کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام قرائتی: آثار تربیتی معلم تا انتهای بشریت ماندگار است

13 ارديبهشت 1391 ساعت 6:10


      رییس ستاد اقامه نماز کشور، معلمی را مقدس ترین شغل دانست که آثار تربیتی آن تا انتهای بشریت ماندگار است.

به گزارش ایسنا ـ منطقه آذربایجان شرقی،حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، در جمع معلمان تبریز گفت: معلمی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست و جزو مقدس ترین شغل هاست.

وی در بیان اهمیت شغل معلمی افزود: معلمی با شغل‌های دیگر تفاوت چشمگیری دارد زیرا معلمی با نوع بشر ارتباط مستقیم داشته و در واقع معلمی شغل آدم ساختن است.

وی با بیان اینكه تمام رفتار و حركات معلم اثر تربیتی دارد، ادامه داد: معلمی هنر آدم سازی است و آدم خوب تا قیامت اثرش را حفظ می كند، بنابراین معلمین باید به تزكیه نفس توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام قرائتی، معلمی را هنر آموختن دانست و تصریح کرد: معلمان باید همواره در جستجوی علم باشند و مطالعه را همواره در راس برنامه هایشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: معلم پل ارتباطی بین قدیم و جدید است و اطلاعات قدیم را به نسل جدید انتقال می دهد، پس لازم است معلمان همیشه دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

وی بیان داشت: آثار تربیتی معلم تا انتهای بشریت پابرجا می‌ماند و معلم تمام حرکاتش، کردارش و گفتارش مهم و تاثیرگذار است بنابراین معلمی هم شغل خداست هم شغل پیغمبر و انبیاست.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با تشریح خصوصیات معلمان و شغل معلمی، توصیه کرد: معلم جامعه اسلامی باید اخلاص داشته باشد یعنی نیت مادی و دریافت پول نداشته باشد.

وی ادامه داد: دلسوزی، دوری از تکلف و تشریفات بیهوده، ساده گویی، صبر و صمیمیت از ملزومات کار معلمی است.

وی در خصوص دیگر ویژگی های یک معلم، افزود: از گفتگوی چهره به چهره و تک به تک نباید اجتناب شود چرا که اثری فوق العاده در این نوع گفتگو هست و حدالامکان از آموزش برخی علوم بی‌مورد بپرهیزد.

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به معلمان، تصریح کرد: حرف‌هایی که می‌زنید باید مورد نیاز دانش آموزان و مخاطبان باشد ما که نباید هرچه دارو در داروخانه است را بخوریم. باید هر موقع بسته به نیاز دارویی لازم داشتیم از آن مصرف کنیم.

وی نشاط و شادی را لازمه کار آموزش خواند و اظهار داشت: معلمان باید خود شاد بوده و شاد صحبت کنند و هنگام آموزش خنده و شادی را با کار ترکیب کنید تا اثربخشی بیش‌تر داشته باشد؛ یادگیری با خنده و شادی بسیار ماندگار و تاثیرگذار است.

رییس ستاد نماز کشور در خصوص نحوه پوشش معلمان توصیه کرد: تا می‌توانید لباس تیره نپوشید زیرا رنگ تیره اثر بدی برای آموزش‌گیرنده دارد. رنگ شاد و ساده در امر آموزش بسیار مفید است.

وی تنوع بخشی به مطالب آموزشی را در یادگیری آن موضوع موثر خواند و ادامه داد: در قرآن کریم گاهی با یک هدف چند چیز متنوع و متفاوت در کار هم آمده است تا یک مفهوم را برساند و از این طریق تنوع بخشیده است.


کد مطلب: 10756

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10756/حجت-الاسلام-قرائتی-آثار-تربیتی-معلم-انتهای-بشریت-ماندگار

میگنا
  https://www.migna.ir