کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اکثر موارد کودک آزاری پنهان می‌ماند

اسامی روزهای هفته جهانی کودک اعلام شد

8 مهر 1392 ساعت 13:36

برای اولین بار در ایران است که هفته جهانی کودک برگزار می‌شود چرا که تا قبل از این 16 مهر روز جهانی کودک بود و به همت مرکز طبی کودکان از 15 تا 21 مهر هفته جهانی کودک در ایران نام گرفته و برگزار خواهد شد.


دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری با اعلام اسامی روزهای هفته جهانی کودک گفت: بعد از کودک آزاری خانواده‌ها می‌ترسند انگشت‌نما شوند. متأسفانه هنوز در برخی مناطق شهری، حاشیه شهرها و مناطق محروم والدین خشونت را حق خود می‌دانند.
فارس: نشست خبری اولین مراسم هفته جهانی کودک در مرکز طبی کودکان برگزار شد. در این نشست خبری ملیحه کدیور دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری گفت: برای اولین بار در ایران است که هفته جهانی کودک برگزار می‌شود چرا که تا قبل از این 16 مهر روز جهانی کودک بود و به همت مرکز طبی کودکان از 15 تا 21 مهر هفته جهانی کودک در ایران نام گرفته و برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شعار روز جهانی کودک را زنده باد کودکی، زنده باد زندگی عنوان کرد و افزود:
روز دوشنبه که مصادف با 15 مهر است روز کودک، خانواده و مدرسه نام دارد. وی ایام هفته جهانی کودک را (۱۶ تا ۲۱مهر )بدین صورت عنوان کرد و افزود: کودک و بازی، کودک سلامت و ایمنی، کودک میراث فرهنگی و طبیعت، کودک و رسانه، کودک کتاب و فضای مجازی و کودک و نیایش عناوین هفته جهانی کودک هستند.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان افزود: ما بر حسب عناوین روزهای هفته جهانی کودک برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ارتباطاتی با نهادهای مختلف از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی، نهاد رهبری، آموزش و پرورش، یونیسف، انجمن‌های مختلف کودکان، NGO‌ها و مراکز دانشگاهی، بهزیستی و شهرداری داشته‌ایم تا بتوانیم این هفته را به خوبی برگزار کنیم.
کدیور ادامه داد: در روز پانزدهم مهر از ساعت 8 تا 9 صبح مراسم افتتاحیه را با حضور مقامات وزارت بهداشت‌، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پرسنل پزشکی و حتی خود کودکان برگزار خواهیم کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح کرد: در ایام هفته جهانی کودک کلاس‌های روانشناسی بالینی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر، سرود، موسیقی زنده، بازی یارانه‌ای خواهیم داشت و قرار است اصحاب رسانه، هنر، بازیگران و ورزشکاران در این برنامه‌ها حضور داشته باشند.

کدیور افزود: ما حتی فضای بیمارستانها را نیز در این هفته تغییر خواهیم داد و قرار است از بادکنک، پرچم و بالن با لوگوی بیمارستان در محیط استفاده شود.همچنین دانشجویان پزشکی با رپوش‌های خاص و شاد تردد خواهند کرد.
وی ادامه داد: بازارچه فرهنگی نیز با ارائه کتاب و محصولات مرتبط در حاشیه مراسم روز جهانی کودک برگزار خواهد شد و همچنین با همکاری راهنمایی و رانندگی نیز بحث حفاظت و ایمنی و همیار پلیس نیز به کودکان آموزش داده خواهد شد.

دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری ادامه داد: برنامه هفته جهانی کودک در روز اول فقط شامل افتتاحیه خواهد بود و از ساعت 8 تا 9 صبح برگزار می‌شود. وی افزود: در دیگر روزهای هفته جهانی کودک برنامه‌های ذکر شده از ساعت 9 تا 15 برگزار می‌شود و در ساعت 17 نیز نمایش فیلم خواهیم داشت و حضور عموم آزاد خواهد بود.
کدیور در پاسخ به پرسش خبرنگاران هدف از برگزاری هفته جهانی کودک را سلامت کودکان از بعد اجتماعی و معنوی ذکر کرد و افزود: پزشکان می‌توانند از بحث شاد بودن نیز برای درمان استفاده کنند چرا که تغییر محیط و تغییر روحیه می‌تواند در درمان کودکان حائز اهمیت باشد.
وی در پاسه به پرسش خبرنگاران مبنی بر آمار و موارد کودک آزاری و الزام به برگزاری چنین سمیناری در حاشیه همایش روز جهانی کودک و بیست و پنجمین همایش بیماری‌های کودکان گفت: آمار دقیقی نداریم چرا که فرم‌های شدید به ما مراجعه می‌کنند و اگر در معاینه مشکوک به بحث کودک آزاری شدیم می‌توانیم آن را لحاظ کنیم.
وی به اهمیت بحث کودک‌آزاری اشاره داشت و گفت: این بحث این قدر مهم است که در آمریکا ماه آوریل را به ماه جلوگیری از کودک آزاری اختصاص داده‌اند و ربان آبی نماد این رویداد است. دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری تصریح کرد: در بحث کودک آزاری فقط بحث سوء استفاده جنسی نیست بلکه بحث اخلاقی و حقوقی نیز مدنظر است و ما می‌خواهیم با نگاه مشترکی که بین حوزه‌های مختلف حقوقی و پزشکی برگزار خواهیم کرد به چالش‌های روبرو در حفظ حقوق کودکان بپردازیم.
وی ادامه داد: در اسپانیا به کودکان سفارش شده که وقتی مورد کودک آزاری قرار گرفتند با کجا تماس بگیرند و در کشور ما می‌توان با اورژانس 123 تماس گرفت که البته باید فرهنگ سازی شود.
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان تصریح کرد: متأسفانه با توجه به فرهنگ مردم موارد کودک آزاری اگر هم باشد اغلب به بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود چرا که خانواده‌ها می‌ترسند انگشت‌نما شوند و متأسفانه حتی در حاشیه شهر و مناطق محروم والدین خشونت را حق خود می‌دانند که ما می‌خواهیم در این سمینار دو روزه با پیش‌نویس قطعنامه‌ای نقش حمایتی و آموزشی را به جامعه القا کنیم و به افراد مختلف راه حمایت و راه درمان را آموزش دهیم.


کد مطلب: 19658

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19658/اسامی-روزهای-هفته-جهانی-کودک-اعلام

میگنا
  https://www.migna.ir