کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس کشور/ فعلاً برای مقطع متوسطه مشاوره انجام می‌شود

19 مهر 1393 ساعت 21:19

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هفته بهداشت روان از 24 مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: بیش از 18 هزار مشاور در مدارس کشور فعالیت می‌کنند.


به گزارش فارس، ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری هفته بهداشت روان که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: هفته‌ای که در پیش داریم هفته بهداشت روان است بنابراین با توجه به استانداردهای بین‌المللی در خصوص بهداشت جهت ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها باید به بهداشت جسمی و روانی توجه ویژه کنیم؛ گاهی می‌دانیم و نادیده می‌گیریم و گاهی نمی‌دانیم و مسائل بهداشت روان را نادیده می‌گیریم.

عیسی مراد افزود: در تعریف بهداشت روانی به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و به حداقل رساندن آسیب‌ها و مشکلات در زندگی روزمره  مورد تأکید است که باید اول آن را بشناسیم و سپس عوامل تقویت‌ کننده را شناسایی کنیم و تهدید‌ کننده‌ها را شناخته و به حداقل برسانیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: نگاه به مسائل فردی و بین‌‌فردی و تکنولوژی ممکن است ما را دچار آزار کند و 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم که توجه به آنها از جمله بهداشت روان بسیار بااهمیت است.

وی اضافه کرد: بهداشت روان جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر پیشگیری بر درمان مقدم باشد موفق‌تر می‌شویم و در این راستا مؤلفه‌های زیادی در پیشگیری وجود دارد.

عیسی مراد تصریح کرد: یکی از گروه‌های مؤثر اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش است که متولی کمک به دانش‌آموزان بوده تا آنها به زندگی خود معنا ببخشند چرا که دانش‌آموزان فقط درس نمی‌خوانند و شغل انتخاب نمی‌کنند بلکه نگاه ما یکپارچه‌نگر است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: در این راستا فعالیت‌هایی در حوزه اداره کل مشاوره داریم که شامل 32 مرکز استانی که مراکز مشاوره و روانشناختی هستند و بالغ بر 200 مرکز در کشور است که کار مشاوره انجام می‌دهند؛ 718 هسته که تبدیل به مرکز می‌شوند و 18 هزار مشاور در سطح مدارس داریم که مشاوره انطباقی، تحصیلی و شغلی را انجام می‌دهند و در مدارس ابتدایی نیز از معلمانی که توان مشاوره‌ای دارند، استفاده کرده‌ایم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به هفته بهداشت روان اشاره داشت و افزود: با توجه به سیاست‌های کلان نظام تعلیم و تربیت، مدرسه‌محوری را جزو سیاست‌های خودمان قرار می‌دهیم و بحث توانمندسازی مشاوران در سطح کشور را داریم و آموزش‌های 5 ساله را تدوین کرده‌ایم و اینکه با توجه به آسیب‌های روانی و اجتماعی که وجود دارد آموزش‌های لازم را می‌دهیم و این توانمندسازی را در سال 93 به شدت دنبال کرده‌ایم.

عیسی مراد تصریح کرد: بر اساس شایستگی‌های دانش‌آموزان بحث هدایت تحصیلی، توسعه متوازن و مسئولیت مشاوران را به یک نتایج خوبی می‌رسانیم و با توجه به تخصصی بودن حوزه مشاوره، کمیته‌هایی را تحت عنوان بهداشت روان، تحصیلی و شغلی در استانها تشکیل داده‌ایم و از تعداد زیادی از مشاوران که تحصیلات تکمیلی دارند، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: برای نخستین بار در هفته بهداشت روان برای مدیران ارشد حوزه ستادی و باحضور وزیر آموزش و پرورش، همایش بهداشت روان را در 26 مهر ماه برگزار می‌کنیم تا با هم‌اندیشی بیشتری در راستای کمک‌رسانی به دانش‌آموزان قدم برداریم.

* در حال حاضر برای هر 15 دانش‌آموز فقط یک ساعت مشاوره داریم

به گزارش فارس،‌ عیسی مراد تصریح کرد: طبق استانداردهای بین‌المللی برای 6 دانش‌آموز یک ساعت مشاوره در هفته باید باشد اما در حال حاضر برای هر 15 دانش‌آموز فقط یک ساعت مشاوره داریم و برنامه داریم که این میزان را به 12 دانش‌آموز، یک ساعت مشاوره در هفته برسانیم و در سند تحول بنیادین به ما اجازه داده‌اند که در همه سطوح تحصیلی مشاوره داشته باشیم اما در حال حاضر برای مقطع متوسطه مشاوره انجام می‌شود.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: سرویس‌دهی اصلی ما در متوسطه دوم است و برای سه مقطع دیگر سرویس‌دهی مشاوره نداریم؛ آزمون‌های چندگانه در آبان و آذر برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه برگزار می‌کنیم و در کل توانمندی‌ها و مشکلات دانش‌آموزان را رصد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته آزمون‌ها ایراداتی داشت که از یک تیم تخصصی از اساتید دانشگاه استفاده می‌کنیم و مشکلات تحصیلی، شغلی، آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: 24.5 درصد اختلالات در افراد جامعه وجود دارد و برای نمونه تیک‌های عصبی و ناخن جویدن در دانش‌آموزان ابتدایی است و مشکلات دانش‌آموزان دوره راهنمایی متفاوت بوده که هر کدام از این مسائل را رصد کرده و به متخصصین مربوطه اعلام می‌کنیم.

* تدریس آموزش آداب و مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه

عیسی مراد به فعالیت‌های در حال اجرای اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تهیه و تدوین اساسنامه نظام راهنمایی و مشاوره آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، شناسایی استعداد، علایق و ویژگی روانی رفتاری دانش‌آموزان از طریق اجرای آزمون‌های نوین مشاوره‌ای و نرم‌افزارهای اجرایی آن بر اساس مبانی علمی دینی و بومی، اجرای طرح توانمندسازی روانی رفتاری دانش‌آموزان از جمله فعالیت‌های در حال اجراست.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: تدریس آموزش آداب و مهارت‌های زندگی توسط مشاوران برای دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه، اجرای طرح مشاوره همتایان جهت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، برگزاری هفته بهداشت روان در 32 استان و مناطق کشور، برنامه‌ریزی برای گسترش نقش راهنمایی و مشاوره سایر کارکنان مدرسه، توسعه و تقویت هفته‌ها و مراکز خدمات مشاوره‌ و روانشناختی و اجرای طرح رابطان هسته‌های مشاوره در مدارس ابتدایی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در حال اجراست.

*تدوین منشور سلامت روان دانش‌آموزان

به گزارش فارس، عیسی مراد به بیان برنامه‌های آتی اشاره کرد و گفت: طراحی نظام جامع سلامت روان با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین منشور سلامت روان دانش‌آموزان، اجرای طرح مداخله در بحران، کاهش استرس، برنامه‌های غربالگری (افسردگی، اضطراب و ...) در مدارس و انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه سلامت روان از جمله برنامه‌های آینده است.

وی در پایان به بیان روزهای هفته بهداشت روان اشاره کرد و افزود: پنجشنبه 24 مهر ماه با عنوان «خدمات مشاوره‌ای و بهبود کیفیت زندگی»، جمعه 25 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و ارتقای شبکه حمایتی خانواده»، 26 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و اهمیت جایگاه مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزی»، یکشنبه 27 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و آموزش مهارت‌های زندگی»، دوشنبه 28 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و نقش خدمات یاورانه‌ در دانش‌آموزان»، سه‌شنبه 29 مهر ماه «خدمات مشاوره‌ای و توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان» و چهارشنبه 30 مهر ماه روز «خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری از رفتارهای پرخطر» نامیده شده است.

 


کد مطلب: 27265

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/27265/فعالیت-18-هزار-مشاور-مدارس-کشور-فعلا-مقطع-متوسطه-مشاوره-انجام-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir