کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران

«یونسکو» موضوع آموزش‌های سلامت در مدارس را پیگیری می‌کند

7 ارديبهشت 1393 ساعت 11:50

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: یونسکو موضوع آموزش سلامت و عمومی کردن آموزش‌های مختلف در مدارس و فضاهای عمومی را پیگیری می‌کند.


محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این پرسش که «یونسکو چه کمک خاصی در حوزه دانش‌آموزان ایرانی و در موضوع آموزش و تحصیل دارد؟»، اظهار داشت: متولی موضوعات بهداشت و سلامت به صورت تخصصی، سازمان جهانی بهداشت است و در حوزه‌های بهداشت و سلامت کمک‌های مختلفی را به کودکان ارائه می‌دهد.

وی افزود: سازمان جهانی یونسکو از منظر آموزش سلامت در این حوزه مسئولیت دارد؛ زیرا تا اجتماعی سالم نباشد و دانش‌آموزان یک کشور سالم نباشند، قطعاً هیچ توسعه‌ای اتفاق نخواهد افتاد؛ از منظر آموزش سلامت و عمومی کردن آموزش‌های مختلف و عمومی کردن این حوزه در مدارس و فضاهای عمومی، یونسکو پیگیری می‌کند و به همین دلیل است که کرسی یونسکویی سلامت را در دانشگاه علوم پزشکی داریم؛ زیرا موضوع سلامت بسیار مهم است.

سعید آبادی با بیان اینکه یونسکو نقش آموزشی، ظرفیت‌سازی، فرهنگ‌سازی و عمومی کردن موضوع آموزش دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک مادری که بچه او دارای معلولیت جسمی و ذهنی است را فرض کنید، او باید بداند بچه‌اش را چگونه ایزوله کند؛ بچه‌اش باید در محیط قرار بگیرد و متقابلاً مردم عادی و کوچه بازار باید بدانند با بچه‌ای که معلولیت جسمی و ذهنی دارد، چگونه رفتار کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، تصریح کرد: این فنون زندگی و مهارت‌ها و این اتفاقاتی است که در مملکت ما کم کار شده است و اگر چه موضوعاتی هم وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که «یونسکو از چه سالی وارد این موضوعات شده است؟»، گفت: موضوع آموزش در حوزه سلامت موضوعی است که حدود 25 تا 30 سال است که وارد شده است و در مقاطع مختلف هم این اتفاق افتاده و کمک‌های لازم را انجام داده است.

سعیدآبادی اضافه کرد: نمونه بارز آن تشکیل و راه‌اندازی کرسی یونسکویی آموزش سلامت است که در چارچوب و زیر چتر این کرسی می‌توان آموزش داد و فرهنگ‌سازی کرد و بحث‌های مختلف و موج را می‌توان ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا یونسکو در حوزه اعتبارات برای ایران وارد شده است؟»، اظهار کرد: در حوزه اعتبارات، یونسکو سازمان اعتبار دهنده نیست؛ سازمان UNDP در حوزه اعتبارات فعال است؛ اما در حد خودش و در چارچوب پروژه‌ها و مشارکت‌هایی که دارد کارهایی انجام می‌دهد، اما نه در سطح کلان؛ به عنوان مثال اگر ورک شاپ یا جشنواره‌ای وجود داشته باشد یونسکو حمایت معنوی، علمی، ساختاری، اعتباری و لوگویی می‌کند و در حد خودش می‌تواند کمک‌هایی را انجام دهد.

 

 


کد مطلب: 24141

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/24141/یونسکو-موضوع-آموزش-های-سلامت-مدارس-پیگیری-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir