جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۶
کد مطلب: 56887
۷
محمدرضا مقدسی

توانمندی‎ چیست ؟

برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت
توانمندی‎ چیست ؟
توانمندی‎ چیست ؟
محمدرضامقدسی

 به گزارش میگنا توانمندی‌ها را می‌توان اینچنین تعریف نمود، «یک ظرفیت از پیش موجود برای یک روش خاص رفتار، اندیشه، یا احساس که برای کاربر اصیل و انرژی‎زا است و عملکرد، پیشرفت و کارایی بهینه را فراهم می‎سازد» (لینلی، 2008) توانمندی ها از چیزهایی مانند مهارت‎ها یا استعدادها مجزا هستند.

درحالی‎که فرض می‌شود که توانمندی‎ها بطور طبیعی در یک فرد وجود دارند، مهارت‎ها از طریق آموزش یا تجربه کسب می‎شوند. از سوی دیگر، استعدادها توانایی‎های فطری هستند که به یک پیشینه‎ی بیولوژیکی قوی مرتبط می‎باشند (نیمیک، 2013). طبق این تعریف، استعدادها به روشی طبیعی به یک فرد می‎رسند اما الزاما  محرک احساسات نیستند، انرژی، شادی،توسط استعداد ها برانگیخته نمیشوند ، آنطور که استفاده از توانمندی‎های شخصیتی این کار را می‎کند.
اگرچه هر شخصی توانمندی‎های ویژه‌ای دارد، اما گفته می‎شود که اغلب مردم واقعا از توانایی‎هایی که دارند آگاه نیستند (جونز-اسمیت، 2011؛ نیمیک، 2013). این فرضیه مورد تأیید یک یافته‎ی تحقیقاتی است که تصریح می‌کند که تنها یک سوم شرکت ‏کنندگان از توانایی‎های خود آگاهی داشتند (لینلی، 2008). گمان می‎رود که این عدم آگاهی از عوامل مختلفی نشأت می‎گیرد.
بعنوان مثال، جونز-اسمیت (2011) اظهار می‎کند که مردم از این حقیقت که آن‎ها از توانایی‎هایی برخوردارند آگاه نیستند چرا که این توانایی‎ها برایشان آنقدر عادی است که ازبخش خودآگاهی آن‎ها خارج می‎شود. نیمیک (2013) این پدیده را «اثر بدیهی دانستن توانایی‎ها»  نامگذاری کرده است (ص 29). دلیل دیگر برای این نبود بصیرت نسبت به توانایی‎ها می‎تواند به فرهنگ امروزی نسبت داده شود.

گفته می‎شود که آگاهی مردم از توانمندی‎ها توسط افراد مهم مانند معلم‎ها، خانواده، و دوستان، که بطور عمده بر نقاط ضعف یک فرد تمرکز می‎کنند تا بر ارتقای توانمندی‎های او، شکل میگیرد(جونز-اسمیت، 2011).
یک شخص نه تنها می‌تواند از توانمندی‎هایی برخوردار باشد، بلکه می‎تواند توانمندی‎های خود را ارتقا بخشیده و همچنین توانمندی‎های جدیدی را ایجاد کند (بیسواس-دینر، کشدن، و مینهاس، 2011). اما اگر توانمندی‎های ما نادیده گرفته شوند «می‌توانند تحلیل بروند، بسیار شبیه عضلاتی که اگر از آن استفاده نشود،  آتروفی شده وضعیف می‎گردد» (جونز-اسمیت، 2011). بنابراین عوامل فوق‎الذکر می‎توانند منجر به بیگانگی با توانایی‎ها شوند که فرد را از توانایی‎های خود بی اطلاع می‎کنند و این نیز به نوبه‎ی خود به انفصال میان فرد و توانمندی‎های شخصیتی وی می‎انجامد (جونز-اسمیت، 2011).
 به گزارش میگنا پژوهشی دیگر پیشنهاد نموده است که استفاده از توانمندی‎ها با سطوح بالاتری از بهزیستی مرتبط است، احتمال می‎رود که بیگانگی با توانمندی‎ها با تجربیات ناخوشایند و نامعین همراه باشد (جونز-اسمیت، 2011). بعلاوه، از آنجایی که گفته می‎شود که توانمندی‎ها جوهره‎ی منحصر به فرد و حقیقی مردم را بازتاب می‎دهد و به آن‎ها اجازه می‎دهد که بهترین خود باشند (نیمیک، 2013) به نظر می‎رسد حالتی از ناخشنودی در زمانی که فرد مطابق با توانمندی‎های خود زندگی نمی‎کند، نتیجه‎ای منطقی باشد. ابزاری که در این بخش  ارائه می‎شود می‎تواند به افزایش آگاهی از توانمندی‎ها کمک کند و مسیری را برای ارتقا و بهینه‎سازی توانمندی‏ها ایجاد کند.

هنگامیکه اشخاص از توانمندی‎های خود و نحوه‎ی تجلی آن‎ها در زندگی خود آگاه شوند، گام بعدی جستجوی روش‎هایی برای بهینه‎سازی استفاده از این توانمندی است. جهت بهینه‎سازی استفاده از توانمندی، مهم است که از پتانسیل رشد در یک شرایط معین آگاه شویم. ممکن است برای برخی از توانمندی‎ها فضا و مجال کافی برای استفاده‎ی مکرر و یا جدی‎تر آن‎ها وجود داشته باشد. برای سایر توانمندی‎ها، ممکن است محدودیت‎های خاصی از استفاده‎ی بیشتر این توانمندی‎ها جلوگیری کند


برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت


انتشارات سخنوران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.