کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت تشکیل کمیته «بهداشت روان» در ستاد ملی کرونا

محمدرضا رئیسی

خبرگزاری ایرنا , 29 آذر 1399 ساعت 6:34

در این روزهای کرونایی، حال عمومی مردم از نظر روانی خوب نیست؛ خبرهای نگران‎کننده از میزان تاب‎­آوری، اختلافات خانوادگی، خشونت خانگی، آسیب به خود، پرخاش‎­های کلامی و رفتاری نشان می‎­دهد نیازمند توجه جدی و «اورژانسی» به سلامت روان عموم مردم هستیم.


۱. اگر مشکلات معیشتی تنها دلیل بروز و رشد کژکارکردی­‌های روانی بود، باید حال روحی و روانی اقشار ثروتمند جامعه خوب می‌­بود، اما مشاهدات میدانی روانشناسان و مشاوران  نشان می‌­دهد، با بروز و شیوع ویروس کرونا، حال همگی اقشار و طبقات جامعه در همه گروه‌­های سنی و شغلی و درآمدی مناسب نیست و نیازمند یک توجه جدی و عزم ملی مضاعف و فوری است.
 
۲. هیچ فرد منصف و دلسوزی منکر تلاش نفسگیر و شبانه‌روزی ۱۰ ماهه ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا نیست؛ اما بررسی‌­ها نشان می‌­دهد، غفلت یا بی‌توجهی ناخواسته‌­ای درباره سلامت و بهداشت روان در این ستادها رخ داده است؛ اسفند سال گذشته که ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد، ابعاد و زمان طولانی کرونا و پیامدهای آن برای هیچ­کس آشنا نبود و به همین دلیل به نظر می‌­رسد آن زمان تدبیر خاصی برای کمیته تخصصی «سلامت روان» اندیشیده نشد؛ اما امروز با گذشت نزدیک به یکسال از همه‌­گیری کرونا، مشخص شده که در کنار پیامدهای جسمانی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی، آثار ویرانگر روانی آن به شدت مساله‌ساز شده است.


۳. بررسی اعضا و کمیته‌­های مختلف ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌­دهد، موضوع «روان و بهداشت روانی» حتی یک نماینده یا متولی در ستاد یادشده ندارد؛ کمیته‌­های بهداشت و درمان، امنیتی اجتماعی، آموزش و تبلیغات و به تازگی قرارگاه عملیاتی، همه بخش­‌ها و کارگروه‌­های این ستاد است.

اگرچه در اقدامی قابل تحسین در همان روزهای نخست، «کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی» به ریاست وزیر ارشاد تشکیل شد، اما وظیف اصلی این کمیته چنانچه در حکم رئیس ستاد آمده بود اطلاعرسانی مناسب و «مقابله با شایعه پراکنی­‌های مغرضانه و ایجاد سازوکارهای مناسب جهت آگاهی جامعه» بوده و ارتباطی با مباحث تخصصی بیماری‌­ها و  مشکلات و اختلالات روان ندارد.


۴. متاسفانه در ستاد یادشده بسیاری از معاونت‌های وزارت بهداشت از جمله معاون کل، معاون درمان، معاون بهداشت، معاون و رئیس سازمان غذا و دارو، معاون تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی و حتی مشاور مدیرکل  و رئیس حوزه وزارتی، حضور دارند اما خبری از مدیرکل دفتر سلامت روانی نیست؛ در میان اعضای کمیته علمی نیز انواع و اقسام تخصص‌­ها و فوق‌تخصص‌­ها شامل متخصص ریه، قلب، بیماری‌های، جراحی کلیه و مجاری ادراری، عفونی، روماتولوژی، ویروس‌شناسی پزشکی، داروسازی، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، بیماری‌های عفونی کودکان و ... به درستی حضور دارند اما در غفلتی سهوی حتی یک روانپزشک و روانشناس هم در این کمیته حضور ندارد.


۵. درباره غربت و بی‌مهری وزارت بهداشت به حوزه تخصصی روانشناسی، در این شرایط ویژه کرونایی فرصت مناسبی برای پرداختن به آن نیست؛ اما متولی رسمی و ملی حوزه بهداشت روان که در یک مدیریت کل (و نه معاونت) با عنوان« مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت» گنجانده شده و از قضا رئیس آن هم یک روانپزشک است نه یک روانشناس، انتظار می‌­رود به هر شکل  ممکن اوضاع روان مردم را به اطلاع وزیر بهداشت رسانده و با بهره‌ گیری از مشاوره‌­های تخصصی چاره‌­ای عاجل بیندیشد.


۶. بعد از گذشت ۱۰ ماه از ورود و گسترش ویروس کرونا، به نظر می­‌رسد فوری­ترین و عاجل­ترین اقدام برای سامان وضعیت کنونی، تشکیل کمیته «بهداشت روان» در ستاد ملی مقابله با کروناست تا بیش از این از موضوع مهم و حیاتی روان و ذهن مردم مورد غفلت قرار نگرفته و پیامدهای منفی کرونا در زندگی شخصی و اجتماعی آحاد جامعه کاهش یابد یا مدیریت شود.


از رئیس‌جمهوری محترم درخواست می­‌شود، تدبیر اساسی اندیشیده و با تشکیل اضطراری کمیته علمی بهداشت و سلامت روان، امید به کاهش ناملایمات روانی جامعه را زنده نگه دارد. 



*دکتر محمدرضا رئیسی-روانشناس
 
 


کد مطلب: 51844

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/51844/ضرورت-تشکیل-کمیته-بهداشت-روان-ستاد-ملی-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir