کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشدید اختلالات روانی نوجوانان ناشی از رویه‌های تربیتی ناصحیح است

خبرگزاری آنا , 4 آبان 1397 ساعت 19:49

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: والدین ما معمولاً رویه‌های باثبات در تعلیم و تربیت فرزندانشان ندارند و این موضوع منجر به تشدید اختلالات روانی در نوجوانان می‌شود.


میگنا: سعید حسن زاده در خصوص اختلالات روانی در دوره نوجوانی در کشور اظهار کرد: قبل از انجام هر اقدامی، بحث سبب شناسی یا علت شناسی از هر چیزی مهم تر است و آنچه تحت عنوان اختلالات روان شناختی در این دوره به آن اشاره می کنیم شامل عوامل مختلف و دارای گستره وسیعی است.

این روانشناس افزود: در یک طبقه بندی، این اختلالات شامل فاکتورهای زیستی، روانی و اجتماعی است و در بحث زیستی، عواملی همچون ژنتیک و تغذیه بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: در صحبت از تغذیه، فقر تغذیه به ویژه مصرف پروتیین ها و لبنیات ها مطرح است که در سال های اول زندگی نقش مهمی در رشد و تحول یک سیستم عصبی به هنجار ایفا می کند و متأسفانه سرانه مصرف آن در کشور با استانداردها فاصله دارد.

این روانشناس در کنار این عوامل زیستی، به آلودگی های زیست محیطی اشاره و در ادامه سخن از مسائل خانوادگی به میان آورد و گفت: خانواده در زمره آن دسته از عواملی است که هم می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات روان شناختی در کودکان و نوجوانان شود و هم می تواند از آن پیشگیری کند.

وی اذعان کرد: تعارضات زناشویی و آموزش شیوه های اصولی، علمی و کاربردی فرزندپروری نقش بسیار مؤثری در ایجاد اختلالات روانی نوجوانان دارند و با توجه به این که والدین ما معمولاً رویه های باثبات و منظم در تعلیم و تربیت فرزندان شان ندارند، تشدید این پدیده امری اجتناب پذیر است.

حسن زاده در ادامه سخن از سیستم ها و نظام های اجتماعی مختلف از جمله آموزش و پرورش به میان آورد و تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور و شاخص های آن از جمله رقابت های تحصیلی و کنکور به گونه ای طراحی و شکل گرفته که بیش از آن که محیطی آرامش بخش را فراهم کند، ایجادکننده یک محیط پر استرس برای کودک و نوجوان است.

این روانشناس حوزه اختلالات ارتباطی و رفتاری با اشاره تأثیر روابط اجتماعی در بروز اختلالات روانی نیز گفت: برخی استانداردها در جامعه و گروه های اجتماعی به ویژه همسالان می تواند باعث ایجاد استاندارد و ارزش هایی شود که به طور واقع ارزش نیستند و بحث زیبایی، از آن جمله است که سطح انتظاری را به نوجوان منتقل می کند که اصلاً منطبق با سطح انتظار جامعه نیست و خود عاملی برای تجربه نوعی استرس است.

وی خاطرنشان کرد: جوامعی که در آنها فقر بیشتر است، میزان و شیوع اختلالات روانشناختی در دوره نوجوانی افزایش پیدا می کند و همه این مسائل باعث می شود آن چیزی را که تحت عنوان عزت نفس و یا کارآمدی مطرح می کنیم، در دوره نوجوانی می تواند به عنوان یک عامل محرک برای پیشرفت نوجوان منجر شود بالعکس عمل کرده و به عنوان یک محرک جانبی، تنزل را تسریع می کند و عملکرد فرد را در بخش های مختلف همچون آموزشی، اجتماعی، شغلی و یا حرفه ای تحت تأثیر قرار می دهد.

حسن زاده در پایان گفت: با توجه به موضوعات مطرح شده، بحث بهداشت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است و همچون سایر مسائل اجتماعی نیازمند یک رویکرد جامع و چندعاملی است و نباید نگاه کوتاه مدت به آن داشت و پس از مناسبت های مرتبط همچون هفته ملی سلامت نوجوانان و مدارس به بوته فراموشی سپرده شود.
 


کد مطلب: 45672

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45672/تشدید-اختلالات-روانی-نوجوانان-ناشی-رویه-های-تربیتی-ناصحیح

میگنا
  https://www.migna.ir