چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ / ۰۲:۴۴
کد مطلب: 12551
۰

شب بيداري و خوابيدن تا ظهر در تابستان موجب اختلال رفتاري دانش آموزان مي شود


در تابستان نوجوانان شب تا دير وقت به تماشاي برنامه هاي تلويزيون يا انجام بازي هاي رايانه اي مي پردازند و تا ظهر مي خوابند که اين امر سبب بروز مشکلات رفتاري در آن ها مي شود.

به گزارش میگنا، مجيد ابهري، آسيب شناس اجتماعي و متخصص علوم رفتاري در گفت و گو با فارس با بيان اين که هر سال با آغاز فصل تابستان، مسئله غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان توجه بسياري از افراد را به خود جلب مي کند، اظهار داشت: از نظر جامعه شناسي اوقات فراغت زمان استراحت و سرگرمي افرادي است که در زمان هاي معيني به کار و تحصيل مشغول هستند و در يک مقطع زماني اقدام به رفع خستگي و تمديد قواي جسمي و رواني مي کنند.

وي با بيان اين که در کشور براي غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه هاي مناسبي وجود ندارد، ادامه داد: همه ساله با پايان تابستان، آسيب هاي اجتماعي و ناهنجاري هاي رفتاري ۲۰ تا ۳۵ درصد افزايش مي يابد و نوجواناني که در خيابان ها و کوچه ها مشغول سپري کردن اوقات بيکاري هستند، ناهنجاري ها را مي آموزند.



برنامه هاي اوقات فراغت فقط ۱۵ درصد دانش آموزان را پوشش مي دهد


اين آسيب شناس اجتماعي گفت: در کشور ما براي غني سازي اوقات فراغت مشکل بودجه وجود ندارد، و با صرف بودجه اين برنامه ها فقط ۱۵ درصد از دانش آموزان را تحت پوشش قرار مي دهد.

وي اضافه کرد: مشکل اساسي در اين زمينه، نبود مديريت و کارشناسي برنامه اوقات فراغت است؛ پر کردن اوقات فراغت به اين معنا نيست که دانش آموزي را که ۹ ماه در مدرسه درس خوانده است، دوباره به مدرسه بکشانيم زيرا اين برنامه موجب دلزدگي و افت تحصيلي دانش آموزان خواهد شد.ابهري درباره راهکارهاي مديريت بهتر اوقات فراغت اظهار داشت: والديني که داراي مشاغل فني و صنعتي هستند مي توانند فرزندان خود را براي آموزش به محل کار خود ببرند، همچنين سازمان آموزش هاي فني و حرفه اي با همکاري وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشي مي تواند دوره هاي کوتاه مدت فني براي پسران و آموزش حرفه هايي از قبيل خياطي، گلدوزي، آشپزي و شيريني پزي براي دختران برگزار کند.وي با اشاره به اين که مشاهده مي شود برخي از جوانان قادر به تعويض يک لامپ در منزل خود نيستند بيان کرد: دروس نظري که در حال حاضر در مدارس تدريس مي شود، در زندگي روزمره کاربرد ندارد البته از لحاظ معنوي نيز تأثير مثبتي بر دانش آموز نمي گذارد.



ايجاد مشکلات رفتاري با اختلال در خواب و بيداري دانش آموزان در تابستان


اين متخصص علوم رفتاري با تأکيد بر اين که امکانات رفاهي براي غني سازي اوقات فراغت نوجوانان بايد افزايش يابد، گفت: بايد با قيمت مناسب، امکان استفاده از مراکز تفريحي براي دانش آموزان فراهم شود.وي اضافه کرد: در تابستان نوجوانان شب هنگام تا ديروقت به تماشاي برنامه هاي تلويزيون يا انجام بازي هاي رايانه اي مي پردازند و تا ظهر مي خوابند که اين امر موجب بروز مشکلات رفتاري در آن ها مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.