کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیین‌نامه هدایت تحصیلی تا پایان امسال مصوب می‌شود

جدول شاخه‌ها و دروس رشته‌های دوره متوسطه دوم تصویب شد

فارس و ایسنا , 14 اسفند 1394 ساعت 18:54

وزیر آموزش و پرورش از تصویب جدول شاخه‌ها و دروس رشته‌های دوره متوسطه دوم خبر داد و گفت: آیین‌نامه هدایت تحصیلی هم تا پایان سال مصوب می‌شود.


به گزارش میگنا علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 94، برنامه‌ریزی رشته‌ها و شاخه‌ها در دوره متوسطه دوم انجام شد، اظهار داشت: ما تا سال نهم فقط یک پایه داریم و دانش‌آموزان رشته‌بندی و هدایت تحصیلی نمی‌شوند اما وقتی دانش‌آموزان وارد پایه دهم می‌شوند سه شاخه فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش و نظری پیش‌ روی آنها وجود دارد.
فانی با اشاره به اینکه سال آینده تغییرات در نظام آموزشی جدید به سال دهم می‌رسد اظهار کرد: بر این اساس متوسطه دوم نیز سه پایه خواهد شد و دانش آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش سه سال در هنرستان‌ها درس می‌خوانند.
وی با تأکید بر اینکه شاخه نظری دارای 4 رشته، شاخه فنی‌وحرفه‌ای دارای بیش از 40 رشته و شاخه کاردانش 250 رشته دارد، گفت: تهیه محتواها، برنامه‌ها و کتاب‌های درسی این رشته‌ها باید انجام شود تا دانش‌آموزان در روز اول مهر سال 95، در کلاس درس سرگردان نباشند.

وی افزود: در جلسات گذشته شورای عالی موفق به تصویب جداول درسی شاخه‌های نظری و همچنین شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش شدیم و نهایتا هفته آینده بررسی آیین نامه هدایت تحصیلی نیز به پایان می رسد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ادامه اصلاحات، هدایت تحصیلی در انتهای پایه نهم انجام می شود گفت: دانش آموزان باید در انتهای پایه نهم رشته تحصیلی خود را با مشاوره و راهنمایی مربیان و مشاوران انتخاب کنند، البته عوامل مختلفی در این هدایت تحصیلی دخیل خواهند بود.
فانی تصریح کرد: بر این اساس کار بسیار سنگینی انجام شد و در همین اواخر، جدول دروس و شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب نهایی رسید.

فانی در خصوص هدایت تحصیلی نیز گفت: همانظور که ذکر کردم، دانش‌آموزان در پایه نهم، هدایت تحصیلی می‌شوند اما اینکه بر چه اساسی هدایت تحصیلی خواهند شد، آیین‌نامه‌ای آماده شده است.

وی اضافه کرد: این آیین‌نامه در حال حاضر در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد و کلیات آن به تصویب رسیده است و قبل از پایان سال 94، به تصویب نهایی می‌رسد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر این اساس آموزش مشاورین مدارس، در دو ماهه اول سال آینده صورت خواهد گرفت تا بتوانیم دانش‌آموزان کلاس نهم را در شاخه و رشته لازم هدایت کنیم.
فانی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود مشاور و مربی پرورشی در مدارس امر هدایت تحصیلی را با مشکل مواجه خواهد کرد؟ گفت: خیر، در سند تحول آمده است که بحث هدایت تحصیلی باید از اول ابتدایی شکل بگیرد اما امسال در کلاس نهم این کار را انجام می دهیم و مشاوران مدارس متوسطه اول این کار را انجام خواهند داد و مشکلی وجود ندارد.
وی تاکید کرد که امیدواریم از سال آینده مشاوران را در همه مقاطع تحصیلی داشته باشیم تا امر هدایت تحصیلی بهتر صورت بگیرد.


کد مطلب: 36065

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36065/جدول-شاخه-ها-دروس-رشته-های-دوره-متوسطه-دوم-تصویب

میگنا
  https://www.migna.ir