پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ / ۱۴:۰۴
کد مطلب: 5387
۰

قرص‌هاي موسوم به قرص استعداد و بيداري، حاوي مواد مخدرند

يک روانشناس گفت: قرص‌هاي موسوم به قرص استعداد، بيداري و مطالعه که در سطح جامعه به فروش مي‌رسند همگي تقلبي و حاوي مواد مخدر هستند.
دکتر محمدرضا رضايي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر تقلبي بودن قرص‌هاي بيداري، اظهار کرد: قرص‌هايي که به نام‌هاي رنگارنگ و فريبنده‌اي همچون بيداري، استعداد، مطالعه و شادي در سطح جامعه به فروش مي‌رسند، همگي تقلبي و حاوي مواد مخدر خطرناکي همچون شيشه است که در درجه اول حالت محرک داشته اما به تدريج افراد را وابسته و معتاد خود مي‌کند.
وي افزود: هيچ قرص بيداري و مطالعه‌اي در دنيا وجود نداشته و دانش آموزان و دانشجويان، نبايد فريب تبليغات سوء را بخورند.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه با بيان اين‌که دانش آموزان نبايد برنامه ريزي براي مطالعه و درس خواندن خود را به دوش ديگران بگذارند، خاطرنشان كرد: دانشجويان و دانش آموزان نبايد به دنبال برنامه‌ريزي براي مطالعه توسط ديگران باشند بلکه بايد خودشان با توجه به عادات مطالعه خويش براي خود برنامه داشته باشند.
وي افزود: کمک و مشاوره گرفتن از متخصصان براي مطالعه، عمل بسيار نيکو و تاثيرگذاري است اما دانش آموزان، خود بايد تصميم گيرنده نهايي در اين مورد باشند.
رضايي، به عوامل تاثيرگذار در يک مطالعه موفق، اشاره و عنوان كرد: مکان مطالعه تاثير زيادي در يک مطالعه مفيد مي‌تواند داشته باشد مثلا هواي اتاق نبايد خيلي سرد و يا خيلي گرم باشد و همچنين نور اتاقي که در آن مطالعه مي‌کنيم نبايد خيلي پر نور يا کم نور باشد.
به گفته اين روانشناس، استفاده از غذاهاي پرچرب و سنگين قبل از شروع مطالعه مي تواند اثرات بدي روي مطالعه داشته و آن را مختل کند لذا لازم است قبل از شروع مطالعه از غذاهاي ساده و زود هضم استفاده شده و در حين مطالعه نبايد گرسنه و با شکم خالي بود.
به عقيده اين دکتراي روانشناسي، جايي که در آن مطالعه صورت مي‌گيرد، بايد نه آنقدر زبر باشد که باعث اذيت محصلان گردد و نه آنقدر نرم باشد که حالت خواب آلودگي دست دهد.
وي ادامه داد: هنگام مطالعه حتما بايد جايي آرام و خلوت را براي مطالعه در نظر گرفت و عوامل مزاحم و سرگرم کننده مانند تلويزيون و گوشي تلفن همراه را از دسترس خود دور ساخت.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه، حالت نشسته را بهترين حالت مطالعه عنوان کرد و گفت: بهترين حالت براي مطالعه، به شکل نشسته است به طوري که کمر کاملا صاف باشد چون در حالت راه رفتن سبب ايجاد حواس پرتي شده و در حالت درازکش نيز با فشار زيادي که بر روي شکم ، روده و معده وارد مي‌شود سبب اختلال در مطالعه و درس خواندن مي‌شود.
اين روانشناس با اشاره به زمان‌هاي مهم براي مطالعه، گفت: صبح‌ها، زمان خوبي براي مطالعه و يادگيري بوده و عصرها بعد از استراحت نيمروزي نيز مي‌تواند زمان مناسبي براي اين امر باشد.
رضايي عنوان کرد: مطالعه بايد در 2 تا 3 ساعت و به طور بي وقفه صورت گرفته و بعد از آن به مدت يک ربع استراحت کرد. در بين دو زمان مطالعه، بايد از کارهاي هيجاني اجتناب کرده و نبايد به سراغ کتاب‌هاي ديگر رفت.
مدرس دانشگاه پيام نوراروميه، داشتن هدف را در مطالعه بسيار مهم ارزيابي کرد و اظهار داشت: يکي از مسايل جدي و بسيار موثر در مطالعه، داشتن هدف و انگيزه است، زيرا هدف ها هستند که به رفتارهاي ما جهت و سمت و سو بخشيده و انرژي ما را براي انجام فعاليت‌ها چند برابر مي‌کنند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ