شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۶
کد مطلب: 19658
۲
اکثر موارد کودک آزاری پنهان می‌ماند

اسامی روزهای هفته جهانی کودک اعلام شد

اسامی روزهای هفته جهانی کودک اعلام شد
دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری با اعلام اسامی روزهای هفته جهانی کودک گفت: بعد از کودک آزاری خانواده‌ها می‌ترسند انگشت‌نما شوند. متأسفانه هنوز در برخی مناطق شهری، حاشیه شهرها و مناطق محروم والدین خشونت را حق خود می‌دانند.
فارس: نشست خبری اولین مراسم هفته جهانی کودک در مرکز طبی کودکان برگزار شد. در این نشست خبری ملیحه کدیور دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری گفت: برای اولین بار در ایران است که هفته جهانی کودک برگزار می‌شود چرا که تا قبل از این 16 مهر روز جهانی کودک بود و به همت مرکز طبی کودکان از 15 تا 21 مهر هفته جهانی کودک در ایران نام گرفته و برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شعار روز جهانی کودک را زنده باد کودکی، زنده باد زندگی عنوان کرد و افزود:
روز دوشنبه که مصادف با 15 مهر است روز کودک، خانواده و مدرسه نام دارد. وی ایام هفته جهانی کودک را (۱۶ تا ۲۱مهر )بدین صورت عنوان کرد و افزود: کودک و بازی، کودک سلامت و ایمنی، کودک میراث فرهنگی و طبیعت، کودک و رسانه، کودک کتاب و فضای مجازی و کودک و نیایش عناوین هفته جهانی کودک هستند.

مسئول بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان افزود: ما بر حسب عناوین روزهای هفته جهانی کودک برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ارتباطاتی با نهادهای مختلف از جمله محیط زیست، میراث فرهنگی، نهاد رهبری، آموزش و پرورش، یونیسف، انجمن‌های مختلف کودکان، NGO‌ها و مراکز دانشگاهی، بهزیستی و شهرداری داشته‌ایم تا بتوانیم این هفته را به خوبی برگزار کنیم.
کدیور ادامه داد: در روز پانزدهم مهر از ساعت 8 تا 9 صبح مراسم افتتاحیه را با حضور مقامات وزارت بهداشت‌، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پرسنل پزشکی و حتی خود کودکان برگزار خواهیم کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح کرد: در ایام هفته جهانی کودک کلاس‌های روانشناسی بالینی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر، سرود، موسیقی زنده، بازی یارانه‌ای خواهیم داشت و قرار است اصحاب رسانه، هنر، بازیگران و ورزشکاران در این برنامه‌ها حضور داشته باشند.

کدیور افزود: ما حتی فضای بیمارستانها را نیز در این هفته تغییر خواهیم داد و قرار است از بادکنک، پرچم و بالن با لوگوی بیمارستان در محیط استفاده شود.همچنین دانشجویان پزشکی با رپوش‌های خاص و شاد تردد خواهند کرد.
وی ادامه داد: بازارچه فرهنگی نیز با ارائه کتاب و محصولات مرتبط در حاشیه مراسم روز جهانی کودک برگزار خواهد شد و همچنین با همکاری راهنمایی و رانندگی نیز بحث حفاظت و ایمنی و همیار پلیس نیز به کودکان آموزش داده خواهد شد.

دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری ادامه داد: برنامه هفته جهانی کودک در روز اول فقط شامل افتتاحیه خواهد بود و از ساعت 8 تا 9 صبح برگزار می‌شود. وی افزود: در دیگر روزهای هفته جهانی کودک برنامه‌های ذکر شده از ساعت 9 تا 15 برگزار می‌شود و در ساعت 17 نیز نمایش فیلم خواهیم داشت و حضور عموم آزاد خواهد بود.
کدیور در پاسخ به پرسش خبرنگاران هدف از برگزاری هفته جهانی کودک را سلامت کودکان از بعد اجتماعی و معنوی ذکر کرد و افزود: پزشکان می‌توانند از بحث شاد بودن نیز برای درمان استفاده کنند چرا که تغییر محیط و تغییر روحیه می‌تواند در درمان کودکان حائز اهمیت باشد.
وی در پاسه به پرسش خبرنگاران مبنی بر آمار و موارد کودک آزاری و الزام به برگزاری چنین سمیناری در حاشیه همایش روز جهانی کودک و بیست و پنجمین همایش بیماری‌های کودکان گفت: آمار دقیقی نداریم چرا که فرم‌های شدید به ما مراجعه می‌کنند و اگر در معاینه مشکوک به بحث کودک آزاری شدیم می‌توانیم آن را لحاظ کنیم.
وی به اهمیت بحث کودک‌آزاری اشاره داشت و گفت: این بحث این قدر مهم است که در آمریکا ماه آوریل را به ماه جلوگیری از کودک آزاری اختصاص داده‌اند و ربان آبی نماد این رویداد است. دبیر همایش پیشگیری از کودک آزاری تصریح کرد: در بحث کودک آزاری فقط بحث سوء استفاده جنسی نیست بلکه بحث اخلاقی و حقوقی نیز مدنظر است و ما می‌خواهیم با نگاه مشترکی که بین حوزه‌های مختلف حقوقی و پزشکی برگزار خواهیم کرد به چالش‌های روبرو در حفظ حقوق کودکان بپردازیم.
وی ادامه داد: در اسپانیا به کودکان سفارش شده که وقتی مورد کودک آزاری قرار گرفتند با کجا تماس بگیرند و در کشور ما می‌توان با اورژانس 123 تماس گرفت که البته باید فرهنگ سازی شود.
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مرکز طبی کودکان تصریح کرد: متأسفانه با توجه به فرهنگ مردم موارد کودک آزاری اگر هم باشد اغلب به بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود چرا که خانواده‌ها می‌ترسند انگشت‌نما شوند و متأسفانه حتی در حاشیه شهر و مناطق محروم والدین خشونت را حق خود می‌دانند که ما می‌خواهیم در این سمینار دو روزه با پیش‌نویس قطعنامه‌ای نقش حمایتی و آموزشی را به جامعه القا کنیم و به افراد مختلف راه حمایت و راه درمان را آموزش دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم