کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قرص‌هاي موسوم به قرص استعداد و بيداري، حاوي مواد مخدرند

23 مهر 1390 ساعت 14:04


يک روانشناس گفت: قرص‌هاي موسوم به قرص استعداد، بيداري و مطالعه که در سطح جامعه به فروش مي‌رسند همگي تقلبي و حاوي مواد مخدر هستند.
دکتر محمدرضا رضايي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر تقلبي بودن قرص‌هاي بيداري، اظهار کرد: قرص‌هايي که به نام‌هاي رنگارنگ و فريبنده‌اي همچون بيداري، استعداد، مطالعه و شادي در سطح جامعه به فروش مي‌رسند، همگي تقلبي و حاوي مواد مخدر خطرناکي همچون شيشه است که در درجه اول حالت محرک داشته اما به تدريج افراد را وابسته و معتاد خود مي‌کند.
وي افزود: هيچ قرص بيداري و مطالعه‌اي در دنيا وجود نداشته و دانش آموزان و دانشجويان، نبايد فريب تبليغات سوء را بخورند.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه با بيان اين‌که دانش آموزان نبايد برنامه ريزي براي مطالعه و درس خواندن خود را به دوش ديگران بگذارند، خاطرنشان كرد: دانشجويان و دانش آموزان نبايد به دنبال برنامه‌ريزي براي مطالعه توسط ديگران باشند بلکه بايد خودشان با توجه به عادات مطالعه خويش براي خود برنامه داشته باشند.
وي افزود: کمک و مشاوره گرفتن از متخصصان براي مطالعه، عمل بسيار نيکو و تاثيرگذاري است اما دانش آموزان، خود بايد تصميم گيرنده نهايي در اين مورد باشند.
رضايي، به عوامل تاثيرگذار در يک مطالعه موفق، اشاره و عنوان كرد: مکان مطالعه تاثير زيادي در يک مطالعه مفيد مي‌تواند داشته باشد مثلا هواي اتاق نبايد خيلي سرد و يا خيلي گرم باشد و همچنين نور اتاقي که در آن مطالعه مي‌کنيم نبايد خيلي پر نور يا کم نور باشد.
به گفته اين روانشناس، استفاده از غذاهاي پرچرب و سنگين قبل از شروع مطالعه مي تواند اثرات بدي روي مطالعه داشته و آن را مختل کند لذا لازم است قبل از شروع مطالعه از غذاهاي ساده و زود هضم استفاده شده و در حين مطالعه نبايد گرسنه و با شکم خالي بود.
به عقيده اين دکتراي روانشناسي، جايي که در آن مطالعه صورت مي‌گيرد، بايد نه آنقدر زبر باشد که باعث اذيت محصلان گردد و نه آنقدر نرم باشد که حالت خواب آلودگي دست دهد.
وي ادامه داد: هنگام مطالعه حتما بايد جايي آرام و خلوت را براي مطالعه در نظر گرفت و عوامل مزاحم و سرگرم کننده مانند تلويزيون و گوشي تلفن همراه را از دسترس خود دور ساخت.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه، حالت نشسته را بهترين حالت مطالعه عنوان کرد و گفت: بهترين حالت براي مطالعه، به شکل نشسته است به طوري که کمر کاملا صاف باشد چون در حالت راه رفتن سبب ايجاد حواس پرتي شده و در حالت درازکش نيز با فشار زيادي که بر روي شکم ، روده و معده وارد مي‌شود سبب اختلال در مطالعه و درس خواندن مي‌شود.
اين روانشناس با اشاره به زمان‌هاي مهم براي مطالعه، گفت: صبح‌ها، زمان خوبي براي مطالعه و يادگيري بوده و عصرها بعد از استراحت نيمروزي نيز مي‌تواند زمان مناسبي براي اين امر باشد.
رضايي عنوان کرد: مطالعه بايد در 2 تا 3 ساعت و به طور بي وقفه صورت گرفته و بعد از آن به مدت يک ربع استراحت کرد. در بين دو زمان مطالعه، بايد از کارهاي هيجاني اجتناب کرده و نبايد به سراغ کتاب‌هاي ديگر رفت.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه، داشتن هدف را در مطالعه بسيار مهم ارزيابي کرد و اظهار داشت: يکي از مسايل جدي و بسيار موثر در مطالعه، داشتن هدف و انگيزه است، زيرا هدف ها هستند که به رفتارهاي ما جهت و سمت و سو بخشيده و انرژي ما را براي انجام فعاليت‌ها چند برابر مي‌کنند.  


کد مطلب: 5387

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/5387/قرص-هاي-موسوم-قرص-استعداد-بيداري-حاوي-مواد-مخدرند

میگنا
  https://www.migna.ir