جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
کد مطلب: 60676
۶
عفت حیدری روانشناس و مترجم

توسعه تاب آوری و تعدیل فشارهای روانی

باشگاه تاب آوری
توسعه تاب آوری و تعدیل فشارهای روانی
تاب آوری و سلامت روان تحت تاثیر عوامل مختلف  مدام به چالش کشیده میشود این عاملی است که انسان از تعادل خارج و رفتارهای نامناسبی از خود بروز دهد مانند فرار، انکار، عدم تصمیم گیری،پرخاشگری،قضاوت ضعیف و مصرف دارو، که این رفتارها نه تنها در مقابله با فشار روانی موثر نیستند، بلکه بیانگر نوعی اختلال رفتاری اند. تاب آوری نه تنها غلبه بر یک موقعیت شدیدا استرس زا نیست، بلکه خروج از چنین موقعیتی با عملکردی شایسته هم میتواند نام دیگری برای تاب آوری باشد .
به گزارش میگنا توسعه تاب آوری میتواند ثمره نتیجه برنامه های مدیریت استرس نیز باشد
برای تعدیل رفتارهای غیر موثر ناشی از فشار روانی در چنین مداخلات یا آموزشهایی توصیه هایی شده است که برخی از آنها در اینجا ذکر می شود.
 
شتاب نداشتن به خاطر داشته باشید  از سراسیمگی و عجله پرهیز کنید
این موجب میشود  فشار روانی عمومیت یافته  و همه وجود فرد را فرا بگیرد.لذا سعی کنید کارها را بدون شتاب و به طور روشن، و با آرامش انجام دهید و به خود بگویید هدف من سرعت نیست.
سازماندهی عدم سازماندهی و بی نظمی خود سبب فشار روانی می شود.سعی کنید با نگاه تازه ایی به موقعیت هر بار آن را سازماندهی کنید.از خود بپرسید کدام مورد مهمتر است و باید به آن بیشتر توجه کرد یا از اول آن را انجام داد.
متعادل بودن کار، مدرسه، دوستان، علائق، تفریحات، ارتباطات و فعالیتهای مذهبی همه ابعاد مختلف زندگی اند، باید به همه آنها توجه کرد.
وقت آزادی را برای خود در نظر بگیرید.همان وقتی که شما به نظر بیکارید و کاری انجام نمی­دهید.در واقع در حال انجام کارهای زیادی هستید،مثل خندیدن، چرت زدن و ... دست کم هفته ایی یک روز را به خود اختصاص دهید و به تفریحات و علایق خود توجه کنید.
 
تشخیص و پذیرش محدودیت هم در افرایش تاب آوری و تنظیم سطح انتظارات و تنش های این عرصه موثر باشد .
 برخی از ما اهداف کمال گرایانه ایی داریم .باید سعی کنیم اهدافی را برای خود در نظر بگیریم که منطقی باشد.همچنین دسترسی به آنها ممکن باشد، همچنین باید یاد بگیریم به تقاضاها یا مسئولیتهای اضافی نه بگوییم.
 
بررسی مطالعات انجام شده در زمینه  حمایت اجتماعی نشان داده است که ارتباط دوستانه و نزدیک با دیگران امکانات سلامتی بیشتری را فراهم می آورد و حمایت خانواده و دوستان ممکن است در مقابل تاثیرات فشار روانی در وقایع زندگی همچون یک ضربه گیر عمل کند.
حمایت اجتماعی از کلید واژه  های تاب آوری است .
 بر همین اساس پیشنهاد شده است که اشخاصی که در موقعیت فشارزای زندگی قرار دارند، سعی کنند کسی را پیدا کنند که برای او در باره وقایع فشارزای زندگی خود صحبت کنند و اگر کسی نبود که با او صحبت کنند، می توانند در باره افکار و احساسات خود در رابطه با وقایع فشارزا بنویسند.
 طی مطالعه ایی نشان داده شده است دانشجویانی که افکار و احساسات خود را در باره وقایع دانشگاه می­نوشتند، بهتر با فشارزاها مقابله می­کردند و کمتر بیمار می شدند.
 
برگرفته از زمینه روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن