کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پسر مورد علاقه ام غرورم را شکست!

27 دی 1391 ساعت 6:16


دختري هستم ۲۰ساله، پسر جواني حدود ۶ماه به دنبالم بود ولي من اعتنايي به او نمي کردم. ولي عاقبت با او دوست شدم و تازه فهميدم متاهل است، غرورم شکسته شد. چون ديگر دوستش نداشتم. بلافاصله قطع رابطه کردم و شماره ام را عوض کردم ولي نمي دانم چه شد که بعد از يک ماه خودم با او تماس گرفتم که اي کاش اين کار را نمي کردم چون زشت ترين و بدترين حرف ها را از او درباره خودم شنيدم، چرا؟ حالا چه کار کنم؟
خيلي عصبي هستم، لطفا کمکم کنيد.

پاسخ مشاور :

پاي عزت نفس در ميان است!
معمولا افرادي که خواستار برقراري رابطه دوستي با جنس مخالف هستند ولي در عين حال به عيب جويي و تحقير طرف مقابل مي پردازند از احساس حقارت و عزت نفس پايين رنج مي برند. عزت نفس، به ميزان ارزشمندي گفته مي شود که هر فرد براي خود قائل است. تجربه ما در طول زندگي و بازخوردي که از اطرافيان درباره ويژگي هاي مان دريافت مي کنيم باعث شکل گيري تصويري از ما در ذهنمان مي شود.
برداشت ها و ارزيابي هاي ما از اين تصوير باعث مي شود که نسبت به خود احساس خوشايند ارزشمند بودن يا برعکس احساس ناخوشايند بي کفايتي داشته باشيم. افراد داراي عزت نفس بالا، براي خود و ديگران ارزش و احترام قائل هستند و احساس دوست داشتني بودن مي کنند.
اين افراد با ديگران و با خود سرستيز ندارند و مي توانند به راحتي ارتباط برقرار کنند. روابط و برخوردهاي اين دسته از افراد دوستانه و محبت آميز است.افراد داراي عزت نفس بالا احساسات ديگران را درک مي کنند و قدرت هم دردي و هم دلي خوبي دارند. در مقابل افرادي که عزت نفس پاييني دارند و حرمت نفس ندارند، به طور دائم درگير مقايسه خود با ديگرانند و آن ها را برتر از خود مي پندارند. از نظر اين افراد ديگران براي آن ها اهميتي قائل نيستند و دوست داشته نمي شوند. اين مسئله درد رواني شديدي براي افرادي که عزت نفس ندارند به وجود مي آورد.

تحقيرت مي کنم تا حالم خوب شود!
برخي از اين افراد براي کاهش اين درد دست به تحقير و سرزنش ديگران مي زنند به اين اميد که تخريب شخصيت آن ها باعث شود که خودشان ارزشمندتر به نظر آيند، هم در نگاه ديگران و هم در نگاه خود. از آن جا که افراد داراي عزت نفس پايين مرزهاي شخصيتي مشخصي ندارند، از تشخيص مرزهاي ديگران نيز عاجزند و اين مسئله باعث مي شود وارد حريم اشخاص ديگر شوند و به آن ها براي برآورده کردن نيازهاي شخصي شان فشار آورند.
اين موضوع به ايجاد احساسات ناخوشايند در اطرافيان اين دسته از افراد منجر مي شود.کساني که عزت نفس پايين را تجربه مي کنند، دامنه محدودي از عواطف و احساسات را نشان مي دهند. معمولاً اين افراد، از اين که احساسات واقعي خود را نشان دهند شرم دارند؛ زيرا فکر مي کنند اين احساسات ممکن است براي ديگران مسخره به نظر آيد و به طور مکرر رفتارهايي چون بي قيدي و خشونت را از خود بروز مي دهند. دوست داشتن ديگران از عهده اين افراد برنمي آيد، زيرا کسي که خود را دوست ندارد نمي تواند اين احساس را متوجه ديگران کند.

از حريم خود حفاظت کنيد
نحوه برخورد با چنين افرادي نيز بستگي به ميزان عزت و احترامي دارد که براي خود قائل هستيم. اگر ما داراي عزت نفس بالايي باشيم، در مقابل اين رفتارها سکوت نمي کنيم و واکنش مناسبي براي جلوگيري از ادامه آن نشان خواهيم داد. البته مقابله به مثل و پرخاشگرانه رفتار کردن برخورد نامناسب و غلطي است.
«فاصله گرفتن از اين افراد» و «بيان قاطعانه نظر و ديدگاه خود» باعث مي شود از حريم خود محافظت کنيم و مانع ورود بي جاي اين افراد به حريم شخصي خود شويم.
از سوي ديگر نپذيرفتن تحقير و توهين هاي صورت گرفته و ارزشمند شمردن خود، کمک مي کند تا اين افراد جايگاه واقعي ما را درک و رفتارشان را در ارتباط با ما اصلاح کنند. در نظر داشته باشيد همه ما داراي نقاط قوت و ضعف هستيم و اين موضوع کاملا طبيعي و انساني است. بنابراين ارزشمند بودن و دوست داشتني بودن، به معناي بي نقص بودن نيست، همه ما به صرف انسان بودن، داراي اهميت و حرمت هستيم.

کسي که مناسب ازدواج نيست، براي رابطه ديگري هم مناسب نيست!

همچنين بررسي علت برقراري ارتباط مجدد شما نيز از اهميت بسزايي برخوردار است. در نظر داشته باشيد وقتي که بررسي شما نشان داده که اين ارتباط نامناسب است و آينده خوبي در قالب ازدواج براي آن متصور نيستيد، نمي توان انتظار داشت که ادامه آن به شکلي ديگر نتايج خوبي براي شما به دنبال داشته باشد.  


خراسان


کد مطلب: 16210

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/16210/پسر-مورد-علاقه-ام-غرورم-شکست

میگنا
  https://www.migna.ir