در بخشنامه وزير آموزش و پرورش درباره امتحانات دانشآموزان آمده است: حوزههاي اجرا بايد از لحاظ شرايط فيزيكي مناسب و بانشاط باشد و در انتخاب محل استقرار دانشآموزان شركت كننده از حيث نور، گرما و دور بودن از آلايندههاي صوتي دقت شود. به گزارش فارس در بخشنامه حميدرضا حاجيبابايي وزير آموزش و پرورش به مديران كل آموزش و پرورش استانها آمده است: ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و نقش آن در ارتقاي كيفيت فعاليتهاي آموزشي و بازتاب وسيع آن در جامعه مستلزم آمادگي، دقت نظر و حساسيت مسئولان ذيربط است. با عنايت به اهتمام وزارت آموزش و پرورش براي اجراي قانون پذيرش دانشجو و اعمال سوابق تحصيلي دوره متوسطه به جاي كنكور سراسري، افق جديدي پيش روي مسئولان آموزش و پرورش جهت ايجاد تحولات مناسب و ارتقاي كيفيت فعاليتهاي آموزشي و پرورشي گشوده است؛ مغتنم شمردن اين فرصت در گرو آماده كردن شرايط و اطمينان از مفيد بودن ساز و كارهاي اجرايي است و در اين مقطع لازم است با اتخاذ تدابير مناسب الزامات قانوني به مورد اجرا گذاشته شود؛ از اين رو رعايت موارد ذيل و اهتمام در اجراي دقيق آنها مورد انتظار و تأكيد است. * ستاد امتحانات در مناطق آموزش و پرورش تشكيل شود 1ـ تشكيل منظم و مستمر ستاد امتحانات استان و مناطق با حضور فعال و كامل اعضا و بررسي مسائل و مشكلات امتحانات سالهاي گذشته و پيشگيري از وقوع آنها در سال جاري كه زمينه توفيق بيشتر را فراهم آورد. 2ـ انتخاب طراحان واجد شرايط و با تجربه و آموزش و توجيه آنان نسبت به موارد لازم در طرح سؤال، از اهم اقداماتي است كه بايد به طور جدي، در ستاد امتحانات استان و مناطق تعقيب شود. 3ـ آموزش و توجيه عوامل اجرايي امتحانات (ختي دستاندركاران مجرب) در سطوح مختلف همراه با ارائه شرح وظايف مكتوب مورد تأكيد است. * محل امتحانات دانشآموزان بايد بانشاط باشد 4ـ استفاده بهينه از فضا، تجهيزات و امكانات كه شرايط مطلوب و بهينه ارزشيابي آموزشي را براي دانشآموزان عزيز فراهم آورد جزء وظايف مقدماتي امتحانات است. حوزههاي اجرا بايد از لحاظ شرايط فيزيكي مناسب و بانشاط باشد و در انتخاب محل استقرار دانشآموزان شركت كننده از حيث نور، گرما و دور بودن از آلايندههاي صوتي دقت شود. 5 ـ جلب مشاركت اصولي و منطقي دبيران، هنرآموزان و مديران و انتخاب مسئولان برگزاري امتحانات از بين افرادي كه از صلاحيت حرفهاي بيشتري برخوردارند موجب بهبود روش اجرايي، رضايت شغلي و همبستگي سازماني كاركنان ميشود. * از جابجايي دستاندركاران امتحانات تا اعلام نتايج خودداري شود 6 ـ موازين امنيتي امتحانات از هر جهت مورد عنايت قرار گيرد و هماهنگيهاي لازم درون سازمان و برون سازماني (نيروي انتظامي، معاونت سياسي، امنيتي استانداري و فرمانداري) به ويژه جهت مراقبت از حوزههاي تصحيح از هماكنون در دستور كار قرار گيرد. 7ـ عوامل احتمالي بروز تنشها، نارساييها و مشكلات در حوزههاي امتحاني شناسايي و شيوه پيشگيري و برخورد مدبرانه با اين موارد مورد توجه ويژه مسئولان قرار گيرد. 8 ـ اطلاعرساني به موقع از رويدادها و وقايع امتحاني جهت تصميمگيري مسئولان مربوط در سطوح مختلف سازماني مورد تأكيد است در مواردي كه نياز به تصميمگيري در ستاد باشد در نخستين فرصت از رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش كسب تكليف شود. 9 ـ به منظور جلوگيري از نارساييهاي احتمالي حتيالامكان از جابجايي و تغيير مسئولان و دست اندركاران امتحانات استان و مناطق تا پايان امتحانات و اعلام نتايج، خودداري شود. * حوزه تصحيح امتحانات نهايي دانشآموزان متوسطه و پيشدانشگاهي جداگانه باشد 10 ـ براي انتصاب رئيس اداره سنجش آموزش و پرورش در مركز استان قبل از اقدام، هماهنگي لازم با رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش معمول شود همچين براي انتصاب مسئول واحد سنجش شهرستانها و مناطق تابع، نظر رئيس اداره سنجش استان مدنظر قرار گيرد. 11 ـ با توجه به برگزاري امتحانات نهايي براي سال سوم متوسطه و 4 درس از دوره پيشدانشگاهي، براي هر يك جداگانه حوزه تصحيح تشكيل شود و از ادغام آنها جداً خودداري شود. حوزههاي تصحيح اوراق امتحانات نهايي مكاني امن و مناسب براي جمعآوري و تصحيح اوراق امتحانات نهايي باشد؛ با توجه به اينكه زمان حضور همكاران مصحح در حوزههاي تصحيح نسبتاً طولاني است بايد شرايط و ضوابط آنها از حيث امكانات رفاهي، زيستي و بهداشتي بگونهاي باشد كه همكاران با روحيه و انگيزهاي قوي به تصحيح اوراق امتحاني بپردازند. * حقالزحمه امتحانات به موقع پرداخت شود 12ـ پرداخت به موقع حقالزحمههاي امتحانات كه تأثير بسزايي بر ادامه همكاري و خشنودي همكاران دارد، مورد تأكيد است. 13ـ دريافت گزارشهاي مديريتي از نتايج امتحانات و ارائه بازخوردهاي مناسب به مجموعههاي مربوطه ميتواند نتايج ثمربخشي در برگزاري امتحانات در نوبتهاي بعد و نيز بهبود برنامهريزيهاي آموزشي سنوات بعد را به همراه داشته باشد. 14ـ حضور مستمر مديركل آموزش و پرورش استان به عنوان رئيس ستاد برگزاري امتحانات استان و رؤساي آموزش و پرورش مناطق و ساير مسئولان ذيربط در مناطق آموزشي و پشتيباني به موقع از حوزههاي ستاد / اداره كل و شهرستانها از قبيل مخزن، تكثير، اجرا و تصحيح و نظارت و بازديد از آنها ميتواند عامل مؤثري در ترغيب هرچه بيشتر همكاران در انجام وظايف باشد. اعضاي ستاد امتحانات استان/ شهرستان/ منطقه / ناحيه بر مراحل مختلف امتحانات (قبل، حين و بعد) نظارت كامل داشته باشند و چكيده گزارش بازديد ناظران يا اعضاي ستاد امتحانات، ضمن مطالعه و بررسي در ستاد امتحانات در محل مناسبي نگهداري و بايگاني شود. تهيه و تنظيم گزارش عملكرد ستاد امتحانات استان در پايان هر نوبت امتحاني و ارسال گزارش آن به مركز سنجش آموزش و پرورش ضروري است. * گزارش كاملي يك هفته بعد از برگزاري امتحانات نهايي و هماهنگ كشوري تهيه شود 15ـ حداكثر تا يك هفته پس از پايان امتحانات نهايي پايه سوم متوسطه، پيشدانشگاهي و امتحانات هماهنگ كشوري پايه اول و دوم متوسطه، گزارش كاملي از روند برگزاري امتحانات آن استان به مركز سنجش آموزش و پرورش ارائه شود. 16 ـ ناظران مركز سنجش آموزش و پرورش به منظور نظارت بر روند برگزاري امتحانات، به هر استان اعزام خواهند شد و انتظار ميرود همكاريهاي لازم با آنان معمول شود.