شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
کد مطلب: 64215
۵

ده نکته کلیدی در روابط عاشقانه همسران

احمد مختارزاده زوج درمانگر
ده نکته کلیدی در روابط عاشقانه همسران
بررسی ادبیات تحقیق چندین ویژگی مشترک را در روابط عاشقانه همسران نشان داده است به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در ادامه این مطلب آورده است که یاد آوری خصوصیات مشترک همسران موفق میتواند بعنوان یک الگو الهام بخش و در تحکیم مبانی خانواده موثر باشد.

همسران موفق اغلب دارای چند ویژگی و عملکرد مشترک هستند. آنها اهمیت صمیمیت عاطفی و عملی و همچنین احترام متقابل و بخشش را درک می کنند( بارلینگ، 2107).

زوج های موفق از هر فرصتی برای یادگیری و تقویت رابطه عاشقانه خود استفاده میکنند در واقع همسران خوشبخت در کمین فرصتی هستند تا چیزی بیاموزند تا از آن در بهبود رابطه عاطفی خود استفاده کنند.

زوجین موفق هنگامی که با چالش یا مشکلی مواجه میشوند در معنای حقیقی کلمه کنار هم هستند  آنها بدون سرزش و تحقیر و در نهایت همدلی و همکاری کمک میکنند تا مساله حل شود زوجین موفق توانایی تاب آوری و سازگاری خوبی در چنین مواردی نشان میدهند همسران موفق آنها هستند که ازدواج و همسر ، خانه و خانواده برایشان اولویت اول است.

همسران موفق در بهبود مهارت های ارتباطی برای حل تعارضات علاقه مند و فعال هستند علاوه بر این، کسانی که رابطه موفق و خوبی دارند بهتر از سایرین میدانند که بخشش در یک رابطه طولانی و عاشقانه موضوعی بسیار مهم است لذا زوجین در هر شرایطی رابطه زناشویی خود را محفوظ نگه میدارند و تلاش آگاهانه ای برای جستجوی بهترین های همدیگر دارند این اصول، همراه با تمایل به یادگیری و رشد با هم، به یک ازدواج موفق و رضایمندی زوجین کمک می کند.

احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در ادامه مطلب آورده است نگاهی اجمالی و  بررسی ادبیات تحقیق برخی از ویژگی های همسران موفق را به شکلی ویژه مورد توجه قرار میدهد که عبارتند از :

1. احترام : احترام جزء اساسی یک رابطه موفق است و اولین ضلع از اظلاع ارتباطی عاشقانه است احترام ستون خیمه ارتباط است و بنظر میرسد حتی از داشتن اهداف مشترک هم مهم تر باشد.
احترام گذاشتن به استقلال، تصمیمات و رشد شخصی شریک زندگی، پیوند عاطفی را تقویت میکند و به حفظ اعتماد و مدارا در رابطه کمک می کند.

2. ارتباط : ارتباط موثر مبتی بر امنیت و خالی بودن از قضاوت است مهارتهای ارتباطی به زوجین کمک میکند رابطه سرشار از امنیت و مالامال از گفتگو و همراهی نگه دارند برای حل تعارضات، بیان نیازها و حفظ ارتباط قوی بسیار مهم است. همسران موفق یاد می گیرند که در مورد تعارضاتی که پیش می ایند مذاکره کنند، فعالانه گوش دهند و فضای امنی را برای شریک زندگی خود ایجاد کنند تا احساسات خود را بدون ترس از قضاوت به اشتراک بگذارد.

3.رشد و تکامل شخصی: همسران موفق بخوبی میدانند که افراد در طول زمان تغییر می کنند آنها از تغییرات ورشد همسر خویش استقبال می کنند. آنها رشد و توسعه یکدیگر را تشویق می کنند و محیطی را ایجاد می کنند که در آن هر دو بتوانند با هم و د رکنار هم و برای هم رشد کنند در روابط عاشقانه کشف و شکوفایی چشم اندازهای جدید برای هر کدام از طرفین همیشه ممکن است .

4. علائق مشترک: بررسی متون نشان میدهد زوج ها زمانی که علایق مشترک دارند، صرف نظر از روابط زناشویی اوقات خوشی را به بحث و گفتگو  در زمینه های مشترک مورد علاقه تجربه میکنند که به تحکیم روابط عاطفی و عاشقانه نیر کمک میکند.

5. معنامندی و ارتباط معنوی: همسران موفق سلیقه و ارتباط معنوی مشترکی هم را تجربه میکنند مثلا در در اعتقادات مذهبی ، فعالیت های داوطلبانه یا خیریه یا دغدغه مندی برای محیط زیست و... تاثیراتی مثبتی در  روابط همسران بجای میگذارد. مطالعات نشان داده است چنین انتخابهای های مشترکی در ایجاد گفتگو و گذارن اوقات لذتبخش با یکدیگر موثر واقع میشوند.

6. بخشش:  اشتباه ، اختلاف سلیقه و تعارض در رابطه ای رخ میدهد والبته بسیار هم طبعی است همسران موفق بخشش را تمرین می کنند و درک می کنند که همه اشتباه می کنند. اگر کسی را دوست دارید جایی هم برای اشتباهات او محفوظ نکه دارید همانگونه که عذرخواهی سریع و رفع مشکلات به ارزش بخشش و تقویت ازدواج کمک می کند.

7.نگرش مثبت: همسران موفق مراقب حسن نیت خود هستند و  متوجه اهمیت نگرش مثبت نسبت به یکدیگر هستند. عشاق میدانند نگاه منفی رابطه مثبت نمیسازد. همسران موفق روی بهترین ویژگی‌های یکدیگر تمرکز می‌کنند و از شک و تردید ،سو ظن و بدگمانی خودرا دور نگه میدارندآنها بخوبی میدانند حمایت و نگرشی مثبت چگونه به شکوفایی و پابرجایی رابطه کمک میکند.

8. حمایتگری: همسران موفق محیطی سرشار از حمایت برای یکدیگر ایجاد می کنند آنها در مورد چشم اندازهای شغلی و موفقیت های تحصیلی همسر خود به وجد می آیند همسران موفق حامیان و همراهان خوبی هستند.

9. ویژگی های شخصیتی: تحقیقات نشان می دهد  که ویژگی های شخصیتی همسر می تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت شغلی تأثیر بگذارد.ضرورت دارد زوجین به تفاوتهای فردی یکدیگر توجه نشان داده و در مواردی این چنین منعطف و پذیرنده باشند.


احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در خاتمه این مطلب آورده است نکته ای کلیدی در روابط همسران این است که زوجین بتوانند از وجود یکدیگر لذت ببرند و تا حد ممکن برای یکدیگر وقت بگذارند و برای صمیمانه تر شدن رابطه خود تلاش کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد