جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
کد مطلب: 64219
۴

محیط آموزشی حمایتی چیست و چگونه توصیف میشوند ؟

اکرم نصیری
محیط آموزشی حمایتی چیست و چگونه توصیف میشوند ؟
محیط‌های آموزشی حمایتی، فضاهای فیزیکی یا مجازی هستند که با ایجاد فضایی امن و مثبت برای دانش‌آموزان،یادگیری، توسعه و کاربرد دانش را ارتقا می‌دهند. محیط آموزشی حمایتی میتواند یک رویکرد و انتخاب فرهنگی اجتماعی بشمار آید که هویت فرهنگی و تفاوتها را بهر شکل را به رسمیت به رسمیت شناخته و محترم میداند.
مدرسه حمایتی گسترش اعتماد بین دانش آموزان و معلمان و سایر افراد مدرسه را هدف غایی و رسالت خود میداند .
ایجاد یک محیط کلاس درس حمایتی برای مشارکت دانش آموزان، سلامت روان و موفقیت تحصیلی بسیار مهم است. معلمان می‌توانند با ارائه بازخورد مؤثر، ایجاد روابط قابل اعتماد، جشن گرفتن دستاوردها، ترکیب موسیقی و ایجاد منطقه‌ای عاری از قضاوت، یک محیط حمایتی ایجاد کنند(مونته ریو وهمکاران،2022).

بازخورد مؤثر ابزاری برای ایجاد یک محیط کلاس درس حمایتی است، زیرا به دانش آموزان کمک می کند تا عملکرد خود را درک کنند، اختلاف بین آنچه می دانند و آنچه که هدفشان دانستن است کاهش می دهد و یادگیری آنها را افزایش می دهد

ایجاد روابط مبتی بر احترام و اعتماد متقابل در کلاس و مدرسه نیز بسیار مهم است رابطه مبتی بر حمایت می تواند نیازهای عاطفی، جسمی و تحصیلی آنها را برآورده کند

تجلیل از یافته ها و دستاوردهای دانش آموزان می تواند به ایجاد اعتماد به نفس دانش آموزان کمک کند و آنها را برای موفقیت های بیشتری آماده کند مطالعات نشان داده است که ورزش یا فعالیت های بدنی  ، عضویت و ایجاد تشکلهای دانش آموزی و  تشویق به فعالیت های و یا گنجاندن موسیقی در کلاس درس می تواند اضطراب و استرس دانش آموزان را کاهش دهد، به دانش آموزان کمک کند تا احساسات خود را تنظیم کنند، تمرکز را بهبود بخشد و به کودکان در پردازش زبان کمک کند.

 آنچه در محیط حمایتگر آموزشی واقعا مهم است ایجاد فضایی بدون قضاوت است مدرسه یا کلاس درس خالی از قضاوت میتواند فرصت شکوفایی و بیان خویشتن را برای دانش آموزان فراهم کند که در نوع خود یتواند حمایتی با ارزش تلقی شود.
مدرسه و کلاس درس خالی از قضاوت این امکان را بوجود  می آودر که دانش آموزان به جای نگرانی در مورد قضاوت شدن، بر یادگیری تمرکز کنند

محیط حمایتی و خالی از قضاوت مدرسه  علاوه بر اینکه بستر مناسبی رشد و شکوفایی تحصیلی دانش آموزان است فضایی ایده آل برای رشد عاطفی و اجتماعی دانش آموزان نیز خواهد بود .

خلاقیت ، ایده پردازی و بارش فکری در مدارس حمایتگر در بهترین قالب ممکن شکل میگیرند.
در کلاس درس حمایتی دانش آموزان علاقه بیشتری به مشارکت و همراهی با معلمان خود هستند و  البته معلمان هم بهتر می توانند با دانش آموزان تعامل کنند چرا که فضای سرشار از حمایت و خالی از قضاوت فرصتی عالی برای بیان آزادنه و خلاقیت است.
به نظر میرسد چنین رفتار و فضای منصفانه ای بتواند در سلامت روان و تقویت تاب آوری دانش آموزان سهم سهم عمده ای بعهده داشته باشد بخصوص آن هنگام که بچه ها برای  بیان مسایل و مشکلات خود نیاز به حمایت دارند.

اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان در خاتمه این مطلب آورده است که با توجه به متنوع بودن نیازها و چالش های دانش آموزان  ضرورت دارد سیستم های حمایتی چند لایه ای نیز در مدارس وجود داشته باشد که بتواند علاوه بر حمایت آموزشی در زمینه های عاطفی  و اجتماعی ، بهداشتی و حتی خانوادگی از دانش آموزان پشتیبانی کند .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت