دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۶:۱۰
کد مطلب: 10756
۰

حجت الاسلام قرائتی: آثار تربیتی معلم تا انتهای بشریت ماندگار است

      رییس ستاد اقامه نماز کشور، معلمی را مقدس ترین شغل دانست که آثار تربیتی آن تا انتهای بشریت ماندگار است.

به گزارش ایسنا ـ منطقه آذربایجان شرقی،حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، در جمع معلمان تبریز گفت: معلمی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست و جزو مقدس ترین شغل هاست.

وی در بیان اهمیت شغل معلمی افزود: معلمی با شغل‌های دیگر تفاوت چشمگیری دارد زیرا معلمی با نوع بشر ارتباط مستقیم داشته و در واقع معلمی شغل آدم ساختن است.

وی با بیان اینكه تمام رفتار و حركات معلم اثر تربیتی دارد، ادامه داد: معلمی هنر آدم سازی است و آدم خوب تا قیامت اثرش را حفظ می كند، بنابراین معلمین باید به تزكیه نفس توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام قرائتی، معلمی را هنر آموختن دانست و تصریح کرد: معلمان باید همواره در جستجوی علم باشند و مطالعه را همواره در راس برنامه هایشان قرار دهند.

وی اضافه کرد: معلم پل ارتباطی بین قدیم و جدید است و اطلاعات قدیم را به نسل جدید انتقال می دهد، پس لازم است معلمان همیشه دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

وی بیان داشت: آثار تربیتی معلم تا انتهای بشریت پابرجا می‌ماند و معلم تمام حرکاتش، کردارش و گفتارش مهم و تاثیرگذار است بنابراین معلمی هم شغل خداست هم شغل پیغمبر و انبیاست.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با تشریح خصوصیات معلمان و شغل معلمی، توصیه کرد: معلم جامعه اسلامی باید اخلاص داشته باشد یعنی نیت مادی و دریافت پول نداشته باشد.

وی ادامه داد: دلسوزی، دوری از تکلف و تشریفات بیهوده، ساده گویی، صبر و صمیمیت از ملزومات کار معلمی است.

وی در خصوص دیگر ویژگی های یک معلم، افزود: از گفتگوی چهره به چهره و تک به تک نباید اجتناب شود چرا که اثری فوق العاده در این نوع گفتگو هست و حدالامکان از آموزش برخی علوم بی‌مورد بپرهیزد.

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به معلمان، تصریح کرد: حرف‌هایی که می‌زنید باید مورد نیاز دانش آموزان و مخاطبان باشد ما که نباید هرچه دارو در داروخانه است را بخوریم. باید هر موقع بسته به نیاز دارویی لازم داشتیم از آن مصرف کنیم.

وی نشاط و شادی را لازمه کار آموزش خواند و اظهار داشت: معلمان باید خود شاد بوده و شاد صحبت کنند و هنگام آموزش خنده و شادی را با کار ترکیب کنید تا اثربخشی بیش‌تر داشته باشد؛ یادگیری با خنده و شادی بسیار ماندگار و تاثیرگذار است.

رییس ستاد نماز کشور در خصوص نحوه پوشش معلمان توصیه کرد: تا می‌توانید لباس تیره نپوشید زیرا رنگ تیره اثر بدی برای آموزش‌گیرنده دارد. رنگ شاد و ساده در امر آموزش بسیار مفید است.

وی تنوع بخشی به مطالب آموزشی را در یادگیری آن موضوع موثر خواند و ادامه داد: در قرآن کریم گاهی با یک هدف چند چیز متنوع و متفاوت در کار هم آمده است تا یک مفهوم را برساند و از این طریق تنوع بخشیده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی