کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناخت قبل از ازدواج مهر تأییدی بر ازدواج موفق است؟!

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 23 ارديبهشت 1399 ساعت 23:19

شناخت قبل از ازدواج، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به صورت ضابطه‌مند و در چارچوب اخلاقی مورد پذیرش جامعه انجام شود.


مهرداد ثابت، روانشناس  در خصوص تأثیر آشنایی قبل از ازدواج دختران و پسران بر زندگی زناشویی  اظهار کرد: در جوامع سنتی که نمود بارز آن را می‌توان در جوامع کشاورزی و روستایی دید، افراد در خانواده گسترده‌ای که شامل پدربزرگ و مادربزرگ‌، زن و شوهر و فرزندان، عمو و عمه‌ها و دایی و خاله‌ها بود زندگی می‌کردند که همین موضوع باعث می‌شد دختران و پسران جوان، ضمن یادگیری مهارت‌های ارتباطی فرصت آشنا شدن با یکدیگر را پیدا کنند.
 
وی تصریح کرد: در "خانواده هسته‌ای" که افراد در سکونتگاهی جدا و مستقل از سایر بستگان و خویشاوندان زندگی می‌کنند، رواج این الگو و افول نسبی الگوی خانواده گسترده در جوامع در حال توسعه یافته‌ای مانند ایران، آشنایی قبل از ازدواج برای دختران و پسران به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

آموزه‌های دینی، باور‌ها و عرف اجتماعی ویژگی خاصی به این الگوی ارتباطی در جوامع اسلامی می‌بخشد که نادیده گرفتن آن موجب آسیب‌های جبران ناپذیری خواهد بود.

ثابت با ارائه راهکار به دختران و پسران جوان برای شناخت بهتر ادامه داد: دختران و پسران جوان برای اینکه مقدمات ازدواج خود را فراهم کنند و بتوانند شناخت خوب و ارزیابی کافی نسبت به همسر آینده خود به دست آورند، می‌توانند به صورت ضابطه‌مند و در چارچوب‌های اخلاقی مورد پذیرش جامعه این کار را انجام دهند تا بتوانند با ویژگی‌های شخصیتی زیباشناختی طرف مقابل و مسائل دیگری از این نوع آشنا شوند که علاوه بر آن، کمک گرفتن از تجربیات دیگران و مشاوره‌های قبل ازدواج هم می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشند.

اغلب دختران و پسران در ارتباطات خود بیشتر شیفته ظواهر و احساسات آنی یکدیگر شده و به اصطلاح در یک نگاه عاشق یکدیگر می‌شوند که این دوستی‌ها را در فضای ذهنی بسیاری از جوانان می‌توان دید، امّا محبت ورزیدن و عشق تنها در صورتی که مقدمه‌ای برای ازدواج باشد پذیرفتنی است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر عواطف و احساسات آنی دختران و پسران جوان در موقعیت حساس آشنایی با یکدیگر بر منطق و انتخاب اصولی آن ها قالب شود، می تواند آسیب های زیادی را برای هر یک از آن ها به همراه داشته باشد.


کد مطلب: 50482

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50482/شناخت-قبل-ازدواج-مهر-تأییدی-موفق

میگنا
  https://www.migna.ir