سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۷
کد مطلب: 42444
۱
ملک‌زاده در کنگره‌ گوارش‌ و کبد ایران مطرح کرد؛

اضافه وزن؛ دلیل ۳۰ درصد سرطان‌ها

اضافه وزن؛ دلیل ۳۰ درصد سرطان‌ها
میگنا: رضا ملک‌زاده معاون سلامت وزارت بهداشت‌ و رئیس هفدهمین‌ کنگره‌ گوارش‌ و کبد ایران صبح دیروز در نشست خبری که به مناسبت‌ این کنگره در ساختمان پژوهشگاه‌ کبد برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در منطقه کرمانشاه امکانات خوبی از لحاظ پزشکی در حوزه گوارش‌ و کبد وجود دارد ولی اگر آب آشامیدنی‌ در دسترس مردم نباشد‌ می‌تواند باعث‌ بروز مشکلات عفونی‌ و یا حتی بروز اسهال در میان آسیب‌دیدگان‌ شود.

 

وی بیان کرد: انجمن کبد و گوارش‌ یک هزار و 500 عضو دارد و همه ساله کنگره گوارش را با هدف ارائه دستاوردهای‌ علمی‌ و انتقال تجربیات‌ برگزار می‌کند.

ملک‌زاده ادامه داد: بیش از 50 درصد سرطان‌ها در کشورمان‌ مخصوص دستگاه گوارش است که سرطان معده شایع‌ترین بیماری در بین مردان و سرطان سینه در بین زنان است.

وی با بیان اینکه 50 درصد از سرطان‌ها به شرط آنکه به موقع تشخیص‌ داده شود، قابل علاج‌ هستند‌، افزود: 28 درصد مردان ایرانی چاق هستند و امروزه‌ زنان ایرانی نیز به چاقی مبتلا شده اند.

ملک‌زاده عنوان کرد: مصرف کالری زیاد یکی از عوامل بروز چاقی در بین افراد است‌ و در همین راستا طبق مطالعات انجام شده در سال 1970 میزان مصرف کالری ایرانیان‌ حدود 2 هزار و در سال گذشته این میزان متأسفانه به سه هزار و 10 کالری رسیده است که همین مسئله باعث بروز چاقی و بیماری‌های غیرواگیر‌ در بین افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد از ایرانیان تحرک‌ کافی ندارند و علت‌ 30 درصد‌ از سرطان‌ها چاقی است‌، تأکید کرد: انجمن گوارش‌ و کبد در حال تدوین برنامه ملی پیشگیری از سرطان‌ بوده و بر اساس پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی انجام شده سرطان روده بزرگ با تشخیص‌ به موقع قابل درمان است‌.

ملک‌زاده ادامه داد: مصرف مایعات داغ‌، گوشت قرمز سرخ شده‌ و میزان کالری بالا نقش مهمی در‌ بروز سرطان گوارش‌ در افراد می‌شود که در این میان نباید از مصرف قلیان و سیگار‌ چشم‌پوشی کرد‌، زیرا 30 درصد از عامل بروز سرطان‌ها به دلیل مصرف قلیان و سیگار است.

رئیس کنگره گوارش و کبد‌ با بیان اینکه 17 درصد مردم 40 سال به بالا‌ تریاک مصرف می‌کنند، افزود: به طور کلی 30 درصد سرطان‌ها مربوط به چاقی، 30 درصد مربوط به مصرف قلیان و 30 درصد به دلیل الگوی غذایی‌ نامناسب است؛ توصیه می‌کنم که افراد میوه را در چند وعده مصرف کنند.

وی یادآور شد: مصرف سه فنجان قهوه در روز برای بدن مفید است‌ و امروزه ایرانیان باید مواظب میزان قند خون خود باشند، زیرا تا 15 سال آینده یک، سوم جامعه دچار بیماری قند خون می‌شوند.

ملک‌زاده گفت: قرص‌ پلی‌ پیل‌ تا 50 درصد عوارض قلبی‌ و مغزی را در افراد کاهش می‌دهد.

پذیرش 112 مقاله‌ در کنگره‌ گوارش

در ادامه مراسم‌ اکرم پورشمس‌ دبیر علمی هفدهمین کنگره کبد و گوارش، گفت: این کنگره 142 سخنران دارد و در خصوص همه محورهای‌ بیماری کبد و گوارش بحث و بررسی‌ می‌شود، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 22 پنل‌ در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: رئیس انجمن جهانی آندوسکوپی و همچنین رئیس انجمن بیماری‌های التهابی‌ روده‌ مهمان ویژه‌ این کنگره هستند‌ و مسئولان انستیتو‌ی میلان‌ در خصوص بیماری‌های پانکراس‌ و سرطان نیز در این کنگره سخنرانی می‌کنند.

پورشمس‌ ادامه داد: 128 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده‌ که از این تعداد 112 مقاله مورد تأیید قرار گرفته است و در روز پایانی کنگره‌ سه پژوهشگر‌ برتر‌ معرفی‌ می‌شوند.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های گوارش‌ سندروم‌ روده تحریک‌پذیر و رفلاکس‌ مری و همچنین التهاب‌های روده است، ادامه داد: سرطان‌های دستگاه گوارش، پلیپ‌های روده بزرگ، پانکراس، کبد، ضایعات پیش سرطانی معده و توده‌های زیرمخاطی‌ از جمله مباحثی هستند که در هفدهمین کنگره گوارش و کبد در خصوص آنها بحث‌ و بررسی می‌شود.

پورشمس‌ ادامه داد: کبد چرب بخشی از سندروم‌ متابولیک‌ است و در دنیا این عارضه در حال افزایش‌ بوده که به خاطر مسائل چاقی، اختلالات چربی خون و دیابت‌ ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: 30 درصد از ایرانیان دچار کبد چرب‌ بوده‌ و هپاتیت‌ ناشی از کبد چرب‌ در حدود 3 درصد است.

ابتلای 30 درصد از ایرانیان به کبد چرب

در ادامه مراسم‌ شاهین‌ مرآت‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که دچار کبد چرب بوده مرگ و میر‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است و همچنین عارضه‌ هپاتیت در اثر التهاب کبد ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: به طور میانگین 30 درصد از ایرانیان دارای کبد چرب بوده که از این تعداد 10 درصدشان‌ دچار عارضه هپاتیت کبد چرب هستند.

مرآت‌ ادامه داد: چاقی و چربی خون بالا می‌تواند باعث‌ ایجاد کبد چرب شود و متأسفانه شیوع چاقی و کبد چرب در بین ایرانیان بالاتر‌ از مردم دنیاست، به طوریکه در استان گلستان 40 تا 50 درصد مردمشان‌ دچار‌ کبد چرب هستند.

وی یادآور شد: بر خلاف تصور بسیاری از افراد مصرف‌ زیاد و بدون تجویز داروهای گیاهی می‌تواند باعث‌ بروز مشکلات متعددی در افراد شود.

برگزاری 4 کارگاه آموزشی در حاشیه کنگره گوارش و کبد

در ادامه مراسم سید محمدمهدی‌ میرناصری‌ دبیر اجرایی هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران، گفت: در حاشیه برگزاری این کنگره چهار کارگاه آموزشی‌ برگزار می‌شود و در همین راستا یک سمپوزیوم‌ دارویی در خصوص التهاب‌ روده‌ برگزار و افرادی از آمریکا، سوئیس‌، آلمان و ایتالیا نیز در این کنگره حضور دارند.

میرناصری‌ ادامه داد: از تعداد مقاله های ارسال شده به دبیرخانه کنگره، 112 مقاله مورد تأیید و به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: طبق سنوات گذشته پزشکان برتر گوارش سال انتخاب می‌شوند و این کنگره دارای 15 امتیاز بازآموزی ویژه متخصصان داخلی، پزشکان عمومی‌ دارد.
-
باشگاه خبرنگاران

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .