شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۷
کد مطلب: 64235
۰
چرا کار تیمی مهم است و چه مزایایی می تواند ارائه دهد:

چگونگی پرورش کار تیمی خوب

پروانه پیوند
چگونگی پرورش کار تیمی خوب
کار تیمی شاهکار می کند سابرینا رومانوف، روان شناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا، می گوید این عبارت (که گاهی روی لیوان های اداری و پوسترهای انگیزشی چاپ می شود) اساسا به این معنی است که تقسیم وظایف و مسوولیت ها بین یک تیم، در مقایسه با شرایطی که یک فرد به تنهایی همان کار را انجام دهد، می تواند به نتایج بهتری منجر شود.
این عبارت را اولین بار یک کشیش آمریکایی به نام «جان سی مکسول» به کار برد.
مکسول در سال 2002 کتابی به همین نام منتشر کرد که در آن نوشت: «کار تیمی شاهکار می کند، اما وقتی رهبر یک تیم رویای بزرگ و تیم بدی داشته باشد، چشم اندازش تبدیل به یک کابوس می شود.» مکسول در کتاب خود اهمیت همکاری مشترک را مورد بحث قرار می دهد و اصولی را برای ایجاد یک تیم قوی به اشتراک می گذارد. این عبارت در طول سال ها مورد توجه قرار گرفته و محبوب شده است. در این مطلب، مزایای کار تیمی، ویژگی های کار گروهی خوب و همچنین اقداماتی را که به شما کمک می کنند یک بازیکن خوب تیمی باشید یا یک تیم قوی بسازید، بررسی می کنیم.
چرا کار تیمی شاهکار می کند؟
دکتر رومانوف توضیح می دهد که چرا کار تیمی مهم است و چه مزایایی می تواند ارائه دهد:
کارآیی و خروجی را بهبود می بخشد: کار تیمی مهم است، زیرا به عنوان بخشی از یک تیم می توان کارهای بسیار بیشتری را نسبت به حجم کاری که یک فرد به تنهایی انجام می دهد، پیش برد. تیم های موفق در انجام وظایف، بسیار پربازده تر و موثرتر از پروژه های انفرادی هستند.
راه حل های بهتری ایجاد می کند: کار گروهی فرصتی را برای ارائه دیدگاه های مختلف فراهم می کند تا راه حل هایی برای مشکلات پیدا شود که مدبرانه تر و کارآمدترند. هنگامی که افراد متعدد مشارکت می کنند، دانش، دیدگاه ها و بازخورد بیشتری گنجانده می شود و به هم تیمی ها کمک می کند به راه حل های جامع تری برسند.
مجموعه بزرگ تری از منابع را ارائه می دهد: هر یک از اعضای تیم می توانند تلاش ها، دانش، توانایی ها و نقاط قوت خود را در انجام کار مورد نظر سهیم کنند. تیم می تواند از منابعی که هر عضو برای مقابله با چالش های جدید فراهم می کند استفاده کند.
باعث رشد و یادگیری می شود: وقتی افراد با هم کار می کنند، فرصتی برای یادگیری و رشد هر یک از اعضای تیم فراهم می شود - هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای.
پیوندهای قوی بین هم تیمی ها ایجاد می کند: همکاری در وظایف مشترک، کمک به دیگران و با هم کار کردن، به هم تیمی ها کمک می کند ارتباطات قوی را تقویت کنند. وقتی افراد با هم و در راستای یک هدف مشترک در محیطی تشویق کننده و حمایت کننده کار می کنند، پیوندشان عمیق تر می شود.
استرس را کاهش می دهد: افراد وقتی عضو یک تیم هستند بیشتر احساس می کنند که مورد حمایت هستند. بنابراین، استرس کمتری را تجربه می کنند، زیرا به تنهایی با مشکلات مواجه نمی شوند.
ویژگی های کار تیمی خوب
به گفته دکتر رومانوف، برخی ویژگی های کار گروهی خوب عبارتند از:
هدف مشترک: یک تیم موفق هدف مشترکی را که برای اعضایش معنا دارد، به روشنی بیان می کند و بر سر آن توافق می کند. درک مشترک از هدفی که تیم برای آن کار می کند، بسیار مهم است تا همه در یک جهت باشند و تیم بتواند به عنوان یک واحد منسجم عمل کند.
همکاری: برای هم تیمی ها مهم است که فعالانه به حرف یکدیگر گوش دهند، با یکدیگر همکاری کنند و در صورت لزوم به یکدیگر کمک کنند. یک رویکرد مشارکتی منجر به خروجی کارآمدتر و موثرتر می شود.
احترام: زمانی که افراد احساس می کنند مورد احترام هم تیمی های خود هستند، می توانند آزادانه ایده ها و نظرات خود را بدون ترس از رد شدن یا قضاوت شدن به اشتراک بگذارند. این سطح ایمنی، زمینه را برای تعهد بیشتر در بین هم تیمی ها، اصالت و تازگی فراهم می کند.
اعتماد: این اطمینان وجود دارد که هر یک از اعضا نقش خود را برای تیم انجام می دهند و به تعهدات خود عمل می کنند. اعضای تیم مسوولیت های خود را جدی می گیرند و متعهد می شوند که از طرف تک تک اعضا و همچنین برای منافع جمعی آن را دنبال کنند. قرار است هر عضوی منافع تیم را بالاتر از منافع خود قرار دهد.
هماهنگی: تیم به خوبی سازماندهی شده است، بنابراین همه به طور سیستماتیک و کارآمد با هم در جهت تحقق ضرب الاجل ها و اهداف مشترک کار می کنند. ارتباط و هماهنگی موثر، بسترساز کار تیمی خوب است.
روابط بین فردی قوی: روابط قوی بین هم تیمی ها وجود دارد. اعضای تیم به یکدیگر اهمیت می دهند و روابط، عمیق تر از صرف نقش آنها در تیم است. به عنوان مثال، آنها از مسائل زندگی شخصی هم خبر دارند و می دانند چه کسی چه استعدادها، مهارت ها و علایقی دارد. اعضای تیم زمانی را به جشن گرفتن دستاوردها یا گردش های اجتماعی خارج از محل کار اختصاص می دهند تا یکدیگر را بهتر بشناسند.
حل موثر تعارض: اعضای تیم می دانند که تعارض اجتناب ناپذیر است، اما می توانند با اولویت دادن هدف تیم بر تفاوت ها و درگیری های فردی، این تعارض ها را با موفقیت مدیریت و حل کنند. آنها مسائلی را که بین اعضای تیم به وجود می آید نادیده نمی گیرند و هر چه سریع تر به آن رسیدگی می کنند. این در حالی است که تفاوت های بین اعضا را مدنظر قرار می دهند تا در ماموریت گروه خللی وارد نشود.
چگونگی پرورش کار تیمی خوب
دکتر رومانوف چند استراتژی را به اشتراک می گذارد که می تواند به پرورش کار تیمی خوب کمک کند:
تعریف هدف: ماموریت و هدف تیم می تواند با هم تیمی های شما تعیین شود، زیرا اعضای تیم زمانی که نقشی در انتخاب اهدافی داشته باشند که برایشان معنادار است، احتمالا بیشتر خریدار آن هستند.
ارائه و دریافت مرتب بازخورد: بررسی امور با اعضای تیم، بهترین راه برای اعمال تغییرات موردنیاز است. این امر نباید در یک فرآیند رسمی انجام شود. در عوض، بحث در بستری باز در مورد حس اعضای تیم نسبت به موضوع می تواند به عنوان بخشی از فرهنگ تیم نهادینه شود.
حفظ شفافیت: شفاف باشید، نه فقط در مورد هدف تیم، بلکه در مورد تعهدات و وظایف کوچک تر. این به افراد کمک می کند بفهمند چگونه هر شغل و آیتم های شرح شغلی، به ماموریت کلی سازمان کمک می کند.
تبدیل یادگیری به یک اولویت مستمر: آموزش ها، مطالب خواندنی و منابع را به اعضای تیم پیشنهاد دهید. افراد را برای تدریس در مورد موضوعات جدید دخیل کنید و میزبان رویدادهایی باشید که در آن اعضا می توانند اطلاعات و علایق جدید را با هم تیمی های خود به اشتراک بگذارند.
به رسمیت شناختن دستاوردها: از اعضای تیم به خاطر کاری که به خوبی انجام شده ستایش کنید.


 
مرجع : دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .