کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با شیطنت‌های کودکان در دید و بازدیدها چه کنیم؟

2 فروردين 1393 ساعت 22:13

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: در مجالس دید و بازدید و مهمانی، نباید از رفتارهای نادرست اجتماعی فرزندان خردسال مغفول ماند بلکه باید آنها را شناسایی و در بازه‌های زمانی به بازنگری و ترمیم تربیتی آن پرداخت.


«صادق اکبری» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عید نوروز، فصل دید و بازدیدها و فرصت مغتنمی است که والدین حاصل آموزش تربیت اجتماعی بر روی فرزندان کودک خویش را ببینند. هرچند اغلب والدین به خوبی از ویژگی ریز و درشت رفتاری آنها آگاهند و بروز یک شیطنت کودکانه خاص را از سوی فرزندان خردسال در صورت فراهم بودن زمینه اجرا که معمولاً مهمانی‌ها و دید و بازدیدهاست، می‌توانند پیش‌بینی کنند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد والدین با یادآوری رفتارهای لازم الاجرا یعنی رفتارهای درست و مقبول در دید و بازدیدها را پیش از رفتن یادآوری کنند. این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: کودکان با همه خردسالی و بضاعت تجربی اندک به خوبی درمی‌یابند که والدین به دلایل مختلف امکان سرزنش، نصیحت و تنبیهات مرسوم را در محل دید و بازدید ندارند، هرچند این محدودیت گاه خود خواسته و ناموجه، یک نقیصه برای والدین است و کودکان خواه ناخواه از آن بهره برده و قوانین عرفی لازم‌الاجرا در دید و بازدیدها و مهمانی تخطی کرده و به شیطنت خاص کودکانه خود می‌پردازند و موجبات سلب آرامش و رضایتمندی میزبان که موجد علقه‌های عاطفی بین خویشاوندان و آشنایان و استمرار رفت و آمدهای فامیلی است می‌شوند.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه آموزه‌های علوم تربیتی، پدران و مادران را به الزام یک قرارداد با فرزندان کودک خویش توصیه می‌کند تصریح کرد: به نظر می‌رسد قبل از بروز فرصت‌یابی فرزندان خردسال برای نمایش رفتارهای ناخوشایند با همه پیش‌بینی طبع کودکان در بروز رفتارهای خود از سوی مهمان و میزبان رفتار درست و مقبول در این مجالس را به فرزندان یادآور شوند و برای تأثیر بیشتر پاداش و جایزه‎ای برای رفتار درست را وعده دهند و در صورت تخلف از رفتار خواسته شده و مطبوع تنبیهی روان‌شناختانه در نظر گرفته شود. اکبری ادامه داد: این پیش‌بینی و تمهید کارآمد بوده و از بروز مشکلات و ناراحتی اغلب پنهان میزبان، حتی در صورت حفظ ظاهر جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر در مجالس دید و بازدید و مهمانی، رفتارهای نادرست اجتماعی فرزندان خردسال از تیررس نگاه والدین دل‌نگران تربیت اجتماعی، نباید مغفول مانده بلکه باید آنها را شناسایی و در بازه‌های زمانی به بازنگری و ترمیم تربیتی آن بپردازند، هرچند باید یادآور شد از وقوع برخی از رفتارهای مخل آرامش، خردسالان در محل باید قاطعانه و با رعایت حفظ حرمت شخصیت آنان جلوگیری کنند.

معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بدیهی است والدین باید دلایل پاداش و تنبیهات خویش را به کودک تفهیم کنند وگرنه در توقف و تغییر رفتارهای نادرست کودکان خردسال مؤثر نخواهد بود. اکبری گفت: تبیین یک قانون روشن که قابل فهم توسط کودک باشد می‌تواند مانع ارتکاب رفتار نادرست از سوی کودک شود و به قول معروف علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
وی تاکید کرد: بی‌تردید اغماض و چشم‌پوشی بر بعضی از اشتباهات رفتاری کوچک و ناعمد می‌تواند فرصت بازیابی برای اصلاح داوطلبانه از سوی کودک را فراهم نماید و از سویی مانع از کاهش هیمنه والدین و تأثیرات تربیتی حاصله به ویژه در فراوانی تذکرات در یک فعل خاص باشد.


کد مطلب: 23261

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/23261/شیطنت-های-کودکان-دید-بازدیدها-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir