی کنگره‌ سه پژوهشگر‌ برتر‌ معرفی‌ می‌شوند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های گوارش‌ سندروم‌ روده تحریک‌پذیر و رفلاکس‌ مری و همچنین التهاب‌های روده است، ادامه داد: سرطان‌های دستگاه گوارش، پلیپ‌های روده بزرگ، پانکراس، کبد، ضایعات پیش سرطانی معده و توده‌های زیرمخاطی‌ از جمله مباحثی هستند که در هفدهمین کنگره گوارش و کبد در خصوص آنها بحث‌ و بررسی می‌شود.

پورشمس‌ ادامه داد: کبد چرب بخشی از سندروم‌ متابولیک‌ است و در دنیا این عارضه در حال افزایش‌ بوده که به خاطر مسائل چاقی، اختلالات چربی خون و دیابت‌ ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: 30 درصد از ایرانیان دچار کبد چرب‌ بوده‌ و هپاتیت‌ ناشی از کبد چرب‌ در حدود 3 درصد است.

ابتلای 30 درصد از ایرانیان به کبد چرب

در ادامه مراسم‌ شاهین‌ مرآت‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که دچار کبد چرب بوده مرگ و میر‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است و همچنین عارضه‌ هپاتیت در اثر التهاب کبد ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: به طور میانگین 30 درصد از ایرانیان دارای کبد چرب بوده که از این تعداد 10 درصدشان‌ دچار عارضه هپاتیت کبد چرب هستند.

مرآت‌ ادامه داد: چاقی و چربی خون بالا می‌تواند باعث‌ ایجاد کبد چرب شود و متأسفانه شیوع چاقی و کبد چرب در بین ایرانیان بالاتر‌ از مردم دنیاست، به طوریکه در استان گلستان 40 تا 50 درصد مردمشان‌ دچار‌ کبد چرب هستند.

وی یادآور شد: بر خلاف تصور بسیاری از افراد مصرف‌ زیاد و بدون تجویز داروهای گیاهی می‌تواند باعث‌ بروز مشکلات متعددی در افراد شود.

برگزاری 4 کارگاه آموزشی در حاشیه کنگره گوارش و کبد

در ادامه مراسم سید محمدمهدی‌ میرناصری‌ دبیر اجرایی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران، گفت: در حاشیه برگزاری این کنگره چهار کارگاه آموزشی‌ برگزار می‌شود و در همین راستا یک سمپوزیوم‌ دارویی در خصوص التهاب‌ روده‌ برگزار و افرادی از آمریکا، سوئیس‌، آلمان و ایتالیا نیز در این کنگره حضور دارند.

میرناصری‌ ادامه داد: از تعداد مقاله های ارسال شده به دبیرخانه کنگره، 112 مقاله مورد تأیید و به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: طبق سنوات گذشته پزشکان برتر گوارش سال انتخاب می‌شوند و این کنگره دارای 15 امتیاز بازآموزی ویژه متخصصان داخلی، پزشکان عمومی‌ دارد.
-
باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 42444

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42444/اضافه-وزن-دلیل-۳۰-درصد-سرطان-ها

میگنا
  https://www.migna.ir