جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۱
کد مطلب: 64287
۳
استراحت عمیق دقیقا چیست؟

استراحت عمیق چیست؟

استراحت عمیق، فقط یک لحظه کوتاه آرامش نیست.
استراحت عمیق چیست؟
 استراحت عمیق چیست؟ استراحت عمیق به حالتی از آرامش عمیق و تمرین ترمیمی اطلاق می‌شود که در حین حفظ هوشیاری، آرامشی مشابه خواب ایجاد می‌کند. این مفهوم که توسط اندرو هوبرمن، عصب شناس معروف شد، هدف استراحت عمیق شارژ مجدد انرژی ذهنی و تقویت تاب آوری فیزیکی، کاهش استرس، افزایش بازیابی شناختی و بهبود رفاه کلی با اجازه دادن به افراد برای کنترل سیستم عصبی و ادراکات خود آگاهانه است
در دنیای پرشتاب و رقابتی امروزی، استرس مشکل رایجی است که هم بر سلامت روحی و هم سلامت جسمی ما تأثیر می گذارد. با این حال، راه حلی برای این مشکل وجود دارد، استراحت عمیق. طبق تحقیقات اخیر، همانطور که توسط دکتر الکساندرا کراسول (Alexandra Crosswell) توضیح داده شده است، استراحت عمیق می تواند درمانی تحول آفرین برای مبارزه با اثرات منفی استرس باشد.
استراحت عمیق دقیقا چیست؟
استراحت عمیق، فقط یک لحظه کوتاه آرامش نیست. این یک حالت روانی فیزیولوژیکی عمیق است که هم ذهن و هم بدن را جوان می کند. با این حال، به دلیل استرس زندگی روزمره، بسیاری از افراد تسلط مداوم بر سیستم عصبی سمپاتیک خود را تجربه می کنند، که تجربه مزایای استراحت عمیق را به جز در عمیق ترین مراحل خواب دشوار می کند.
استراحت عمیق چه تفاوتی با آرامش معمولی دارد؟
در حالی که غذا دادن به گربه یا قدم زدن آرام ممکن است باعث کاهش موقت استرس شود، حالت استراحت عمیق فراتر از فعالیت های مبتنی بر حواس پرتی است. به گفته کراس ول، دسترسی به حالت استراحت عمیق شامل یک فرآیند پیچیده دو مرحله ای است. در بخش اول فرآیند، افراد از نظر فیزیکی و اجتماعی احساس امنیت می کنند. یعنی محیطی بدون تهدید، پذیرنده و فراگیر را تجربه می کنند. این ادراک انرژی متابولیک و توجه شناختی را حفظ می کند و منجر به بخش دوم فرآیند یعنی ایمنی روانی می‌شود. در ایمنی روانی، الگوهای فکری آزاردهنده از بین می‌روند و حالتی را برای استراحت عمیق ایجاد می‌کنند. شیوه‌های متفکرانه مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق، دعا، تجسم‌های هدایت‌شده و صوت‌درمانی احتمالاً با ارتقای احساس امنیت، بهزیستی روان‌شناختی را تسهیل می‌کنند.
اما چرا استراحت عمیق ضروری است؟
پاسخ در توانایی آن برای مقابله با تلفات استرس مزمن نهفته است. در دنیایی که سیستم عصبی سمپاتیک غالباً حکمرانی می کند، استراحت عمیق تعادل را باز می گرداند و ترازو را به سمت تسلط پاراسمپاتیک خم می کند. این تغییر صرفاً یک فرار زودگذر نیست. این یک سرمایه گذاری استراتژیک برای رفاه بلندمدت ما است.
مزایای استراحت عمیق بسیار فراتر از قلمرو آرامش است. اثرات آن عمیق و گسترده است، از افزایش رفاه عاطفی گرفته تا تقویت نشانگرهای سلامت جسمانی مانند فشار خون و سطح هورمون. با ترویج جوانسازی سلولی، استراحت عمیق به عنوان سپری در برابر آسیب های زمان و استرس عمل می کند و راهی برای سلامتی و شادابی مطلوب ارائه می دهد.
اما نکته مهم اینجاست که استراحت عمیق ساعت ها وقت ما را نمی طلبد و ممکن است منجر به افزایش خلاقیت و بهره وری شود.
حتی تمرین‌های متفکرانه مختصر، مانند 10 تا 20 دقیقه مدیتیشن ودایی در روز، می‌تواند فرآیندهای ترمیمی را در سلول‌های ما شعله‌ور کند و آن را برای همه، صرف‌نظر از برنامه‌شان، در دسترس قرار دهد.
در سفر شما به سمت استراحت عمیق چه اتفاقی می افتد؟
با تمرین‌های دگرگون‌کننده مدیتیشن، یوگا و تجسم‌های هدایت‌شده، بینشی در مورد واکنش بدن خود به استرس به دست می‌آوریم و خودآگاهی و رفاه را تقویت می‌کنیم. اولویت دادن به استراحت عمیق به ما قدرت می‌دهد تا سلامت خود را کنترل کنیم و مسیر نشاط و تاب آوری را هموار کنیم.
در دنیایی که تحت فشار استرس قرار گرفته است، استراحت عمیق به پناهگاه ما تبدیل می‌شود که در میان هرج و مرج امیدی را به ما می‌دهد. اجازه دهید به ندای استراحت عمیق پاسخ دهیم، زیرا در آغوش آن، پتانسیل واقعی خود را کشف می کنیم.
 
مرجع : آوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد