کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمدرضا مقدسی

توانمندی‎ چیست ؟

برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت

16 دی 1400 ساعت 9:16

استفاده از توانمندی‎ها با سطوح بالاتری از نیکزیستی مرتبط است یک شخص نه تنها می‌تواند از توانمندی‎هایی برخوردار باشد، بلکه می‎تواند توانمندی‎های خود را ارتقا بخشیده و همچنین توانمندی‎های جدیدی را ایجاد کند


توانمندی‎ چیست ؟
محمدرضامقدسی

 به گزارش میگنا توانمندی‌ها را می‌توان اینچنین تعریف نمود، «یک ظرفیت از پیش موجود برای یک روش خاص رفتار، اندیشه، یا احساس که برای کاربر اصیل و انرژی‎زا است و عملکرد، پیشرفت و کارایی بهینه را فراهم می‎سازد» (لینلی، 2008) توانمندی ها از چیزهایی مانند مهارت‎ها یا استعدادها مجزا هستند.

درحالی‎که فرض می‌شود که توانمندی‎ها بطور طبیعی در یک فرد وجود دارند، مهارت‎ها از طریق آموزش یا تجربه کسب می‎شوند. از سوی دیگر، استعدادها توانایی‎های فطری هستند که به یک پیشینه‎ی بیولوژیکی قوی مرتبط می‎باشند (نیمیک، 2013). طبق این تعریف، استعدادها به روشی طبیعی به یک فرد می‎رسند اما الزاما  محرک احساسات نیستند، انرژی، شادی،توسط استعداد ها برانگیخته نمیشوند ، آنطور که استفاده از توانمندی‎های شخصیتی این کار را می‎کند.
اگرچه هر شخصی توانمندی‎های ویژه‌ای دارد، اما گفته می‎شود که اغلب مردم واقعا از توانایی‎هایی که دارند آگاه نیستند (جونز-اسمیت، 2011؛ نیمیک، 2013). این فرضیه مورد تأیید یک یافته‎ی تحقیقاتی است که تصریح می‌کند که تنها یک سوم شرکت ‏کنندگان از توانایی‎های خود آگاهی داشتند (لینلی، 2008). گمان می‎رود که این عدم آگاهی از عوامل مختلفی نشأت می‎گیرد.
بعنوان مثال، جونز-اسمیت (2011) اظهار می‎کند که مردم از این حقیقت که آن‎ها از توانایی‎هایی برخوردارند آگاه نیستند چرا که این توانایی‎ها برایشان آنقدر عادی است که ازبخش خودآگاهی آن‎ها خارج می‎شود. نیمیک (2013) این پدیده را «اثر بدیهی دانستن توانایی‎ها»  نامگذاری کرده است (ص 29). دلیل دیگر برای این نبود بصیرت نسبت به توانایی‎ها می‎تواند به فرهنگ امروزی نسبت داده شود.

گفته می‎شود که آگاهی مردم از توانمندی‎ها توسط افراد مهم مانند معلم‎ها، خانواده، و دوستان، که بطور عمده بر نقاط ضعف یک فرد تمرکز می‎کنند تا بر ارتقای توانمندی‎های او، شکل میگیرد(جونز-اسمیت، 2011).
یک شخص نه تنها می‌تواند از توانمندی‎هایی برخوردار باشد، بلکه می‎تواند توانمندی‎های خود را ارتقا بخشیده و همچنین توانمندی‎های جدیدی را ایجاد کند (بیسواس-دینر، کشدن، و مینهاس، 2011). اما اگر توانمندی‎های ما نادیده گرفته شوند «می‌توانند تحلیل بروند، بسیار شبیه عضلاتی که اگر از آن استفاده نشود،  آتروفی شده وضعیف می‎گردد» (جونز-اسمیت، 2011). بنابراین عوامل فوق‎الذکر می‎توانند منجر به بیگانگی با توانایی‎ها شوند که فرد را از توانایی‎های خود بی اطلاع می‎کنند و این نیز به نوبه‎ی خود به انفصال میان فرد و توانمندی‎های شخصیتی وی می‎انجامد (جونز-اسمیت، 2011).
 به گزارش میگنا پژوهشی دیگر پیشنهاد نموده است که استفاده از توانمندی‎ها با سطوح بالاتری از بهزیستی مرتبط است، احتمال می‎رود که بیگانگی با توانمندی‎ها با تجربیات ناخوشایند و نامعین همراه باشد (جونز-اسمیت، 2011). بعلاوه، از آنجایی که گفته می‎شود که توانمندی‎ها جوهره‎ی منحصر به فرد و حقیقی مردم را بازتاب می‎دهد و به آن‎ها اجازه می‎دهد که بهترین خود باشند (نیمیک، 2013) به نظر می‎رسد حالتی از ناخشنودی در زمانی که فرد مطابق با توانمندی‎های خود زندگی نمی‎کند، نتیجه‎ای منطقی باشد. ابزاری که در این بخش  ارائه می‎شود می‎تواند به افزایش آگاهی از توانمندی‎ها کمک کند و مسیری را برای ارتقا و بهینه‎سازی توانمندی‏ها ایجاد کند.

هنگامیکه اشخاص از توانمندی‎های خود و نحوه‎ی تجلی آن‎ها در زندگی خود آگاه شوند، گام بعدی جستجوی روش‎هایی برای بهینه‎سازی استفاده از این توانمندی است. جهت بهینه‎سازی استفاده از توانمندی، مهم است که از پتانسیل رشد در یک شرایط معین آگاه شویم. ممکن است برای برخی از توانمندی‎ها فضا و مجال کافی برای استفاده‎ی مکرر و یا جدی‎تر آن‎ها وجود داشته باشد. برای سایر توانمندی‎ها، ممکن است محدودیت‎های خاصی از استفاده‎ی بیشتر این توانمندی‎ها جلوگیری کند


برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت


انتشارات سخنوران


کد مطلب: 56887

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/interview/56887/توانمندی-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir