کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کبد ۷درصد کودکان ايراني چرب است

25 خرداد 1393 ساعت 11:59

هفت درصد کودکان کشور که در مقطع تحصيلي دبستان و راهنمايي به سر مي برند، کبد چرب دارند.


دکتر « سيد مويد علويان » رئيس شبکه هپاتيت ايران در گفت و گو با ايرنا، اين ميزان ابتلاي کودکان ايراني به کبد چرب را در حد « زياد » ارزيابي کرد و گفت: اين کودکان در صورت نبود مراقبت و پيگيري نشدن بيماريشان ، در سنين بزرگسالي به بيماري هاي غيرواگير همچون ديابت، فشار خون و بيماري قلبي مبتلا خواهند شد.

دکتر علويان که با همکاري چند پژوهشگر اين تحقيق را انجام داده است ، درباره علايم کبد چرب کودکان گفت : متاسفانه کبد چرب در بيشتر موارد بي علامت است و اين موضوع باعث تشخيص دير هنگام بيماري مي شود .

وي به والدين تاکيد کرد که اگر کودکان چاق و کم تحرک دارند که علاقه زيادي به مصرف مواد شيرين دارند، حتما به سلامت کبد کودک شک کنند و با مراجعه به پزشک از سلامت کبد فرزندشان مطمئن شوند.اين استاد دانشگاه علوم پزشکي بقية ا... تاکيد کرد : در حال حاضر بسياري از کودکان به بازي هاي رايانه اي گرايش دارند و اين موضوع باعث کم تحرکي بيشتر و در نتيجه چاقي و اضافه وزن آنها مي شود و به همين علت در پاره اي از مواقع روند ابتلا به کبد چرب در اين کودکان تسريع مي شود.
=
مدارس بوفه سالم داشته باشند

اين فوق تخصص بيماري هاي گوارش و کبد به اهميت بوفه سالم در مدارس هم اشاره کرد و گفت : مربيان و والدين در وهله نخست بر لزوم رعايت بهداشت در بوفه مدرسه تاکيد دارند اين در حالي است که دادن غذاي سالم به کودک فراتر از رعايت بهداشت محيط بوفه است . وي گفت : اکثر بوفه ها ممکن است به بچه ها انواع کيک ها را بفروشند اين در حالي است که کيک هاي فروخته شده به بچه ها حاوي مواد زياد قند و روغن غير استاندارد است و گاهي درون اين کيک ها شيره هايي يافت مي شود که شايد خوشمزه به نظر آيد اما اکثر آنها غير بهداشتي است.
دکتر علويان گفت : اگر والدين به جاي اينکه به بچه ها اجازه خريد از بوفه مدرسه را بدهند ، لقمه اي نان و پنير براي کودک خود آماده کنند، آن خوراکي ارزش غذايي بيشتري نسبت به خوراکي هاي داخل بوفه دارد.اين پزشک فوق تخصص بيماري هاي گوارش و کبد گفت : کودکان نبايد در اين سنين به خوراکي هاي بسيار شيرين همچون کيک عادت کنند و والدين نيز بايد بر اين امر نظارت کنند.

افزايش شيوع 40 درصدي کبد چرب در کشور
وي همچنين به افزايش شيوع 40 درصدي کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت : کم تحرکي ، رژيم غذايي نامناسب ، استفاده از نوشابه هاي حاوي قند زياد، فست فود و همچنين روغن هاي غيربهداشتي از علل بروز کبد چرب در کشور به شمار مي آيد.وي درباره نوع تقسيم بندي کبد چرب نيز گفت : علت کبد چرب مي تواند الکلي و غيرالکلي باشد که در جوامع غربي که مصرف الکل در آنها زياد است کبد چرب از نوع الکلي است اما در کشور ما علت اصلي کبد چرب ، کم تحرکي و رژيم نامناسب غذايي است .


کد مطلب: 25392

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/25392/کبد-۷درصد-کودکان-ايراني-چرب

میگنا
  https://www.migna.ir